Kawasaki lägger ner MotoGP

Kawasaki har nog fått mera uppmärksamhet nu på att dom dragit sig ut MotoGP än om dom kört en hel säsong där.. :)
 
Kawasaki har nog fått mera uppmärksamhet nu på att dom dragit sig ut MotoGP än om dom kört en hel säsong där.. :)

Hoppas att uppmärksamheten gör att de får in tillräckligt med stålars att de kan fortsätta!
Det var kanske så de tänkte från början?
Ska jag testa i lokala blaskan :D
 
Finns kanske lite ljus i tunneln....:

Kawasaki’s MotoGP team boss Michael Bartholemy is flying to Japan today (Tuesday) for crunch talks expected to decide the fate of a proposed rescue plan to keep John Hopkins and Marco Melandri on the grid in 2009.

MCN has learned that Bartholemy will meet senior Kawasaki management tomorrow (Wednesday), and sources have confirmed he will be given a final answer on whether two ZX-RR machines will be made available for the forthcoming campaign.

Bartholemy has been working on a rescue deal since Kawasaki team staff received notification of the Japanese factory’s decision to quit MotoGP on December 29.

Kawasaki’s failure to honour a commitment to supply bikes to MotoGP until the end of the 2011 series at least, could leave them facing a reported £20m fine from Dorna.

Carmelo Ezpeleta told tomorrow’s MCN that he is confident he will have 19 bikes on the grid for the first race in Qatar on April 12 as he too was heavily involved in brokering a rescue deal for Kawasaki.

A hint that Kawasaki might be willing to supply bikes to a ‘private’ team run by Bartholemy came today with the start of a planned two-day test in Phillip Island cancelled.

Having completed a two-day test on the 2009 prototype ZX-RR in Eastern Creek last weekend, test rider Olivier Jacque was due on track today in Phillip Island, venue for the Australia MotoGP race.

But now the team will only test tomorrow (Wednesday) to avoid breaching strict testing restrictions.

No team is allowed to test between December 1 and January 20, so to avoid any possible penalty for breaching the testing ban, Kawasaki opted not to run on track today
.

The move suggests Kawasaki is seriously considering supplying a satellite team operation, with Bartholemy again at the helm.

MCN also understands that a mystery engineering firm has been sourced to manufacture a shortfall in 2009 spare parts and also help with development, with Kawasaki not seeking any active role in the running of the team or evolution of the bike.
 
Jorge Martinez Aspar har gått ut med att han tackat nej till Kawasaki då han inte går med på dom vilkoren som Kawasaki hade.
 
Jorge Martinez Aspar har gått ut med att han tackat nej till Kawasaki då han inte går med på dom vilkoren som Kawasaki hade.

Har du någon idé vad nästa steg blir då?
Har det stått någonstans var det sket sig?
/R
 
Har du någon idé vad nästa steg blir då?
Har det stått någonstans var det sket sig?
/R

Tror det var bl.a att Aspar ville ha garanterat att få cyklar från Kawasaki i 3 år och att Aspars sponsorer krävde Spansk förare.

Kanske att Illmor tar över och kör med Kawasakis hojar och själva driver och utvecklar dom hojarna. Men det börjar bli för sent för i år nu.
 
Kawaski

Det senaste jag hörde nu så gällde det årets maskin som funka så dåligt att dom kommer att ge den en chans till på ett privat test nästa vecka.
Om dom inte får bukt med skocken gremlins så tänker dom skrota hela cykeln och GP äventyret för gott.....;=/:död

Sen som med F1 så håller dom på med att montera ner hela GP konceptet genom att bara en båge per race och chauför per helg.
Bort med kolfiberbromsarna mm.
Mitt tips är att det finns inget MOTO GP 2011.
Rossi lägger ner och därmed hela cirkusen...
Vale och Kimi kommer att köra Rally istället...
Häpp
/R:näsblod
 
2 februari väntas ett besked på om den Franske motorfirman Solution F kan ta över utvecklingen av Kawasakis motorer. Dom har tidigare bl.a utveklat motorer åt Renault.

20092801solutionf_M.jpg
 
2 februari väntas ett besked på om den Franske motorfirman Solution F kan ta över utvecklingen av Kawasakis motorer. Dom har tidigare bl.a utveklat motorer åt Renault.

20092801solutionf_M.jpg

Hoppas det går vägen.. men tydligen kollar Hopper om andra alternativ..
även om han har sagt innan att han inte kommer köra WSBK, så står
här annat...

http://www.motorcyclenews.com/MCN/s...009/January/26-1/feb0109-John-Hopkins-to-WSB/

verkar otroligt om Stiggy får en sån kille i teamet... Synd om Hopper att han inte
får köra MotoGp.. men jävligt coolt om han kör för ett svenskt team i WSBK
 
Tror inte att Hopper for en sekund kommer att skaka runt i WSBK. Han ser nog redan 2009 som ett forlorat ar och han kommer aka hem till staterna o kurera sin fran 2008 sargade kropp o komma tbx till MGP 2010 stark o revaschsugen for fjaskot i Kawasaki.
 
Last edited:
Problemet för Hopkins och Melandri är att de måste uppfattas som bättre än Bautista, Simoncelli och Spies som också siktar på MotoGP-klassen 2010. Ett sabbatsår stärker inte konkurrenskraften.
 
Frågan är ju bara vem han ska peta ut till 2010? Finns ju ett gäng betydligt intressantare förare på väg upp som Simoncelli och Bautista.
 
Frågan är ju bara vem han ska peta ut till 2010? Finns ju ett gäng betydligt intressantare förare på väg upp som Simoncelli och Bautista.

Hanger ju lite pa vad dom presenterar for nya eventuella regelandringar till MGP 2010.
 
Kawasaki kommer tydligen ge hojar till Michael Bartholemy. Men man kommer inte ha några Kawasakimärken eller igenkänningstecken till Kawasaki på dessa cyklarna. (protest för att DORNA tvingar dom köra?) Kawasaki kommer inte heller att ge något stöd till teamet under året. Teamet bekostas av Ezpelata då DORNA kommer stå för alla inköpen. Inte klart vilken förare eller om det blir två i detta teamet.
 
Kawasaki kommer tydligen ge hojar till Michael Bartholemy. Men man kommer inte ha några Kawasakimärken eller igenkänningstecken till Kawasaki på dessa cyklarna. (protest för att DORNA tvingar dom köra?) Kawasaki kommer inte heller att ge något stöd till teamet under året. Teamet bekostas av Ezpelata då DORNA kommer stå för alla inköpen. Inte klart vilken förare eller om det blir två i detta teamet.

kommer dem verkligen lyckas utveckla den/dem cyklarna under säsong så det minst håller topp 10?

Vem är MB?
 
Kawasaki kommer tydligen ge hojar till Michael Bartholemy. Men man kommer inte ha några Kawasakimärken eller igenkänningstecken till Kawasaki på dessa cyklarna. (protest för att DORNA tvingar dom köra?) Kawasaki kommer inte heller att ge något stöd till teamet under året. Teamet bekostas av Ezpelata då DORNA kommer stå för alla inköpen. Inte klart vilken förare eller om det blir två i detta teamet.

Jag läste också om nått liknande.. men jag fick intrycket av att Michael Bartholemy
INTE skulle vara med... men men.. mycket rykten överallt..
hoppas nått officiellt kommer ut snart
 
Vore ju kul om Kawasaki ändå är med... hoppas det får en typ av "nytändning" och vem vet... de kanske gör bättre resultat än Kawasaki som fabrik. Hoppas det! Jag vill se Kawasaki i topp 5 återkommande.
 
Vore ju kul om Kawasaki ändå är med... hoppas det får en typ av "nytändning" och vem vet... de kanske gör bättre resultat än Kawasaki som fabrik. Hoppas det! Jag vill se Kawasaki i topp 5 återkommande.

ABSOLUT :hihi

Fast just nu e troligen chansen att vinna 1mille pa lotto mer realistisk :Bugar
 
Frågan är ju bara vem han ska peta ut till 2010? Finns ju ett gäng betydligt intressantare förare på väg upp som Simoncelli och Bautista.
Exakt vad jag tänkte skriva. Vem ska petas till förmån för Hopkins? Jag tror WSBK är vad som gäller för hans del. Inte alls säkert att han över huvud taget får köra MotoGP igen.

kommer dem verkligen lyckas utveckla den/dem cyklarna under säsong så det minst håller topp 10?
Självklart inte. ZX-RR av 2009 års upplaga är tydligen så jävla dålig att den har orsakat Kawasaki att sluta tävla i MotoGP. Men visst kan man hoppas (drömma) att det går att borsta en gris så att den blir en tiger... Den stackars sate som kommer köra ZX-RR (eller vad den nu kommer kallas) 2009 kommer bli ett historiskt rundningsmärke.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top