Kawasaki Versys 650 ABS bakbroms saknar tryck

kasjo

whiteninja
Gick med
9 Sep 2004
Ort
stockholm
Hoj
97, kawasaki zx6r
Bukar alltid serva mina motorcyklar sen jag tog mckort 2003 och jag har stött på ett problem jag inte lyckas lösa.
När jag tog ut motorcykeln för säsongen så tar inte bakbromsen alls. Inga synliga läckage.
20210518_193415.jpg
När jag inte fick något flöde använda jag biltemas spruta för att suga ur gaffelolja. Inget kom alls.

IMG-20210519-WA0000.jpeg
Började med att rengöra och kontrollera, allt såg ok ut.
20210518_193428.jpg
Tog bort bromsslangen efter pumpen och jag fick ut olja när jag pumpade bromspedalen.
Tog även bort slangen från bromspedalen som går till påfyllningstråget under sadeln och där var det inget stopp.

20210520_183135.jpg
Koppla upp för självtest för ABS enheten och får nummer 12 vilket är startkod och inget fel.
Länk till felkoder

behöver besiktiga hojen då jag har körförbud nu.
Vet inte hur jag ska gå vidare och felsöka. Någon som har förslag skulle jag verkligen uppskatta det.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
När jag tog ut motorcykeln för säsongen så tar inte bakbromsen alls. Inga synliga läckage.
"Mastercylinder" dvs hydraulpumpen har två hål, ett större "intake port" och ett mindre "bypass port". De kan oxidera igen om du byter bromsvätska alldeles för sällan.
5-classification-of-brakes-28-638.jpg
 

kasjo

whiteninja
Gick med
9 Sep 2004
Ort
stockholm
Hoj
97, kawasaki zx6r
Har beställt ny i måndags från Bike i Trollhättan men har inte fått något spårningsnummer ännu :/
Ingen som vet vart jag kan få tag i en repsats för bakcylinder i Stockholmsområdet?
Verkar vara samma i många bakcylindrar som i Versys:en, är en 650 från 2008.
Googlat som bara den, fysiska mcbutiker verkar ligga efter i status på vad som finns tillgängligt.

Många som har samma enligt listan här
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du lär nog inte hitta en repsats i Stockholmsområdet över dagen. Medans du inväntar repsatsen, plocka isär din befintliga och kontrollera de två hålen - för det lär du göra ivfsh.
 

kasjo

whiteninja
Gick med
9 Sep 2004
Ort
stockholm
Hoj
97, kawasaki zx6r
Tog isär och rengjorde allt får tryck på utgående port. Dock är det bakbroms så har väl bara ett hål där vätskan går in och ett ut mot vajern. Kontrollerade och rengjorde. Bygger fortfarande inget tryck. Gissar på att jag inte fått ut all luft eller trött packning i ventilen. ?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bygger fortfarande inget tryck.
Då ÄR det ett hål som är igentäppt. Kika på den grafiska bilden jag postade och om du inte är hemma på engelska så kika på raden som avslutas med "bypass port". Det är det mindre av dessa två INTERNA hål som är mellan 1 till 2 mm små som är igensatt.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Då ÄR det ett hål som är igentäppt. Kika på den grafiska bilden jag postade och om du inte är hemma på engelska så kika på raden som avslutas med "bypass port". Det är det mindre av dessa två INTERNA hål som är mellan 1 till 2 mm små som är igensatt.
Vill bara skicka en :bow till Anders som orkar svara på alla frågor ingående och bra, stora som små.

Beträffande frågan så tror jag också på igensatt hål.
 

Knikknaym

Ny medlem
Gick med
15 May 2023
Hoj
2011, Kawasaki Versys 650
Hej, det här är en gammal tråd, men är bara nyfiken på om och hur du löste problemet. Var någon av kanalerna i huvudcylindern igensatta? Jag har själv en Versys 650 -2011 och har precis samma symptom som du beskrivit i tråden. Jag har bytt pistongen, lösa packningar hittade jag inte någonstans. Fortfarande samma problem. Med vänlig hälsning, Torgny
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När jag ser det här fotot i inlägg #1 ser jag en tydlig luftficka i bromsslangen.
För att få bort luften ur den fickan kan det behövas att bromsoket tas loss och hängs så högt upp så luften lätt kan gå ut uppåt.
Alternativt med bromsvätskepump ansluten till avluftningsnippeln snabbt trycka in och dra ut bromsvätska för att försöka dra med sig luften i slangen ut.
1686031653404.png
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Ibland kan man få grovlufta besvärliga slangarna till bakbromsar genom att lossa banjoskruven på oket. Hålla med pekfinger och tumme på själva
banjokopplingen på slangen Och pumpa med pedalen samtidigt som man känner att det bildas ett litet tryck, släpper ut lite luft och ev vätska, kniper med fingrarna och upprepar tills all luft är borta. Sedan får man snabbt som en iller med blåskatarr montera banjoskruv och koppling på oket. Helst skall oket hållas i höjd med bromsvätskebehållaren för att det skall vara ett minimum av vätska som rinner ut. Lufta sedan som vanligt.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top