Kawasaki Z1000SX

Skall byta däcken inför nästa säsong.
Vad skall man satsa på? Blir troligen ren landsvägskörning.
Funderar på Pilot Road eller Dunlop Roadsmart.
Några tips?
 
Körde min på RoadSmart II, Qualifier II och AngelGT, och av dem gillade jag AngelGT bäst. Pilot Road hade nog funkat utmärkt de med. Det var väl iofs inget direkt fel på RoadSmart II heller, men jag gillade GT mer.
 
+1 på den.
Har kört Pilot Road av olika varianter (dock ej PR4) och kör nu Pirelli Angel GT. Bästa däcken hittills. Bra grepp och slits jämnt och bra.
Välj 190x55
 
Last edited:
Kikat på lite tester och det verkar vara Angel GT, Pilot Road 4 samt Metzler RoadTec Z8 som lyfts fram.
Gillar däckmönstret på Angel GT och Z8 - större skärningar ut mot kanterna vilket kanske kan vara bättre i väta...
Skall höra lite med Bike i Trollhättan vad de rekommenderar också.
 
+1 på den.
Har kört Pilot Road av olika varianter (dock ej PR4) och kör nu Pirelli Angel GT. Bästa däcken hittills. Bra grepp och slits jämnt och bra.
Välj 190x55

Håller med på alla punkter, har kört både ban och långfärd och den funkar bra för båda sakerna.
Och att gå upp till 55-profil var ett jäkla lyft tycker jag.
Har inte kört denna hoj på några andra däck än Angel GT och originalet så jämförelsedatan är skral, men original tog slut efter 600 mil och nu har de här gått lika långt men visar inga tecken på att vara utslitna.
 
Nu har jag inte kört Pilot Road 4 på en SX, men kört det på en CBR600, och min upplevelse är att med PR4 så börjar framänden kasa lite tidigare än med AngelGT.
Det var förvisso med fullkomligt olika hojar, och det var på bana, när man roade sig med att jaga literklubbor. :hihi
 
Jag har 190-50 idag... Några rekommenderar att gå upp till -55 profil.
Vad blir fördelen, blir däcket mer runt dvs inte lika platt och svänger bättre?

- - - Updated - - -

Jag har 190-50 idag... Några rekommenderar att gå upp till -55 profil.
Vad blir fördelen, blir däcket mer runt dvs inte lika platt och svänger bättre?
 
Jag har 190-50 idag... Några rekommenderar att gå upp till -55 profil.
Vad blir fördelen, blir däcket mer runt dvs inte lika platt och svänger bättre? QUOTE]

Exakt så blir det, den blir villigare att svänga in i kurvorna. Men du förlorar ingenting vid körning rakt fram, fattar faktiskt inte varför det inte är 55-profil på från fabriken.
Funderar på att sänka framändan några millimeter också för att se om det kan ge ännu lite bättre kurvegenskaper. Att laborera med höjder och fjädring är ju gratis, kostar bara lite tid.
 
Hej.........

Har skummat igenom denna tråd! Då jag är sugen på att köpa Cykeln.Verkar som att många är nöjda!?:)
Och den "har allt" säger många. Är det någon skillnad på 17/18 Modellerna? Förutom priset då! :hihi

Hur är den att skjutsa på? i Körteknik och för med passagerare?

Nyfiken*
 
Hej.........

Har skummat igenom denna tråd! Då jag är sugen på att köpa Cykeln.Verkar som att många är nöjda!?:)
Och den "har allt" säger många. Är det någon skillnad på 17/18 Modellerna? Förutom priset då! :hihi

Hur är den att skjutsa på? i Körteknik och för med passagerare?

Nyfiken*

17/18 vet jag inte, men tidigare modeller blri det skarp knävinkel och gott om vibrationer för den som åker bakpå.
Och såvitt jag vet är det ingen skillnad på 17 och 18.
 
Okejs'.....

Jag har "fastnat" för denna Hoj.... :)

För och nackdelar är ju inte helt fel...........
Att ta reda på innan Affär....

Där av alla dumma frågor :rolleyes::rolleyes:
 
Okejs'.....

Jag har "fastnat" för denna Hoj.... :)

För och nackdelar är ju inte helt fel...........
Att ta reda på innan Affär....

Där av alla dumma frågor :rolleyes::rolleyes:

Jag tyckte väldigt mycket om min 2011. :tummenupp
Skulle gärna ta en 2017 på en provtur där man kan pressa den lite ordentligt för att se hur den beter sig. :hihi
 
Precis.........Hehe.....

Dom flesta verkar ju nöjda! I Tråden......

Har inte läst om krånglande elektronik eller motor haveri? :rolleyes:
 
Precis.........Hehe.....

Dom flesta verkar ju nöjda! I Tråden......

Har inte läst om krånglande elektronik eller motor haveri? :rolleyes:

Nej, jag hade aldrig någon krånglande el, inget krångel med motor eller något annat sånt.
Den enda gången min faktiskt gick sönder var en krasch i 120. :hihi

Men motorn vibrerar en del. Föraren är avskärmad från det med massa gummidämpningar så det märks inte så värst mycket om man inte är känslig. Passagerare däremot... Alla som åkt bakpå min klagade på att de tappade känseln i röven/skrevet av vibrationerna.
De kan ju ha stämt av motorn bättre till 2017 iofs.
 
Det finns ett antal maskiner i sporttouringsegmentet som är värda att titta på. Lite beroende på vad du vill göra med den, för min del har jag aldrig någon bakpå så det var ingen fråga för mig men jag vet att det finns synpunkter på komforten där.
Vill man ha en hoj som man kan hänga på packväskorna på, åka 50 mil till banan, kasta av väskorna och ta några varv, ja då är den alldeles utmärkt!
Jag har haft en -12:a och har nu en -17. Har aldrig haft så mycket som en hickning från hojarna, de bara går och går och går.
dessutom är det lite ballt att man kan ligga runt 30 på sexan och bara låta den löpa därifrån. en halvautomat, typ.
 
-Tanken är väl............
Ut på dagsturer på lediga helger.........
Och jag vet att det kommer bli 2 som åker. Om jag skall gissa! :tungan:tungan

-Racing.........
Det har jag vuxit ifrån! :D:D
 
Kan starkt rekommendera denna hoj! Har en 2015 och är väldigt nöjd.
Känns som att den funkar till allt!

Facelift/omarbetad från 2014 års modell och sen ytterligare facelift/omarbetad från 2017.
:tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top