Kawasaki KZ 440 "streettracker"

Ser riktigt läcker ut nu när du fått ner den på backen och nya sulor. Kommer bli kalas med lite färg på den! Ser fram emot det! :tummenupp
 
Jag tror det är i princip slut med det, det är nog de nyare med aluramen som ryker i första hand, de är billigare, fulare och har fina bromsar att schno:)

Grottmekarna begriper sin inte på gummiupphängningen än, bromsarna vill de inte ha, helst obromsat framhjul eller så liten frambroms det bara går. XB.hojarnas fälgmonterade skiva och ok funkar inte alls med deras dröm om en bobber som rockabilly-accesoar.

Var en tråd om just en sån rörramsslakt på Harleyportalen senast nyss.

Får mycket frågor om sånt där, fok som vill slakta en buell/sportster för att bygga stelhäck, även från folk som sågat sönder sporsterkamkåpan på sporstermotorn för att den ska "se snyggare ut" i deras stelhäck och nu har problem med att kamlagringarna linar upp dåligt eftersom att de sågat bort det bakre styrstiftet, eller vill ha hjälp med hur kamaxlarna ska återmonteras eftersom "de ramlade ur när jag skruvade bort den fula kåpan". Naturligtvis har de inte tänkt lägga några pengar på att köpa verkstadshandboken till sportster, jag ska svara gratis istället. För mycket form före funktion. Jag ids knappt svara på såna pm längre.

Men men, nu är det trådkapning här.

Blev att köra svarven i dag med.
Stora trattar är så jävla ballt att jag bara måste ha det även om denna lösning innebär krångel med bestyckning senare.
Började med att svarva ringar som sedan konades i två omgångar. först 30 gr innerradie och sedan 45 gr ytterradie. sedan blev det lite turbinslip och sandpapper för att få en mjukare radie. sedan pressades de lösa ringarna på plats med cylindrisk fastsättning. Klart och betalt.

Tjusigt! Var ska du ha luftfiltren?
 
Last edited:
Sportster var ju HD:s vapen mot de importerade sportiga brittiska hojarna. När sportster introducerades på 50-talet, med sin blockmotor, fyrkamsmotor, svingarmsram, så körde den ifrån engelsmännen på strippen och i kurvorna. Sedan dessa har det ju dock gått utför, undantaget gatmodellerna XR1000 (1983) 1200S samt dagens XR1200, så har ju sportstern blivit en instegsmodell i customträsket.

Att då sätta sportstermotorn i en obsolet stelhäckrams för att man gillar utseendet på stelhäckramar tycker jag är att sätta form före funktion. Det ska vara andra motorer i sånt.

Lika bedrövligt som när folk slaktar fina rörramsbueller för att stjäla sporstermotorn och bygga primitiva stelhäckar med vulgodäck tycker jag.

Jag tycker att man ska gå åt andra hållet när man moddar sportster, dvs tillbaks till arvet.

Men men. TS hoj ser ju ut att få den rätta stilen tycker jag!

Hopp här kommer en bild (inte jag som tagit utan Janne i Blodsvenns den är även med i hans kalender fast en annan bild då). Jag tycker inte detta är att förstöra ett jävla skit men alla har ju olika uppfattningar den var även med på isfartrekordhelgen förra vintern nu minns jag inte vilken årsmodell det är men har för mig att det är ca-98:a
 

Bifogat

  • 1010.jpg
    1010.jpg
    71.3 KB · Visningar: 488
Hopp här kommer en bild (inte jag som tagit utan Janne i Blodsvenns den är även med i hans kalender fast en annan bild då). Jag tycker inte detta är att förstöra ett jävla skit men alla har ju olika uppfattningar den var även med på isfartrekordhelgen förra vintern nu minns jag inte vilken årsmodell det är men har för mig att det är ca-98:a

98:a evo sporstermotor med bakre dowel-pin bortsågad i kamkåpan, istoppad i ett stelhäckchassie av 30/40-talsnitt och assymetriska längder på krökarna.

På pricken vad jag menade med att nedgradera prestanda.
Dock plus för att skivbroms iaf behållits fram

Men kul att den var med på rekordförsök trots att du skrev att sportsters inte går undan rakt fram.
 
Det är orginal med ombyggd bakram å han har jobbat som verktygsmakare så jag vet att det sitter styrstift i kåpan men jag vet fler som har gjort som du säger & det är inte så smart menmen nu ska jag låta denna tråd vara
 
Det är orginal med ombyggd bakram å han har jobbat som verktygsmakare så jag vet att det sitter styrstift i kåpan men jag vet fler som har gjort som du säger & det är inte så smart menmen nu ska jag låta denna tråd vara

Sportster har aldrig haft ofjädrad bakram, ser ut som att man sågat bort originalbakramen och ersatt den med en stel bakram

Om han har stiftat upp kåpan på annan plats för att ersätta den bortsågade bakre styrhylsan så är han helt klart över användarsnittets kompetens vad gäller denna modifiering, då är det ju en annan sak.:tummenupp

Ja bäst att sluta med trådkapningen :gnissla Man får bygga som man vill, tycke och smak.
 
Last edited:
Nej det är en kapad orginalram med nya bakgafflar dock så tror jag att han fick tag på fästen som var gjutna:tummenupp
 
Tjusigt! Var ska du ha luftfiltren?

Ja du, i min iver att ha fräna trattar sumpade jag nog möjligheten att köpa filter som passar. Kanske blir två olika varianter, en hemmabyggd oval variant bestående av aluminiumplattor med en filterring som täcker bägge trattarna och kanske trattsockar,
Ett tesilsnät för att filtrera bort små barn och katter har jag iofs inte riktigt släppt heller :va

På grus funkar dom bra med, bakdäcket orkade även med 240 i brombänken. Du får lägga upp lite fina sladdbilder/filmer du med sen.

Inte jag som skrivit bildtexten :gnissla

attachment.php

Ska bli :tummenupp

Hopp här kommer en bild (inte jag som tagit utan Janne i Blodsvenns den är även med i hans kalender fast en annan bild då). Jag tycker inte detta är att förstöra ett jävla skit men alla har ju olika uppfattningar den var även med på isfartrekordhelgen förra vintern nu minns jag inte vilken årsmodell det är men har för mig att det är ca-98:a

Inte för att jag har speciellt bra koll på "nya" Harleys men utseendet blev definitivt till det bättre. en orginalhoj blir inte vacker förrän den fyllt minst 30-40 år. Sen går det bevisligen påskynda processen en aning.

Sportster har aldrig haft ofjädrad bakram, ser ut som att man sågat bort originalbakramen och ersatt den med en stel bakram

Om han har stiftat upp kåpan på annan plats för att ersätta den bortsågade bakre styrhylsan så är han helt klart över användarsnittets kompetens vad gäller denna modifiering, då är det ju en annan sak.:tummenupp

Ja bäst att sluta med trådkapningen :gnissla Man får bygga som man vill, tycke och smak.

Personligen tillfredställs jag alltid av att se en kompetent yrkesmans arbeten oavsett objekt (nästan) Familjen Teutuls avkommor och liknande gör mig mest illamående faktiskt.
 
Last edited:
Inte för att jag har speciellt bra koll på "nya" Harleys men utseendet blev definitivt till det bättre. en orginalhoj blir inte vacker förrän den fyllt minst 30-40 år. Sen går det bevisligen påskynda processen en aning.



Jag håller med killen har jobbat hårt på att få patina med kungsvatten & andra mysiga kemikalier på de då nya kåporna sen så sitter det ISR bromsar mm så det är en skön blandning. Men i princip så tycker jag att orginal är till för att byggas om, orginalhojar är ju för "alla" alltså jävligt slätstrukna så jag håller fullständigt med dig om din fina :destroy, erase, improve

Kan du inte köpa ett skummfilter å gröpa ut trycka på trattarna & dra åt med kattstrypare när du ska köra grus & annars bara köra med tesilar.
 
Last edited:
Ja du, i min iver att ha fräna trattar sumpade jag nog möjligheten att köpa filter som passar. Kanske blir två olika varianter, en hemmabyggd oval variant bestående av aluminiumplattor med en filterring som täcker bägge trattarna och kanske trattsockar,
Ett tesilsnät för att filtrera bort små barn och katter har jag iofs inte riktigt släppt heller :va...

Ja utan luftfilter ger nog grusåka samma livslängd på motor som grusdäcken tyvärr.

Men feta cylindriska K&N-filter som hänger ut oproportionerligt på sidorna är ju ett av flattrackhojarnas adelsmärken annars, så det är ju tacksamt att bygga. Dvs vad som skulle se ut som ett dåligt integrerat och klumpigt påmonterat luftfilter på alla andra typer av hojar/byggen, ser tvärtom helrätt ut på en street/flat tracker.

Du kan ju annars, som du skriver, ha två uppsättningar. Trattarna kan du ju ha på när du ska in och cruisa på byn.

09+blackwood+track+master+and+bunny+spudgun+037.jpg


1975-model-xr-750-dirt-2.jpg
 
Last edited:
Inte för att jag har speciellt bra koll på "nya" Harleys men utseendet blev definitivt till det bättre. en orginalhoj blir inte vacker förrän den fyllt minst 30-40 år. Sen går det bevisligen påskynda processen en aning.



Jag håller med killen har jobbat hårt på att få patina med kungsvatten & andra mysiga kemikalier på de då nya kåporna sen så sitter det ISR bromsar mm så det är en skön blandning. Men i princip så tycker jag att orginal är till för att byggas om, orginalhojar är ju för "alla" alltså jävligt slätstrukna så jag håller fullständigt med dig om din fina :destroy, erase, improve

Kan du inte köpa ett skummfilter å gröpa ut trycka på trattarna & dra åt med kattstrypare när du ska köra grus & annars bara köra med tesilar.


Vad gäller sportster så tycker jag samma sak, inte mycket som är kvar original på min hoj.
Vad jag menar är bara att just sporsterbyggen oftast röjer ägarens önskan, han ville egentligen inta ha en sportster, han ville ha en bigtwin, men hade inte råd. Således är den genomgående trenden i många sportsterombyggnader att få bort de typiska sportserdetaljerna och få hojen att se ut som ngn form av bigtwin

När alla "förbättringar" är klara brukar bygget underprestera den ursprungliga sportstern på alla egenskaper utom möjligtvis ljudnivån. Ofjädrat, tyngre, fatbob-tank, sissybar, sämre framgaffel, tokbreddat bak och med offsetdrev utan stödlager, låtsaskick och sist men inte minst, en jevvla massa kromtillbehör med döskallar på. Bara elände.

Men sportsters finns det ju som sagt väldigt gott om, HD:s storsäljare. Det är ju värre när de rätt sällsynta röramsbuellerna kannibaliseras för ännu ett OCC-influerat lågbudget, low performance-bygge.

Jag saknar fler byggen som tar tillbaks "the sport" i beteckningen Sportster.
 
Last edited:
Det var typ sådär jag tänkte med filtrena " ett par att sättapå" det är skitrått när de sticker ut. Do kan inte ta & montera trattarna med 3 stoppskrev eller 2 små fjädrar då kan du bara byta & sätta fast filtrena med fjädrarna.
Jörgen jag håller med dig att det brukar vara så fast jag är så lyckligt lottad så jag känner så få följa vägen killar. Men Johan killen med denna Sporre har även nån såndär 40 tals lookalike med jättesadel & ny pålitligmotor (fast den är trist som fan ser ju orginal ut så den står mest) eller kanske är gammal jag minns inte fast tror inte det...svammelsvammel....
 
Ja utan luftfilter ger nog grusåka samma livslängd på motor som grusdäcken tyvärr.

Men feta cylindriska K&N-filter som hänger ut oproportionerligt på sidorna är ju ett av flattrackhojarnas adelsmärken annars, så det är ju tacksamt att bygga. Dvs vad som skulle se ut som ett dåligt integrerat och klumpigt påmonterat luftfilter på alla andra typer av hojar/byggen, ser tvärtom helrätt ut på en street/flat tracker.

Du kan ju annars, som du skriver, ha två uppsättningar. Trattarna kan du ju ha på när du ska in och cruisa på byn.

09+blackwood+track+master+and+bunny+spudgun+037.jpg


1975-model-xr-750-dirt-2.jpg

Mkt fina cyklar :tummenupp Tyvärr är trattarna pressade och limmade på förgasarna men någon forma av filterlösning kommer det bli. helt klart ballt med filtren hängandes på utsidan, kanske lite enklare på en v-motor, jag är lite begränsad av felplacerade ramrör.
 
Får du bara till betyckningen, så kan du nog åka utan filter. Din yberläckra batterikåda hindrar ju stenspruten att åka rakt in, katter och småbarn får däremot akta sig när du bjuder fullt. Sedan när du skall ut på en av många dirt track rundor kan du ju ha filter. Hade du haft en nybygd highperformance motor så hade jag nog rekomederat filter hela tiden. PS däcken gjorde havla bygget, tummen upp. // Peter
 
Har det hänt nått? Är ramen skickad på lack ännu?
 
I går kväll rengjordes bromspumpen som donerats från min gamla fireblade, försökte även få handtaget att matcha kawasakins som jag tidigare borrat hål i, lite borr, fil och slip senare så blev dom rätt lika.

Jag fick även ett paket i går med lite traderafynd, 2 st svarvämnen, Titan grade 2.
Den ena ska jag svarva en framhjulsaxel av och den andra kommer nog till användning den med :tummenupp

Vad kostade ämnena? *Dreggel* :tummenupp

Gör inte fel nu för fan!
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top