Kawasaki Versys 1000 eller Yamaha Tracer 900

Versys = Större, tyngre, starkare, mjukare och bekvämare (bättre med skjuts).
Tracer = Lättare, smidigare, busigare (lätt i framhjulet).

Har spanat in båda en längre tid. Blev dock till sist en Triumph Tiger 1050 SE. Den är väl lite mitt emellan de båda ovan. Blev en sådan mest av tillfällighet (läs: snålverner "jag" hittade en till rätt pris) och måste återkomma längre fram med om det var rätt val eller inte :)

Är själv lite svag för versys då jag haft en 650 som jag tyckte mycket bra om.
Jag är ute efter ett "multiverktyg" som VFR är, både klara touring och kurviga vägar. För några år sedan funderade jag på att byta till en Honda Blackbird, motorn är ju helt underbar men det föll på att den var så tung att jobba med kurvorna. Man skulle vara helt slut efter att ha brottats med den en hel dag på kurviga vägar i Norge. Sedan så satt jag faktiskt sämre på Blackbird än på min VFR. Kör aldrig touring med skjuts (frugan vägrar åka hoj), så den parametern behöver jag inte tänka på. Det finns en Versys 1000 -15 till salu här i Växjö, så jag var och tittade på den. Provkörde inte eftersom jag inte var hundra på att köpa (tycker själv inte om testpiloter, så jag hamnade väl i kategorien däcksparkare :rolleyes:) men jag satt riktigt bra på den, sadeln kändes riktigt bekväm.

Jag har ägt 2 tracer 900 i en period av 4 år och äger idag istället en VFR från 07.

Ska du ut och köra långtouring hade jag lutat åt versys. Aldrig provkört en själv men kört en SX och motorn är ju fin. Den känns mer rejäl än tracer.

Jag har gjort ett gäng långturer på min tracer och den gör det bra, sadeln är inte svinskön men det går. Hade komfortsadel, seat slope mod och utöver detta en gång till hos erfaren tapetsör för komfort, gjorde det bättre men inte svinbra. Något underdimensionerad för passagerare + packning. Max last 180kg och det känns på något vis i chassit.

Finns mer att säga om du har frågor, hade även en av tracerna ECU-flashad så jag kan gå i god för det också. Den gick extremt jämt och fint och hade definitivt övervägt att göra det igen, jämnheten ur böjarna blev en helt annan.

Du hade alltså, i din oerhörda godhet, givit den du gillar mest åt en vän, behållt den andra och retat dig i all oändlighet. Det är bara den än större blygsamheten som får dig att avhålla dig från att berätta, som jag?
Nej nej nej - som certifierad misantrop vill jag slippa ha med folk att göra. Har egentligen inget emot själva försäljningen. Det interaktionen med köpare som stör.

Grejer jag köper blir stående hemma.
Enklast så. Minst lidande för alla parter.

Nej nej nej - som certifierad misantrop vill jag slippa ha med folk att göra. Har egentligen inget emot själva försäljningen. Det interaktionen med köpare som stör.

Grejer jag köper blir stående hemma.
Enklast så. Minst lidande för alla parter.

Vill minnas att ni i hushållet har hästar. Då kommer nya motorcykelaffärer och objekt aldrig ens att märkas vare sig i hushålls (häst-)kassan eller på gården… #alltärrelativt

Vill man ha livslångt frikort för nya objekt så skall man ha livskamrater som håller på med hästar och/eller andra djur. @hannuse

Med vänlig hälsning,

Vill minnas att ni i hushållet har hästar. Då kommer nya motorcykelaffärer och objekt aldrig ens att märkas vare sig i hushålls (häst-)kassan eller på gården… #alltärrelativt

Vill man ha livslångt frikort för nya objekt så skall man ha livskamrater som håller på med hästar och/eller andra djur. @hannuse

Med vänlig hälsning,

Så är det.
Det skulle kunna vara ett ställningskrig som får Somme 1917 att se dynamiskt ut - men vi är ganska ense. Hon är mindre sentimental med hästarna än jag är med hojarna.

Det hettade till lite när ett nytt fynd inte fick plats i mina reservat längre utan jag lånade en tom box i stallet - och åkte iväg på jobb igen.
Väl hemma igen var hojen borta.
Jag ville inte fråga, men blev tillsist tvungen ändå.

"I skräpkärran".

Hon hade kopplat gammsläpet vi samlar grovsopor i, tömt det nere på återvinningscentralen och lastat in mitt fynd i den.

En markering. Vi snackade aldrig om det, men jag var snabb att bjuda på romtoast och bubbel på kvällen...

Med vänlig hälsning,
Ha ha - det kallas poupulärt för "konsumtionsväxling".
Hela hushållet andas nöjdhet - varje dag!

En markering. Vi snackade aldrig om det, men jag var snabb att bjuda på romtoast och bubbel på kvällen...
Det finns krig man inte ska ge sig in i.
Men exakt den typen av "förlikning" gör att man bibehåller maktbalansen precis där den ska vara.
Clintan sa en gång:
"- A man has got to know his limitations"

Vi ska alla tassa på gränsen, för att kunna definiera den, men du löste det föredömligt - grattis till fortsatta framgångar!

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026