Kawasaki Z1000SX

Hur är det med V&H urban brawlers tillsammans med väskorna monterade? Blir väskorna varma och smälter även med dessa rör?
 
Ansluter mig till SX-gänget, svängde fram och tillbaka mellan en SX och GSX-S1000F men den senare är så pass ny att det skiljer så mycket i pengar att Kawan kändes vettigare i nuläget. Gillar Kawasaki lite mer som märke också, säkert mest för att jag hade en KX80 cross på 80-talet, tänk hur man fungerar egentligen :)

Blev en svart 2014 som gått 485mil.

Framtida planer är Yoshimura slipons, tail tidy och säkert något mer :)
 
Så här ett par hundra mil efter bytet av drivpaket måste jag säga att jag är jäkligt nöjd med det större framdrevet. Vid normal körning, typ stadstrafik och transport på lands- och motorväg, känns hojen lugnare och mjukare vilket är bra. :)
Vid lite mer inspirerad körning får man vara lite mer noga med rätt växel. Inte så att hojen storknar på högre växel på något sätt men vill man ha drivet får man hålla varvet upp lite mer. Inget problem i sig men man får ändra körstil lite.
Hur som helst känns det helt ok! :tummenupp
 
Började pimpningen med Akrapovic slipons (blev inte Yoshimura), jag gillar inte riktigt de där stora triangulära originalen, de var ju dessutom silvriga på en i övrigt helt svart hoj. Ljudmässigt blev det väl ingen enorm skillnad kan jag tycka men de är ju betydligt lättare och massor av gånger snyggare :)

Har en Evotech tailtidy liggandes som ska på inom kort. I övrigt vill jag montera handtagvärmare, tonade framblinkers och eventuellt skydd till strålkastarglaset samt ny tankpad orginal. Tonad ruta och växelindikator satt på när den köptes.

IMG_2946.jpg
 
Snyggt! Börjar se ruskigt lik ut min... :-)

Jag har också en Evotech tailtidy och det är inget fel på den. Funkar bra och gick hyfsat lätt att montera.

Tänk dock på att blinkersarna hamnar mitt under bakkutsen så om du någon gång vill ha sidoväskor blir det problem... Jag har inte hittat nån bra lösning än. Jag kör visserligen med originalblinkers. Det kanske funkar om man har pytteminiblinkers.
 
Snyggt! Börjar se ruskigt lik ut min... :-)

Jag har också en Evotech tailtidy och det är inget fel på den. Funkar bra och gick hyfsat lätt att montera.

Tänk dock på att blinkersarna hamnar mitt under bakkutsen så om du någon gång vill ha sidoväskor blir det problem... Jag har inte hittat nån bra lösning än. Jag kör visserligen med originalblinkers. Det kanske funkar om man har pytteminiblinkers.

Jag har löst blinkersen med en inte helt laglig baklampa med integrerad blinkers. ��
 
Hoppar med i gänget.
Tog mig en fin tripp på 64 mil idag, 32 mil till trollhättan på min er6n och 32 mil hem på en z1000sx 2012 istället. :)
Hittils riktigt nöjd och inte en droppe regn på 64 mil.
 
Är det nån som har nå tips på så slipon som låter trevligt på en z1000?
Kanske diskuterats tidigare men hinner inte gå igenom hela tråden nu.
 
Jag körde på Evotechs Tail Tidy och efter lite småmuttrande i garaget sitter den nu på plats! Me likey! :yoparty

Tjusigt!

Funderar lite just nu på hur jag ska fästa skylten i tail tidyn (EvoTech), enklast och renast är ju som du verkar ha gjort, skruva fast skylten direkt. Jag vill gärna ha den lilla reflexen med också och att få till det bra i skyltens plasthållare blir nog lite petigt..

Upplevde för övrigt att det inte alls var så pilligt att montera den, visst lite joxande med sladdarna osv men behövde inte modifiera något alls på hojen. Och då är jag en högst medioker mekaniker :) Förmodligen är det enklare på 2014-modellen och framåt?

IMG_2984.jpg
 
Är det nån som har nå tips på så slipon som låter trevligt på en z1000?
Kanske diskuterats tidigare men hinner inte gå igenom hela tråden nu.

Youtube heter lösningen du söker, skriv in kawasaki z1000 sound så får du upp massor av olika slipons för egen bedömning.
Ljudupptagningen är dock inte den bästa om det är inspelat med en telefon av nåt slag.
 
Jodå har nog lyssnat på alla som finns på youtube, men som sagt det stämmer sällan med verkligheten.
 
Upplevde för övrigt att det inte alls var så pilligt att montera den, visst lite joxande med sladdarna osv men behövde inte modifiera något alls på hojen. Och då är jag en högst medioker mekaniker :) Förmodligen är det enklare på 2014-modellen och framåt?

Jag gissar det. Jag hade ett par riktigt jävliga skruvar som var satan att komma åt. Dock var de inte "tamper safe" som jag läst på utländska forum stt de skulle vara.


Sent from my camp fire using smoke signals.
 
Har bytt min 12a mot en 16. Tänkte bygga till ett litet skydd mot grus och lersprut för grenrör och motor. Har någon erfarenhet av vad som kommer bli me20161012_180123_resized.jpgst hållbar finish? Måla med Hammerrite eller tex foliera med kolfibervinyl?
Använder aluminiumplåt.20161012_184827_resized.jpg
 
Då var Kawan undanställd för vintern. Det var +2 då jag körde iväg hojen igår och -6 i morse. Det känns som om det var dags...
Jag har enduron kvar att köra med om andan faller på och den ska få dubbdäck för vintersäsongen. Slog till på ett par extra fälgar i fjol så nu slipper jag kränga dubbdäck...
 
Ska inhandla broms och kopplingsgrepp och montera under vintern. Tänker långt kopplingsgrepp och kort broms. Någon här som monterat tex asv som jag är mest sugen på? Andra tips och förslag mottages gärna.
 
Tjena
Funderar på att skaffa mig en z1000sx nu när superduken är såld men har några funderingar.
läste tidigare i tråden att det inte var så bekvämt å åka för passagerare om de var långa men hur illa är det kan väl knappast vara sämre än superduken? går det att göra något för att det ska bli bättre?

Sen är det väskorna har jag fattat rätt att det är bökigt/tidskrävande att ta av/slänga dit väskorna på de tidigare modellerna men smidigare på senare modeller? vilket år blev det enklare?
 
Från och med MY2014 är det ändrat. Då behöver man inte mecka på någon speciell ställning utan det är bara att snäppa på väskorna. Riktigt smidigt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top