Kawasaki patent på navstyrning

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Missade eller glömt den här nyheten när den var aktuell, men tycker det låter intressant. Lättare hoj, och med den direkta länken mellan styre och framhjul kanske lite mindre känsla filtreras bort.

Ska bli intressant att se om det dyker upp någon hoj med. Och det öppnar ju upp designkraven lite så att exempelvis elhojar är friare att arrangera komponenter.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Största problemet är väl att köparna inte vill ha navstyrning? Jag skulle vilja ha en Bimota Tesi, men inte som enda hoj, den hamnar rätt långt ner på listan av hojar jag vill ha, om det ens går att hitta nån för rimliga pengar.
Inom Mtb så har det lanserats ett antal alternativ till framgafflar men ingen har slagit igenom. Till och med den senaste som lanserades av en mycket tung profil gick i stöpet, "pga coronan". Trots att allt inom cykel sålt som smör senaste året så ville uppenbarligen ingen köpa deras framgaffel.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Största problemet är väl att köparna inte vill ha navstyrning? Jag skulle vilja ha en Bimota Tesi, men inte som enda hoj, den hamnar rätt långt ner på listan av hojar jag vill ha, om det ens går att hitta nån för rimliga pengar.
Inom Mtb så har det lanserats ett antal alternativ till framgafflar men ingen har slagit igenom. Till och med den senaste som lanserades av en mycket tung profil gick i stöpet, "pga coronan". Trots att allt inom cykel sålt som smör senaste året så ville uppenbarligen ingen köpa deras framgaffel.
Bimota handbygger ju allt på tesi, Kawasaki för det här för att det ska bli billigare att bygga plattformar.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kawasakis lösning i patentet ser ju ungefär lika tung och klumpig ut som navstyrning på GTS1000. De kunde kanske kikat lite på RADD-systemet som James Parker vidareutvecklat sedan han var med och tog fram GTS 1000 (som ändå blev något långt klumpigare och tyngre än han tänkt sig). Den senaste versionen av RADD ser ju faktiskt jäkligt rimlig ut, men tyvärr är ju vi motorcykelköpare väldigt konservativa så det lär väl inte slå igenom på någon produktionshoj, eller så väntar tillverkarna bara på att patentet ska löpa ut?


1630928944044.png
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Kawasakis lösning i patentet ser ju ungefär lika tung och klumpig ut som navstyrning på GTS1000. De kunde kanske kikat lite på RADD-systemet som James Parker vidareutvecklat sedan han var med och tog fram GTS 1000 (som ändå blev något långt klumpigare och tyngre än han tänkt sig). Den senaste versionen av RADD ser ju faktiskt jäkligt rimlig ut, men tyvärr är ju vi motorcykelköpare väldigt konservativa så det lär väl inte slå igenom på någon produktionshoj, eller så väntar tillverkarna bara på att patentet ska löpa ut?

Kawasakis lösning i patentet ser ju ungefär lika tung och klumpig ut som navstyrning på GTS1000. De kunde kanske kikat lite på RADD-systemet som James Parker vidareutvecklat sedan han var med och tog fram GTS 1000 (som ändå blev något långt klumpigare och tyngre än han tänkt sig). Den senaste versionen av RADD ser ju faktiskt jäkligt rimlig ut, men tyvärr är ju vi motorcykelköpare väldigt konservativa så det lär väl inte slå igenom på någon produktionshoj, eller så väntar tillverkarna bara på att patentet ska löpa ut?


View attachment 463814

Är inte det stora problemet att det inte är så stora vinningar för mig som konsument med navstyrning?
Uppenbarligen fungerar vanlig gaffel väldigt bra och mig veterligen har i princip inga andra lösningar vunnit några större tävlingar t.ex.
Jag är dock osäker på hur det ser ut reglementsmässigt där.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är inte det stora problemet att det inte är så stora vinningar för mig som konsument med navstyrning?
Uppenbarligen fungerar vanlig gaffel väldigt bra och mig veterligen har i princip inga andra lösningar vunnit några större tävlingar t.ex.
Jag är dock osäker på hur det ser ut reglementsmässigt där.
Det har väl knappt tävlats med dem öht. Bimotas moto2 hojar fick ju inga köpare exempelvis.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det har väl knappt tävlats med dem öht. Bimotas moto2 hojar fick ju inga köpare exempelvis.

Nä, lite så.
Om tekniken med navstyrning är överlägsen borde den väl i vart fall funnits i t.ex. Moto-GP?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Största problemet är väl att köparna inte vill ha navstyrning? Jag skulle vilja ha en Bimota Tesi, men inte som enda hoj, den hamnar rätt långt ner på listan av hojar jag vill ha, om det ens går att hitta nån för rimliga pengar.
Inom Mtb så har det lanserats ett antal alternativ till framgafflar men ingen har slagit igenom. Till och med den senaste som lanserades av en mycket tung profil gick i stöpet, "pga coronan". Trots att allt inom cykel sålt som smör senaste året så ville uppenbarligen ingen köpa deras framgaffel.
Vad är det för gafflar du tänkte på inom MTB? Det finns flera med parallellogram (t.ex Lauf), men de snålar ofta på själva dämparen och kompromissar med fjädern genom att använda bladfjäder i komposit som dessutom är bärande. Det kan bli bra men är svårt att anpassa när förarens vikt går från 50-100 kg (eller mer i mitt fall). Den sista gaffeln som verkligen hade potential med denna konstruktion var AMP Research B4 på 90-talet.

Någon variant med navstyrning kommer vi aldrig se på cykel av viktskäl. En Cannondale Lefty väger 1700 gr och är styvare än allt annat på marknaden i sin klass. kan du slå det samtidigt som du har styrutslag på 180 grader så lycka till. På MC är begränsningarna gällande låg vikt, styrutslag etc. betydligt mindre.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nog har det tävlats med ett antal andra koncept än framgaffel, dock utan större framgång.

Det är som vanligt - med ett glassigt presentationsmaterial kan man framhäva fördelarna hos ett stort antal koncept. Men ute i verkligheten är det lik förbannat svårt att slå den kombination av fungerande fjädring, variabel motorcykelgeometri och låg vikt som en framgaffel faktiskt erbjuder.
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Aprilia, Ducati, Husqvarna
Lägg till oss snåla konsumenter som inte är intresserade av höga priser för saker som varken behövs, fungerar bättre eller är snyggare än det som redan finns. Då blir det ingen succé för konstiga navstyrningar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad finns det att vinna med navstyrning?

Det är väl som vanligt en elegant lösning på ett icke existerande problem?

Jag vill minnas att det skulle förhindra att hojen niger vid inbromsning men vad är fördelen med en hög tyngdpunkt vid inbromsning?
En mer vertikal riktning på fjädringen men framgaffelvinkeln är ju inte så brant att det är nåt riktigt problem.

Jag ser däremot en nisch för navstyrning och det vore en tvåhjulsdriven terränghoj med kardan till framhjulet. Tänker mig typ TW200. Men intresset för tvåhjulsdrivna hojar verkar ju ha varit svalt med tanke på hur de gått för de som försökt och försöker.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Vad finns det att vinna med navstyrning?

Det är väl som vanligt en elegant lösning på ett icke existerande problem?

Jag vill minnas att det skulle förhindra att hojen niger vid inbromsning men vad är fördelen med en hög tyngdpunkt vid inbromsning?
En mer vertikal riktning på fjädringen men framgaffelvinkeln är ju inte så brant att det är nåt riktigt problem.

Jag ser däremot en nisch för navstyrning och det vore en tvåhjulsdriven terränghoj med kardan till framhjulet. Tänker mig typ TW200. Men intresset för tvåhjulsdrivna hojar verkar ju ha varit svalt med tanke på hur de gått för de som försökt och försöker.

Ett problem med konventionell gaffel vid just bromsning är att det vridande momentet ökar friktionen mellan inre och yttre gaffelben och "förhindrar" fjädringsrörelsen. För oss som är icke deltagande i Moto-GP eller liknande tror jag att det mest är ett teoretiskt problem.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Låg friktion är en mycket bra startpunkt för väl fungerande fjädring, oavsett om vi talar framgafflar, stötdämpare eller lagringar hos svingarmar, stötdämparlänkage eller andra former av länkarmar.

Att alla framgafflar har så mycket friktion att fjädringsrörelsen förhindras är dock ett grovt överdrivet påstående som hänger kvar från gamla och ganska usla konstruktioner. Nuförtiden finns konstruktioner och material som gör detta till ett icke-problem, ganska långt ner i utbudet.

Sedan är det ju inte så att alternativa konstruktioner är friktionsfria heller…
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ett problem med konventionell gaffel vid just bromsning är att det vridande momentet ökar friktionen mellan inre och yttre gaffelben och "förhindrar" fjädringsrörelsen. För oss som är icke deltagande i Moto-GP eller liknande tror jag att det mest är ett teoretiskt problem.

Om du menar att vridandet uppkommer av att det är en bromsskiva på ena sidan, så är ju det ganska ovanligt numera på gathojar, eller ja sen ett par decennier sen iaf.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Låg friktion är en mycket bra startpunkt för väl fungerande fjädring, oavsett om vi talar framgafflar, stötdämpare eller lagringar hos svingarmar, stötdämparlänkage eller andra former av länkarmar.

Att alla framgafflar har så mycket friktion att fjädringsrörelsen förhindras är dock ett grovt överdrivet påstående som hänger kvar från gamla och ganska usla konstruktioner. Nuförtiden finns konstruktioner och material som gör detta till ett icke-problem, ganska långt ner i utbudet.

Sedan är det ju inte så att alternativa konstruktioner är friktionsfria heller…

Om du menar att vridandet uppkommer av att det är en bromsskiva på ena sidan, så är ju det ganska ovanligt numera på gathojar, eller ja sen ett par decennier sen iaf.

Nej, den tesen syftar till momentet från retardationen. Alltså samma moment du skulle få med en pinne genom ekrarna.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vad finns det att vinna med navstyrning?

Det är väl som vanligt en elegant lösning på ett icke existerande problem?

Jag vill minnas att det skulle förhindra att hojen niger vid inbromsning men vad är fördelen med en hög tyngdpunkt vid inbromsning?
En mer vertikal riktning på fjädringen men framgaffelvinkeln är ju inte så brant att det är nåt riktigt problem.

Jag ser däremot en nisch för navstyrning och det vore en tvåhjulsdriven terränghoj med kardan till framhjulet. Tänker mig typ TW200. Men intresset för tvåhjulsdrivna hojar verkar ju ha varit svalt med tanke på hur de gått för de som försökt och försöker.

Poängen med navstyrning är såvitt jag vet dels att man kan behålla hela fjädringsvägen även vid hård inbromsning, och därmed har större möjligheter att hantera t.ex. ojämnheter i ingången av en kurva, samt att då styrgeometrin kan vara identisk genom hela fjädringsrörelsen får man en hoj som beter sig neutralt. Den första aspekten känns ju som en given fördel i mina ögon, den andra kanske mindre avgörande, finns ju tillfällen då man kanske vill ha tightare geometri när man initierar sväng.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nä, lite så.
Om tekniken med navstyrning är överlägsen borde den väl i vart fall funnits i t.ex. Moto-GP?

Det handlar ju också om vana och erfarenhet av ett radikalt annorlunda system. Många roadracingförare som har provat hojar med navstyrning och dylikt har klagat på avsaknad av känsla från framänden. Då det är ett okänt system för mekanikerna så blir också möjligheterna att justera fjädringen optimalt sämre, jämfört med ett system som funnits i bruk i sextio-sjuttio år eller så.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det handlar ju också om vana och erfarenhet av ett radikalt annorlunda system. Många roadracingförare som har provat hojar med navstyrning och dylikt har klagat på avsaknad av känsla från framänden. Då det är ett okänt system för mekanikerna så blir också möjligheterna att justera fjädringen optimalt sämre, jämfört med ett system som funnits i bruk i sextio-sjuttio år eller så.

Mitt antagande är att om det är en bättre teknik bör den vara snabbare och vinna. Det har hittills inte hänt.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top