Kawasaki kx450f hoppar lite på kopplingen, hög 1a

Frrla

Medlem
Gick med
9 Jun 2012
Ort
Ånge
Hoj
Kawasaki KXF 450 -06
Kollade på denna, verkar väldigt billigt. ska man våga sätta dit den?
https://www.24mx.se/kopplingspaket-twenty/kawasaki-kx-450f-2006#?p

Kör mest för lite stigar för nöjes skull. och kopplingen är väldigt trög tycker jag, samt att den hoppar eller rycker sig fram när man slirar på kopplingen. de är inte så våldsamt men det är påtagligt.
Innan vintern kom började jag slå i växlarna utan koppling och det gjorde säkert slut på stackars stålskivorna mer än dom va innan. ska jag sluta med det beteendet?
Blir kopplingen lättsammare om jag byter till detta kitt?

Sen är hojjen rätt hög på 1ans växel. dom ska väll vara så. men inget man kan göra mer än drevning utan att börja skruva för mycket och dela på lådan mm?
Har läst om någon slirkoppling
http://www.forsellmotor.se/rekluse-exp-30-p-3402-c-655.aspx
Men den va lite väl dyr för några timmar på skogen ibland ;)

Så va säger ni?
Tack :)
 
Om du bara sparkar i växlarna så slits inte kopplingen alls. Det gör däremot lådans klackar och axlar primärt. Fortsätter du så kommer du att få byta lite kugghjul osv med tiden. Koppling slits av att användas, inte av att inte användas. Stålskivorna slits främst av mycket slir, det går ibland att se på dom om dom varit riktigt misshandlade.

Ettan är hög på crosshohjar, så är det bara. Hög etta och korta steg till sista växeln är sen gammalt. Endurobågar är tvårtom med en kort etta för att enklare kunna trixa runt i skogen i låg hastighet utan att behöva slira, samt tyngre svänghjul för lugnare gång och mer kräm på lågvarv. Du kan köpa vikter att hänga på ditt svänghjul för att motverka tjuvstopp mm.

Du kan inte enkelt byta utväxling på bågen bortsett från det du redan nämnt med fram- och bakdrev.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top