Kawasaki Z 750???

speedhunter

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
Suzuki GSX600F -01
Funderar över att byta upp mig till en kawa z750. Någon som har några erfarenheter att dela med sig av? Positivt/negativt? brister i kvalitet osv?
/Tack på förhand!

Jag provkörde z1000 när den kom och kan säga att den imponerade stort! Inte lika rejs som r6an men endå tillräckligt.. Tror nog 750 räcker för de flesta tillfällena men har som sagt bara kört 1000..

speedhunter skrev:
Funderar över att byta upp mig till en kawa z750. Någon som har några erfarenheter att dela med sig av? Positivt/negativt? brister i kvalitet osv?
/Tack på förhand!

Den vann testet av ekonomiskt försvarbara mellanhojar i förra nummret av superbike... :tummenupp

Största nackdelen i Sverige är väl att den kostar lika mycket att försäkra som storebror Z1000.

speedhunter skrev:
Försäkringen var inte så dyr, kollade på bilsport&mc och de ville ha 2600 kr halvförsäkrad.

Lägg av? Då har något major hänt...jag var sugen på en efter MC-mässan i Älvsjö 2004 men då var den som sagt lika dyr att försäkra som plastraketerna, helt vansinnigt!

Och det brukar betyda dödsstöten för en naken modell här i Sverige....är inne på AVA då och då och modellen är ingen hit alls enligt deras säljare, i synnerhet när det nu finns en S-modell med halvkåpa. Synd för den är jävligt trevlig om man håller varvet uppe. Att det är en uddamodell kan på sikt påverka begpriset inbillar jag mig.

fazerfun skrev:
Lägg av? Då har något major hänt...jag var sugen på en efter MC-mässan i Älvsjö 2004 men då var den som sagt lika dyr att försäkra som plastraketerna, helt vansinnigt!

Och det brukar betyda dödsstöten för en naken modell här i Sverige....är inne på AVA då och då och modellen är ingen hit alls enligt deras säljare, i synnerhet när det nu finns en S-modell med halvkåpa. Synd för den är jävligt trevlig om man håller varvet uppe. Att det är en uddamodell kan på sikt påverka begpriset inbillar jag mig.

Jag tror de har sänkt hojen till försäkringsklass fem eller sex. Om jag inte minns fel så låg den i sjuan tidigare.

Boffen skrev:
Jag tror de har sänkt hojen till försäkringsklass fem eller sex. Om jag inte minns fel så låg den i sjuan tidigare.

låter rimligt....som sagt, synd på en bra hoj att den hamnade helt snett från början....är sannolikt inte ensam om att gilla den men välja annat pga premien.

Anledningen till att just denna hoj verkar så intressant är förutom att själva hojen känns väldigt trevlig så är både färsäkring och begagnatpris på en rimlig nivå. Går ju hitta -04:or som rullat 1000 mil för omkring 45 000 kr (i tyskland då). Ja försäkringen är verkar ha sjunkt en hel del på denna hoj, 2600kr är ju inga stora pengar. Finns det något som är negativt med denna hoj eller?

speedhunter skrev:
Anledningen till att just denna hoj verkar så intressant är förutom att själva hojen känns väldigt trevlig så är både färsäkring och begagnatpris på en rimlig nivå. Går ju hitta -04:or som rullat 1000 mil för omkring 45 000 kr (i tyskland då). Ja försäkringen är verkar ha sjunkt en hel del på denna hoj, 2600kr är ju inga stora pengar. Finns det något som är negativt med denna hoj eller?

Nä, egentligen inte...den är riktigt rapp och kul att smiska kurviga vägar med, känns tajt, bergstadig med fint bett i bromsarna. Bra körställning även om ett bredare styre inte vore helt fel. Registret är helt ok (inte som på en literhoj såklart) med bra klipp på topp. Jag har kört mest Suzuki genom åren och tycker Kawas lådor är lite klonkiga vid en direkt jämförelsemen antar att jag är lite märkesskadad där...som sagt, jag provkörde det mesta i 600/750 väg när jag skulle handla nytt 04 och var riktigt nära att slå till på en...tills jag fick veta premierna. Nu när man äntligen vaknat till och klassat ned den så kanske inte det räddar nyförsäljningen men som begköpare har du ju en guldsits kan jag tycka.

Jag har också stora planer på en Z 750 till sommaren. Det verkar helt enkelt vara mycket motorcykel för pengarna. Att den dessutom går att halvförsäkra för en vettig summa (om man inte bor i någon storstad) gör ju inte saken sämre.

Ja den e en riktigt nice hoj!
En nackdel jag hört är att den har konstig vibrationer när man varvar över 6-7000 varv. Tydligen jobbigt om man kör långt. Men gillar man kurviga småvägar känner man nog inte av problemet.

Bifogat

• 1123876856.jpg
    1123876856.jpg
    115.1 KB · Visningar: 217
Har en z1000 det är en underbar leksak, men försäkringen är ju inte billig hade trafik i somras 7000 kostade det, men till sommaren blir det helförs ligger på 24 000 men det är det faan värt! Hoppas du hittar en bra.

Remy skrev:
Har en z1000 det är en underbar leksak, men försäkringen är ju inte billig hade trafik i somras 7000 kostade det, men till sommaren blir det helförs ligger på 24 000 men det är det faan värt! Hoppas du hittar en bra.
Fan va sugen man blir på ett hojbyte nu alltså. :gnissla Men det låter dyrt med 7000/halv resp 24000 för din helförs. Kikade just på bilsport&mc vad det tar för Z1000 och fick fram att halvförsäkringen kostar: 3337:-/år och helförsäkringen: 10340:-/år, jag är trots allt 21 år, bor iofs i skövde, viket du också verkar göra. Hur kan du betala så mkt?

speedhunter skrev:
Fan va sugen man blir på ett hojbyte nu alltså. :gnissla Men det låter dyrt med 7000/halv resp 24000 för din helförs. Kikade just på bilsport&mc vad det tar för Z1000 och fick fram att halvförsäkringen kostar: 3337:-/år och helförsäkringen: 10340:-/år, jag är trots allt 21 år, bor iofs i skövde, viket du också verkar göra. Hur kan du betala så mkt?

Har mellersta som bolag, har du något nummer till bilsport/mc? det var ju skit billigt!

Har provkört. Kändes inte snabbare än min sv650 vilket var lustigt. Man sitter högt och obekvämt.

Tur att alla är olika ;)

Remy skrev:

24000????? Yeee.... :skrämd

MagnusK skrev:
Har provkört. Kändes inte snabbare än min sv650 vilket var lustigt. Man sitter högt och obekvämt.

Tur att alla är olika ;)

jag gillar också sv650 men är du säkert på att kawan gick på alla cylindrar...?? :confused:

fazerfun skrev:
24000????? Yeee.... :skrämd

jag gillar också sv650 men är du säkert på att kawan gick på alla cylindrar...?? :confused:

Jo den gick som den skulle, vad jag menar är att den KÄNDES inte ÄR. Svagt mellanregister kom lite bara på topp men det är ju mer effekt. Gillade inte känslan helt enkelt.

speedhunter skrev:

Hur gjorde du då jag fyller 25 i år o bor i skövde fick följande pris:

Helförsäkringen kostar: 23705:-/år

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!