Kawasaki Z1000R

Spencer Sthlm

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2012
Ort
Vällingby
Hoj
1980 CB900 + 1983 Z1000R + 1984 GSX1100EF
Tänkte modifiera min Kawa Z1000R en aning. En ZRX sving står på tur. Frågan är bara vilken framgaffel man ska leta efter? Man vill ju inte ha en för kort så att man får en alltför häftig lutning frammåt.. Några förslag?



mail.jpg
 
Om du vill ha en konventionell gaffel så är ZX9R, GSX1400, XJR1300, CBR900RR (92-99) och CB1300 lämpliga alternativ. Har du djupa fickor så köp en konventionell Öhlins gaffel, FG330/340.

Alla har 43mm gaffelben (ZX9:an har nog t.o.m. 47 eller 48mm) och är längre än eller omkring 800mm.

Ska du ha USD gaffel så är GSXR1100 -91 om jag inte missminner mig den som har längst gaffel, omkring 780-790mm har jag för mig.

Sen finns det naturligtvis andra alternativ. Beror helt enkelt på vad du vill ha för stuk och vad du vill betala. :)
 
Om du vill ha en konventionell gaffel så är ZX9R, GSX1400, XJR1300, CBR900RR (92-99) och CB1300 lämpliga alternativ. Har du djupa fickor så köp en konventionell Öhlins gaffel, FG330/340.

Alla har 43mm gaffelben (ZX9:an har nog t.o.m. 47 eller 48mm) och är längre än eller omkring 800mm.

Ska du ha USD gaffel så är GSXR1100 -91 om jag inte missminner mig den som har längst gaffel, omkring 780-790mm har jag för mig.

Sen finns det naturligtvis andra alternativ. Beror helt enkelt på vad du vill ha för stuk och vad du vill betala. :)

ZX9an ligger på 46mm, men tror den är kortare, runt 730-740mm. Kan mäta nästa gång jag passerar garaget (samma ben som på ZX6an, dock olika kronor).

Brorsan köpte en liknande härk nu i helgen, borrad till 1200cc, rs34or, portad, tarozzipinnar. Lite smårisig, men för 4k kan man inte begära mer...
 
Tack för tipsen boys!!
Jag har kikat runt en del. Av förklarliga skäl finns den en hel del gafflar till ZX9 och CBR900RR :) Känner dock på mig att dom kommer bli för korta, kanske skulle funka, dock gillar jag att dom är lite fetare. På min Honda CB har jag CBR900RR gaffel så jag ska nog plocka av dom och mäta lite.
 
Om du vill ha en konventionell gaffel så är ZX9R, GSX1400, XJR1300, CBR900RR (92-99) och CB1300 lämpliga alternativ. Har du djupa fickor så köp en konventionell Öhlins gaffel, FG330/340.

Alla har 43mm gaffelben (ZX9:an har nog t.o.m. 47 eller 48mm) och är längre än eller omkring 800mm.

ZRX, inte att förglömma. (Cb 750, seven-fifty som billighetsalternativ, kanske? Förmodligen inte så biffig men troligtvis avsevärt bättre än original).
 
Tack för tipsen boys!!
Jag har kikat runt en del. Av förklarliga skäl finns den en hel del gafflar till ZX9 och CBR900RR :) Känner dock på mig att dom kommer bli för korta, kanske skulle funka, dock gillar jag att dom är lite fetare. På min Honda CB har jag CBR900RR gaffel så jag ska nog plocka av dom och mäta lite.

För korta kan jag lova att dom inte blir. Du får tänka på att annan profil på däck och sånt påverkar en hel del för markfrigången. Även om du byter från säg en 19" framfälg till 17" så tappar du inte 2" i framändan utan det är mer omkring 20mm.

Har pysslat och mätt en hel del med detta så jag kan försäkra dig om att det inte blir för kort. Köper du däremot en gaffel från nån tvåtakts 125 eller 250R hoj så kommer du få en kort gaffel, annars är det inga större bekymmer. Inte ens en standard USD gaffel som är kring 700-730mm lång kommer vara för kort.
 
Toppen! då vet jag! Man vill ju inte volta framlänges så fort man nyper bromsen, haha.. Har hittat en ZX9R gaffel samt fram/bak fälgar. Dock USD men det tycker jag inte gör speciellt mycket. Nu ska jag kika på Ebay efter en schysst ZRX sving sen kan projektet starta!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top