Kawasaki Z1000SX

Efter att ha provkört en kawasaki z1000 sx -14 så var jag såld, helt plötsligt kändes min Honda VFR800 -06 jättegammal. Gick in hos MC-handlaren och frågade om vad dem tog för inbyte på hojen. Nästa lördag hämtar jag ut min NYA Kawasaki Z1000 SX -14 :banana:banana:banana

Trevlig hoj minsann. :) Haft min ett par år nu, har börjat plocka av och byta saker som jag inte är helt nöjd med.

Apropå det, någon som hittat några snygga, platta framblinkers istället för grodögonen som sitter på original? Annars lutar det mot att byta mot ett par backspeglar med blinkers och skruva dit en plastbit, vilket är det enda alternativet jag hittat.
Och är det nån här som klämt på ett par mivv? Är lite sådär småsugen på att byta piporna, och sätta dit ett par andra fotpinnar för lite mer nedläggsvinkel. :hihi
 
Vad tror du om dessa, Ulven?
S2 Concept

Snygga täckplattor och det följer med lampor för att byta ut positionslamporna och göra dem till blinkers.

Annars kan man visst använda Ermax täckplattor och montera eftermarknadsblinkers i dem.
Ermax
 
Vad tror du om dessa, Ulven?
S2 Concept

Snygga täckplattor och det följer med lampor för att byta ut positionslamporna och göra dem till blinkers.

Annars kan man visst använda Ermax täckplattor och montera eftermarknadsblinkers i dem.
Ermax

Jo, det lutar väl mot ett par sådana om inget annat hittas på. Stör mig lite att ER6orna begåvats med släta framblinkers, men Z1000SX minsann inte kunde få det. :gnissla
 
Nu har jag hämtat ut min nya cykel, gick som en dröm :lol:lol , han med 9 mil innan jag var tvungen att ställa in den i vardagsrummet för vinterförvaring :rock fördelen med det är att man kan gå och torr bryta på cykeln under hela vintern samtidigt så står nya kärleken :kär tillgänglig. På bästa plats
 
Ska montera på strålkastarskydd från powerbronze nu och enligt instruktionerna ska man värma upp strålkastarglaset innan man klistrar på kardborrfästena. Så jag slår på tändningen, men varken halv eller helljus lyser. Börjar fundera, har nog aldrig satt på tändningen utan att starta hojen innan, så jag vet inte om halvljuset tänds förrän man startar hojen!?
Hojen står i vardagsrummet utan soppa i tanken, så starta ska jag inte.
Någon som vet hur det ligger till? Ska halvljuset tändas direkt man vrider på tändningen?
 
Ska montera på strålkastarskydd från powerbronze nu och enligt instruktionerna ska man värma upp strålkastarglaset innan man klistrar på kardborrfästena. Så jag slår på tändningen, men varken halv eller helljus lyser. Börjar fundera, har nog aldrig satt på tändningen utan att starta hojen innan, så jag vet inte om halvljuset tänds förrän man startar hojen!?
Hojen står i vardagsrummet utan soppa i tanken, så starta ska jag inte.
Någon som vet hur det ligger till? Ska halvljuset tändas direkt man vrider på tändningen?

Kan inte verifiera själv just nu, men jag är nästan helt säker på att strålkastarna ska tändas när man startar motorn, sedan fortsätta vara tända när man slår av motorn dvs, inte när man bara vrider på tändningen. Kan se om jag hittar serviceboken i datorn, ska stå i den hur det förhåller sig.

Edit:
Jag hade rätt.
Du kan däremot tända dem tillfälligt genom att trycka på startknappen, de ska lysa sålänge knappen hålls in. Vet inte om det funkar med dödaren inne, men du kan ju testa.
 
Last edited:
Tackar!
Då slutar jag ta sönder naglarna på att försöka kolla säkringen och hoppas det funkar som det ska till våren.
Samt att jag kan sluta oroa mig :-)
 
Har en akut fråga jag hoppas nån kan svara på..
Hur många nycklar ska ingå till en z1000sx.. ? Är det bara 2 svarta o en kodbricka eller är det 2 svarta o en röd ??
 
Jag håller på att montera gps fäste på min z1000sx -14.
Har satt dit ett fäste som sitter mellan tanken o styret.

Men hur har ni löst strömmen ?
Jag vill kunna ta bort min gps o bara ha kvar fästet.
Är det någon som satt dit någon kontakt, tex cigg uttag?
Vart har ni monterat uttaget ?
Det är en garmin 660 som jag har. Tidigare hade jag det låsbara fästet från touratec men tycker det blir för klumpigt på denna cykeln.
 
Jag håller på att montera gps fäste på min z1000sx -14.
Har satt dit ett fäste som sitter mellan tanken o styret.

Men hur har ni löst strömmen ?
Jag vill kunna ta bort min gps o bara ha kvar fästet.
Är det någon som satt dit någon kontakt, tex cigg uttag?
Vart har ni monterat uttaget ?
Det är en garmin 660 som jag har. Tidigare hade jag det låsbara fästet från touratec men tycker det blir för klumpigt på denna cykeln.

På min hoj har jag dragit laddkabeln från uttaget som sitter i vänsterkåpan på min hoj. Har för mig att de tog bort de sladdarna till 2014-modellen... Annars har jag tänkt sätta dit en ciggkontakt i ena triangelytan i instrumenteringen med. Fick bara förhinder i vinter.
 
Nån som kan ge mig tips på hur jag får loss muttern till framdrevet? Ska byta drivpaket men det måste varit nån jääättestark som dragit dit det. Går inte att rubba...
 
Nån som kan ge mig tips på hur jag får loss muttern till framdrevet? Ska byta drivpaket men det måste varit nån jääättestark som dragit dit det. Går inte att rubba...

Knackat ner brickan som låser muttern?
Mutterpicka, och bromsa/lås bakhjulet och knacka på.
Om du vill kan du få en servicemanual-pdf för Z1000SX 11-13, det står mer exakt i den..
Men i princip ska det bara vara att böja ner brickan, dra loss muttern och sedan plocka av drevet från axeln.
 
Last edited:
Men i princip ska det bara vara att böja ner brickan, dra loss muttern och sedan plocka av drevet från axeln.
Exakt! Det är bara att just momentet "dra loss muttern" inte funkar så bra för mig... :mad: Jag har servicemanualen men där står inte speciellt mycket. Jag har bytt flera drivpaket på andra hojar så helt grön är jag inte men att muttern suttit så här jävligt har jag aldrig varit med om. Dessutom funderar jag över formen på mutter. Man ska dra i den inre delen va? Den som är sexkantig och 27 mm?
 
Exakt! Det är bara att just momentet "dra loss muttern" inte funkar så bra för mig... :mad: Jag har servicemanualen men där står inte speciellt mycket. Jag har bytt flera drivpaket på andra hojar så helt grön är jag inte men att muttern suttit så här jävligt har jag aldrig varit med om. Dessutom funderar jag över formen på mutter. Man ska dra i den inre delen va? Den som är sexkantig och 27 mm?

Har för mig att det sitter ihop i ett stycke. Men kawa har ju såndär gänglåsning på den muttern med på en del hojar, så det kan ju vara något sånt du krigar med.
 
Troligen nån överjävlig Loctite men jag måste nog fixa en längre 27:as hylsa, den jag har är aningen för grund. Den tar, men bara 3-4 mm in på muttern.
 
Har äntligen fått bort muttern. Det slutade med att jag tog den till en kompis som är duktig på att meka hoj. Han lyckades inte heller lossa den och vågade inte ta i mer utan skar bort den. Det var det jävligaste jag varit med om vad gäller hårt sittande mutter. Ja, jag skaffade en ny originalmutter innan han fick skära...

Nu har jag ju inte så mycket tid som jag tänkt ha till mina små fix plus att hojen nu står i trångt kallgarage istf varmt och gott storförråd. Detta innebär nog att jag avvaktar med mekeriet tills jag kan köra hojen till lämplig plats. Det går ju trots allt att köra gott på det drivpaket som sitter där nu.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top