Kawasaki Z1000SX

Hej.
Det har inte blivit av att jag kopplat in ström till min gps ännu.
Men det blir ett cigg uttag i kåpan som jag såg att några här gjort

Sen sätter jag en kontakt på kablarna till min gps. Så det blir lätt att ta bort den.
 
Hej !
Är lite nyfiken på hur/om du löst strömmen till GPS:n ?
Jag har också en -14 och är så smått på gång att koppla in en GPS, därav nyfiken...... :tummenupp

Jag kan ha fel om kopplingspunkten på insidan om vänster kåpa, kolla om det finns en där. Annars så är jag helt säker på att det finns en i bakänden, för 2014 ska fortfarande ha en accessory-säkring. :hihi
 
Hej.
Det har inte blivit av att jag kopplat in ström till min gps ännu.
Men det blir ett cigg uttag i kåpan som jag såg att några här gjort

Sen sätter jag en kontakt på kablarna till min gps. Så det blir lätt att ta bort den.

Om du tänkt sätta den som jag gjort så mät först avståndet till metallbågen bakom plasten så ditt cigguttag får plats, det är med milt våld och lite böjda anslutningar som min får plats. :crash
En annan sak som inte är helt lysande är platsen mellan vad man stoppar i kontakten och styret med min placering, inga kontakter som bygger mycket utåt med andra ord. :hihi
 
Testade denna hoj. Något jag lade märke till (förutom körglädjen) var att vid lägre varv, t.ex. puttrande genom stan, var det en fördröjning mellan gaspådrag och acceleration/effekt. Blev nästan lite ryckigt. Förvisso aldrig haft en hoj med denna motorstorlek. Är detta normalt, något ni känner igen?
 
Testade denna hoj. Något jag lade märke till (förutom körglädjen) var att vid lägre varv, t.ex. puttrande genom stan, var det en fördröjning mellan gaspådrag och acceleration/effekt. Blev nästan lite ryckigt. Förvisso aldrig haft en hoj med denna motorstorlek. Är detta normalt, något ni känner igen?

Inte direkt något jag känner igen mig i, däremot hugger den en del när man går från avslag till gas, men det går att få det att bete sig bra med en flashning.
 
Inte direkt något jag känner igen mig i, däremot hugger den en del när man går från avslag till gas, men det går att få det att bete sig bra med en flashning.

Tack för svar. Jo det kanske är när man går från avslag till gas som du beskriver det. Det liksom "laggar" lite i gasen s.a.s. Efter lite googlande hittade jag något som heter Ivans FCE som skulle kunna avhjälpa detta. Verkar som att det inte är modellspecifikt utan ngt dumt reglemente som gör att bränsletillförseln stängs av vid gasavslag under ca 3500 rpm. Här är några åkare som testat och de verkar nögda. Någon som provat installera? Känner på mig att det skulle vara något jag kommer bli smått irriterad på. Känns ju dumt att en sådan sak ska hindra mig från att skaffa nytt åk.
 
Tack för svar. Jo det kanske är när man går från avslag till gas som du beskriver det. Det liksom "laggar" lite i gasen s.a.s. Efter lite googlande hittade jag något som heter Ivans FCE som skulle kunna avhjälpa detta. Verkar som att det inte är modellspecifikt utan ngt dumt reglemente som gör att bränsletillförseln stängs av vid gasavslag under ca 3500 rpm. Här är några åkare som testat och de verkar nögda. Någon som provat installera? Känner på mig att det skulle vara något jag kommer bli smått irriterad på. Känns ju dumt att en sådan sak ska hindra mig från att skaffa nytt åk.

Nej inte testat. Tänkte istället flasha om ECUn i samband med mappning. Om jag inte byter hoj hastigt och lustigt. :hihi
Men den där ivansprylen ska tydligen funka rätt bra, men har för mig att man blir av med motorbromsen också då (kan ju minnas fel).
 
Jag har gjort en liknande grej, ECUnleashed. Hojen blev mycket mjukare efter det. Det fuckade dock upp bränsleblandningen så jag behövde en PC också. Ivan rekommenderar visst en sån också har jag sett. Motorbromsen minskar men finns helt klart kvar.
Ska du gå på Ivans grejor verkar den fullständiga reflashen vara att föredra då alla jag sett verkar lyriska över den. Innehåller ju dessutom FCE-funktionen.
 
Nej inte testat. Tänkte istället flasha om ECUn i samband med mappning. Om jag inte byter hoj hastigt och lustigt. :hihi
Men den där ivansprylen ska tydligen funka rätt bra, men har för mig att man blir av med motorbromsen också då (kan ju minnas fel).

Här finns lite instruktioner :fakta för installation om ngn är intresserad. Får överlägga med försäljaren, de bör ju ha lite kunskap om sådant. Återkommer om det blir köp och jag testar att slänga i den där prylen. Hojta om du ska sälja :7peta
 
Tack för tipset Banditmannen. Ska kolla upp det!
EDIT: FCE 130$, ECU flash 350$
 
Last edited:
Blev en årsmodell nyare än den jag först provade. Kändes faktiskt bättre. Fasen vilken kul hoj! :banana
 
vilken årsmodell blev det till slut?
Jodå, min har genomlidit 4200 mil med mig i sadeln hittills. :hihi

Det blev en 2012, cirkus 1200 mil. Skillnad jmf med den nakna er6 jag haft de senaste 5 åren, även om den var skön att köra (bortsett från längre turer då den blev lite tråkig). Vad vill du byta till och varför?
 
Det blev en 2012, cirkus 1200 mil. Skillnad jmf med den nakna er6 jag haft de senaste 5 åren, även om den var skön att köra (bortsett från längre turer då den blev lite tråkig). Vad vill du byta till och varför?

Jag vill byta till något lättare med bättre fjädring. Men, nu när jag passat på att bryta ryggen så är jag tillbaka lite på ruta 0 igen, och får lära mig köra igen så nu är inte den lite för mjuka fjädringen något problem längre eftersom att jag inte kan piska hojen till hojens gräns längre. :hihi
SXen är i princip allt jag vill ha förutom på just punkten fjädring och vikt. Blev kär i hojen vid första ögonkastet, så att säga och den har levererat bra under de 3 år jag haft den.
 
Jag vill byta till något lättare med bättre fjädring. Men, nu när jag passat på att bryta ryggen så är jag tillbaka lite på ruta 0 igen, och får lära mig köra igen så nu är inte den lite för mjuka fjädringen något problem längre eftersom att jag inte kan piska hojen till hojens gräns längre. :hihi
SXen är i princip allt jag vill ha förutom på just punkten fjädring och vikt. Blev kär i hojen vid första ögonkastet, så att säga och den har levererat bra under de 3 år jag haft den.

Kul att höra du är nöjd :) Mindre kul att din rygg pajat. Hoppas att du repar dig snart! Tur du har rätt utrustning för din comeback :yoparty Fast det kanske var den som sänkte dig med?
 
Kul att höra du är nöjd :) Mindre kul att din rygg pajat. Hoppas att du repar dig snart! Tur du har rätt utrustning för din comeback :yoparty Fast det kanske var den som sänkte dig med?

Naeh, det var en såndär livsfarlig geggmoppe! Ja SkuLlE TjöRa IJäl mäj DIRECKT!!!¡ som jag bröt ryggen på...
SXen har jag redan kört några turer på i år, och tänkte köra knix om ett par veckor. Har inte tid att ligga och ha en trasig rygg. :fakta
Hoppas på att få så bra ordning på benen att jag kan ta upp roadracing igen 2016. :hihi
 
Naeh, det var en såndär livsfarlig geggmoppe! Ja SkuLlE TjöRa IJäl mäj DIRECKT!!!¡ som jag bröt ryggen på...
SXen har jag redan kört några turer på i år, och tänkte köra knix om ett par veckor. Har inte tid att ligga och ha en trasig rygg. :fakta
Hoppas på att få så bra ordning på benen att jag kan ta upp roadracing igen 2016. :hihi

Såg sidan nu där du dokumenterat rehaben och vägen tillbaka. Strongt :tummenupp
 
Såg sidan nu där du dokumenterat rehaben och vägen tillbaka. Strongt :tummenupp

Finns en blogg här på sporthoj med, om du är sugen på att läsa hela resan. :) Ska ta tag i att göra mer videos rätt snart med, måste bara få alla prylar på plats.

Det jag funderar på att göra med SXen, om jag inte säljer stackarn, är att byta till helsystem och annan fjädring. Då kommer jag få lägga ut så mycket pengar att jag inte kan sälja den utan att förlora typ 1/3 av pengarna, så isf så kommer jag behålla hojen för evigt. Men jag gillar som sagt modellen väldigt mycket.
 
DSCN0297.jpg

Hej !
Nu är GPS:n inkopplad, för någon vecka sedan. Och du hade alldeles rätt Ulvhamne, i vänster sidokåpa under laddningsreläet finns 2 st fördragna ledningar (en svart/gul, en vit/blå) som sitter ihop, går inte att missa.

Jag gjorde nu inte detta själv utan tog hjälp av meken hos mc-handlaren, ville inte ge mej på kåporna utan erfarenhet. Det var helt klart värt dom c:a 400 kr som han tog för arbetet. Jag var med som hantlangare och åskadare. :va

Och det valet visade sej vara rätt (ur min synvinkel) då det var en del bök med att få plats med "alla" ledningar som sitter på GPS:n. Blev väldigt trångt bakom kåpan då det på insidan buktar in rejält, just där kablarna hamnar...... men med lite trixande så fick det plats :tummenupp

Har hunnit testa den lite å det verkar lovande. Var ganska skeptisk till funktionen "små, krokiga vägar" men det funkade ! :) Hamnade på vägar mitt i Skåne som jag nog behövt en hel del kartläsande för att hitta....
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top