Kawasaki Versys 1000 eller Yamaha Tracer 900

Versys = Större, tyngre, starkare, mjukare och bekvämare (bättre med skjuts).
Tracer = Lättare, smidigare, busigare (lätt i framhjulet).

Har spanat in båda en längre tid. Blev dock till sist en Triumph Tiger 1050 SE. Den är väl lite mitt emellan de båda ovan. Blev en sådan mest av tillfällighet (läs: snålverner "jag" hittade en till rätt pris) och måste återkomma längre fram med om det var rätt val eller inte :)

Är själv lite svag för versys då jag haft en 650 som jag tyckte mycket bra om.
Jag är ute efter ett "multiverktyg" som VFR är, både klara touring och kurviga vägar. För några år sedan funderade jag på att byta till en Honda Blackbird, motorn är ju helt underbar men det föll på att den var så tung att jobba med kurvorna. Man skulle vara helt slut efter att ha brottats med den en hel dag på kurviga vägar i Norge. Sedan så satt jag faktiskt sämre på Blackbird än på min VFR. Kör aldrig touring med skjuts (frugan vägrar åka hoj), så den parametern behöver jag inte tänka på. Det finns en Versys 1000 -15 till salu här i Växjö, så jag var och tittade på den. Provkörde inte eftersom jag inte var hundra på att köpa (tycker själv inte om testpiloter, så jag hamnade väl i kategorien däcksparkare :rolleyes:) men jag satt riktigt bra på den, sadeln kändes riktigt bekväm.
 
Jag har ägt 2 tracer 900 i en period av 4 år och äger idag istället en VFR från 07.

Ska du ut och köra långtouring hade jag lutat åt versys. Aldrig provkört en själv men kört en SX och motorn är ju fin. Den känns mer rejäl än tracer.

Jag har gjort ett gäng långturer på min tracer och den gör det bra, sadeln är inte svinskön men det går. Hade komfortsadel, seat slope mod och utöver detta en gång till hos erfaren tapetsör för komfort, gjorde det bättre men inte svinbra. Något underdimensionerad för passagerare + packning. Max last 180kg och det känns på något vis i chassit.

Finns mer att säga om du har frågor, hade även en av tracerna ECU-flashad så jag kan gå i god för det också. Den gick extremt jämt och fint och hade definitivt övervägt att göra det igen, jämnheten ur böjarna blev en helt annan.
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top