Kawasaki KX 85 - byta lameller

DanneMannen

Medlem
Gick med
16 Sep 2007
Hoj
Jordfräs
Hej!

Min cross som jag köpte alldeles nyligen har kassa lameller. Den driver iväg med kopplingen inne och slirar verkligen nåt enormt på alla växlar, vilket den gjorde redan från första början.

Jag skulle vilja veta om det är nåt särskilt man ska tänka på när man byter lamellerna? Ska jag byta fjädrar och mellanskivor också? Vilka moment ska bultarna dras med? Ska lamellerna ligga i oljebad o.s.v.?

Tackar så mycket på förhand!

MVH, DanneMannen

driver den med kopplingen inne? och slirar på alla växlar?
då låter de ju som någo t mekaniskt fel...
men lamellerna är jättenkla å byta de är bara å ta bort transkåpan och ta lös de 5 bultarna som sitter där. de borde vara m6 or å dem kan du dra me 10Nm
köp en komplett kopplingssats med stålskivor om du ska byta.
annars ser lamellerna bra ut så kan du ta lite sandpapper å borsta bort den glatta ytan på lamellerna och sätta ihop och testa kanske du kan spara lite pengar.
sen oljan du häller i växellådan, se till att de är en olja som är till för våtkoppling.
de bästa är om du tar en vanlig billig mineralolja för då vet du att det fungerar, iaf för mig har syntetoljor i lådan bara strulat.

hoppas att de är till någon hjälp
hade gött

Tack för svaret!

Ja, håller man in kopplingen och lägger i 1:an så dör den. Sen när man ska dra på så slirar den på kopplingen. Mekaniskt fel? Vilken typ av mekaniskt fel tänker du på då?

Edit: Jag kan tillägga att den troligtvis har stått ett bra tag innan jag köpte den. Kan det vara så att lamellerna har klibbat ihop? Isåfall, ska man fortfarande använda sandpapper på dem då?

Last edited:
går det tungt när du drar in kopplingen eller går det lätt och fint?
ibland lägger vissa in en extra stålskiva i kopplingen för att få bättre tryck,
men då kan locket missa sitt läge och då kan man få sånna konstiga fenomen.
jag va ute för de på en polares gathoj.
de enklaste är om du tar isär de hela och tittar. och ligger det en stålskiva längst ut och inte en lamell så kan dom ha lagt dit en extra...
de går fort att ta isär de hela,20-30min.
sen kolla så att allt löper och rör sig som det ska nere i kopplingen.

Standardfel 1A på kx 80 är att kopplingskorgen blir sliten så det inte kopplar ur då lamellerna inte kan röra sig pga spåren som skapats i ytterkorgen. Går att slipa ner några gånger men sen är det dags att byta korg.

Originalkorgar är ruskigt dyra men brittiska Talon tillverkar billetkorgar som håller bättre än orginal och dessutom är billigare.

Lameller går i mängder om man börjar åka lite snabbare men stålskvior och fjädrar brukar överleva åtminstone 3 lamellbyten. På stenåldern när jag var duktig 80 åkare förbrukade jag minst 4 uppsättningar under en säsong. Inte lätt att vara lång(läs tung) och ha en tung sandbana som hemmabana, blev mycket kopplingslir för att hålla cykeln i registret.

Last edited:
_stensmo_: Det känns typ som vanligt måste jag säga. Jag kan inte påstå att den känns trög alls. Jag får ta isär och kolla på det helt enkelt.

Boris JR: Så du tycker att det verkar som det kärvar i kopplingskorgen alltså? Men ska jag testa att byta lameller först och se vad som händer? Är det nåt mer så jag kan kolla?

_stensmo_: Det känns typ som vanligt måste jag säga. Jag kan inte påstå att den känns trög alls. Jag får ta isär och kolla på det helt enkelt.

Boris JR: Så du tycker att det verkar som det kärvar i kopplingskorgen alltså? Men ska jag testa att byta lameller först och se vad som händer? Är det nåt mer så jag kan kolla?

Byt du lameller det syns ju om kopplingskorgen är kass..

Boris JR: Okej, jag får göra det. Men så länge lamellen kan glida lätt i kopplingskorgen så ska det inte vara några problem alltså? Tänkte byta mellanskivorna också, det är väl lika bra. Är det några särskilda lameller som rekommenderas?

Edit: Ska lamellerna bada i olja ett tag före förresten?

MVH, DanneMannen

Boris JR: Okej, jag får göra det. Men så länge lamellen kan glida lätt i kopplingskorgen så ska det inte vara några problem alltså? Tänkte byta mellanskivorna också, det är väl lika bra. Är det några särskilda lameller som rekommenderas?

Edit: Ska lamellerna bada i olja ett tag före förresten?

MVH, DanneMannen

Det skadar aldrig att byta mellanskivor. Har testat mig igenom markanden och golfren samt Barnet är det man inte skall åka med. Ja lägg lamellerna i oljebad över natten (om du har tid ananrs räcker en timme) innan montering.

Det skadar aldrig att byta mellanskivor. Har testat mig igenom markanden och golfren samt Barnet är det man inte skall åka med. Ja lägg lamellerna i oljebad över natten (om du har tid ananrs räcker en timme) innan montering.

Jag tackar så jättemycket för alla svar! Nu har man nåt att sysselsätta sig med under tiden tills det blir roligare väder iallafall. :)

MVH, DanneMannen

kan mycket väl vara bara mellanskivorna som slagit sig. När dom e sneda så ligger tryck på även vid urkopplat. Sen när man gasar så greppar det ju inte mer just för att dom e sneda och inte har full kontaktyta,
Hade samma fel på pojkens kx 85 -03 för två veckor sen, och då bytta jag bara mellanskivorna (5 st) ...kostade 175 kr och alla problem försvann.
Glöm ej att använda loctite på fjäderskruvarna.

kan mycket väl vara bara mellanskivorna som slagit sig. När dom e sneda så ligger tryck på även vid urkopplat. Sen när man gasar så greppar det ju inte mer just för att dom e sneda och inte har full kontaktyta,
Hade samma fel på pojkens kx 85 -03 för två veckor sen, och då bytta jag bara mellanskivorna (5 st) ...kostade 175 kr och alla problem försvann.
Glöm ej att använda loctite på fjäderskruvarna.

Tack för svaret! Superbra med tips från nån med en exakt likadan cross. Min är också årsmodell -03 nämligen. Det är lika bra att byta skivorna om de ändå är såpass billiga. Köpte du dem via nätet?

MVH, DanneMannen

nä, köpte dom hos min lokala kawa cross handlare.
Kommer i paket om sex mellanskivor men man använder bara 5 i den modellen.

Pojkens cross drev på bra duktigt med växel i åxåx.
Efter att jag bytte mellanskivorna försvann den tendensen helt och har nu slutat driva när det är kopplat även med kall motor.
Som nån sa innan, kolla yttre kopplingskorgen, om det ser ut som en fogsvans så kan man fila ner det en gång. Sen byter man korgen eftersom glappet blir för stort och slagkraften mellan lamell och korg blir för hård när man släpper kopplingen.

Det låter ju verkligen som exakt samma fel som min har. Den driver på alldeles för mycket med växel i och samtidigt slirkopplar den, precis som du skriver.

Det skulle vara intressant att se en bild på en kopplingskorg som är sliten, så man vet hur det inte ska ut.

MVH, DanneMannen

Det låter ju verkligen som exakt samma fel som min har. Den driver på alldeles för mycket med växel i och samtidigt slirkopplar den, precis som du skriver.

Det skulle vara intressant att se en bild på en kopplingskorg som är sliten, så man vet hur det inte ska ut.

MVH, DanneMannen

Är där djupa hack där pilarna visar är den sliten.
groovewear.jpg

Hej igen!

Måste bara fråga en sak till. Jag ska så snart som möjligt byta lamellerna och behöver därför en momentnyckel till fjäderbultarna. Var kan man hitta en som klarar av 9Nm och till ett rimligt pris?

MVH, DanneMannen

Hej igen!

Måste bara fråga en sak till. Jag ska så snart som möjligt byta lamellerna och behöver därför en momentnyckel till fjäderbultarna. Var kan man hitta en som klarar av 9Nm och till ett rimligt pris?

MVH, DanneMannen

Finns ingen anledning att dra dem med moment, dra tills de bottnar sen spänner du till 10 grader och glöm inte låsning med Loctite.

Finns ingen anledning att dra dem med moment, dra tills de bottnar sen spänner du till 10 grader och glöm inte låsning med Loctite.

Det känns verkligen som man kommer dra av nån av bultarna. ;) Vilken sorts loctite ska det vara? Om man använder loctite, hur är det då när man vill ta isär det nästa gång?

MVH, DanneMannen

Last edited:
Det känns verkligen som man kommer dra av nån av bultarna. ;) Vilken sorts loctite ska det vara? Om man använder loctite, hur är det då när man vill ta isär det nästa gång?

MVH, DanneMannen

Du kommer inte att dra av dem! Man märker när de bottnar och då drar man bara liite till så att det sitter. Tror inte att kawa rekommenderar loctite där orginal så något nr har jag inte men ta vad du har hemma eller åk och köp låg/medium hållfasthet som är petroleumbeständigt. Går att demontera utan större problem i undantagsfall så är värme din vän.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025