Kawasaki KX 85 - byta lameller

Jag har kollat efter Loctite idag, men ingen kan svara på vilken typ man ska använda inne i en motor. Alla bara skickar en vidare till nästa ställe. Vilken typ ska det vara egentligen? Jag är inte insatt i det eftersom jag aldrig själv använder det.

MVH, DanneMannen
 
Har aldrig använt loctite på bultarna till kopplingsfjädrarna och tror inte jag sett nån rekomendation för att göra det heller i nån bok? Fjäderns tryck i sig gör ju att en bult inte direkt har så lätt att snurra ut sig. Skruvar oftast dit dom för hand bara så dom bottnar + pyttelite till. Med momentnyckel brukar jag ta 10 Nm.
 
Jag har kollat efter Loctite idag, men ingen kan svara på vilken typ man ska använda inne i en motor. Alla bara skickar en vidare till nästa ställe. Vilken typ ska det vara egentligen? Jag är inte insatt i det eftersom jag aldrig själv använder det.

MVH, DanneMannen

Loctite 243 är lämplig Normal hållfasthet och oljebeständig.
 
Har aldrig använt loctite på bultarna till kopplingsfjädrarna och tror inte jag sett nån rekomendation för att göra det heller i nån bok? Fjäderns tryck i sig gör ju att en bult inte direkt har så lätt att snurra ut sig. Skruvar oftast dit dom för hand bara så dom bottnar + pyttelite till. Med momentnyckel brukar jag ta 10 Nm.

Som sagt så brukar jag inte använda det heller. Det är ju andra i tråden som rekommenderar det. :) Jag har faktiskt försökt att hitta en momentnyckel som klarar dra runt 9-10Nm, men de är ju inte billiga för fem öre. Inte de jag har hittat iallafall.

MVH, DanneMannen

Loctite 243 är lämplig Normal hållfasthet och oljebeständig.

Tack så mycket! Nu blir det lite lättare. :)

MVH, DanneMannen
 
Last edited:
Som sagt så brukar jag inte använda det heller. Det är ju andra i tråden som rekommenderar det. :) Jag har faktiskt försökt att hitta en momentnyckel som klarar dra runt 9-10Nm, men de är ju inte billiga för fem öre. Inte de jag har hittat iallafall.

MVH, DanneMannen



Tack så mycket! Nu blir det lite lättare. :)

MVH, DanneMannen

Du klarar dig utmärkt utan Loctite det är inget absolut krav utan mest en rekommendation då KX80 är den enda hoj jag lyckats få fjäderskruvarna att gänga ur sig på.
 
Du klarar dig utmärkt utan Loctite det är inget absolut krav utan mest en rekommendation då KX80 är den enda hoj jag lyckats få fjäderskruvarna att gänga ur sig på.

Jag tänker faktiskt använda det den här gången. Jag vill verkligen inte att en sån bult skruvar upp sig. :) Jag tackar verkligen jättemycket för alla tips och all hjälp!

MVH, DanneMannen
 
Vad less man blir. Det går verkligen inte att få tag på Loctite 243 någonstans där jag bor verkar det som. Jag har varit inne i mer eller mindre varenda affär och ingenstans finns det. Finns det nånstans på nätet där man kan beställa det från utan hutlösa fraktavgifter på över 100:-? Jag har då inte hittat nåt än iallafall.

MVH, DanneMannen
 
jag använer inte alltid loctite till dessa skruvar efterssom fjädern i sig morverkar urskruvning.....aldrig varit något problem ändå. Se bara till att dra bultarna korsvis och ca 10-15 nm så e det inga problem.
 
Vad less man blir. Det går verkligen inte att få tag på Loctite 243 någonstans där jag bor verkar det som. Jag har varit inne i mer eller mindre varenda affär och ingenstans finns det. Finns det nånstans på nätet där man kan beställa det från utan hutlösa fraktavgifter på över 100:-? Jag har då inte hittat nåt än iallafall.

MVH, DanneMannen

Så jäkla viktigt är det inte med loctite men om du nu har bestämt dig för att följa mitt råd så finns det på micro och mekonomen...
 
Så jäkla viktigt är det inte med loctite men om du nu har bestämt dig för att följa mitt råd så finns det på micro och mekonomen...

Jag tänkte faktiskt följa ditt råd. ;) Har redan beställt alla prylar till kopplingen, så det är ju bra att göra det bra från början. Det lustiga är iallafall att jag har kollat på både Micro och Mekonomen. Inget av dessa ställen har sån här loctite. Skumt eller?

MVH, DanneMannen
 
Rev då ner kopplingen idag och såg nåt som inte såg så jättevackert ut. Vad tror ni om min kopplingskorg? Går den att fila till eller ska jag behöva byta den också? Hur ska man bära sig åt för att få av den isåfall? Har för mig att de där muttrarna sitter brutalt hårt nämligen.

Snart blir man ruinerad av den här saken, det är en sak som är säker...

MVH, DanneMannen
 

Bifogat

  • IMG_2331.jpg
    IMG_2331.jpg
    120.5 KB · Visningar: 430
Det där går att fila, men du bör plocka ut korgen annars kommer det in spån i motorn...
Använd mutterdragare bara för att få bort den. Men håll INTE emot i vingarna, dom går lätt av.Eller så skiter du i det och kör med det som det är.
Jag har sett värre som funkat bra iallafall, möjligt att det kan bli lite hugg i kopplingen men inget du störs av om du inte är elitåkare.
 
Det där går att fila, men du bör plocka ut korgen annars kommer det in spån i motorn...
Använd mutterdragare bara för att få bort den. Men håll INTE emot i vingarna, dom går lätt av.Eller så skiter du i det och kör med det som det är.
Jag har sett värre som funkat bra iallafall, möjligt att det kan bli lite hugg i kopplingen men inget du störs av om du inte är elitåkare.

Som jag skrev tidigare i tråden så vill den inte frikoppla riktigt när man lägger i 1:an exempelvis. Dessutom slirar den ju fruktansvärt mycket på alla växlar när man gasar på. Tror du inte att det här har nåt samband?

MVH, DanneMannen
 
Nä, jag är helt övertygad om att det är mellanskivorna som slagit sig.
 
Rev då ner kopplingen idag och såg nåt som inte såg så jättevackert ut. Vad tror ni om min kopplingskorg? Går den att fila till eller ska jag behöva byta den också? Hur ska man bära sig åt för att få av den isåfall? Har för mig att de där muttrarna sitter brutalt hårt nämligen.

Snart blir man ruinerad av den här saken, det är en sak som är säker...

MVH, DanneMannen


122% av dina frikopplingsproblem härstammar nog från dessa jack, lamellerna 'fastnar' i dessa och kan inte skjutas utåt/inåt och då frikoppla trots att du lättat på fjädertrycket.

Fräsa till korgen eller byta den, annars kommer du snart inse att allting du köpt var till liten nytta.

För att få bort muttern använd mutterpicka, värm gärna muttern med värmepistol först.
 
122% av dina frikopplingsproblem härstammar nog från dessa jack, lamellerna 'fastnar' i dessa och kan inte skjutas utåt/inåt och då frikoppla trots att du lättat på fjädertrycket.

Fräsa till korgen eller byta den, annars kommer du snart inse att allting du köpt var till liten nytta.

För att få bort muttern använd mutterpicka, värm gärna muttern med värmepistol först.

Frågan är bara vad det skulle gå på för att fräsa bort de hacken? Tror snart jag ska göra mig cross/motorcykellös och gå istället. Det är billigare. ;)

MVH, DanneMannen
 
sticker ut hakan och säger :Bullshit.
Pojken hde exakt samma symptom på sin kx 85 -03. Jag bytte mellanskivorna och problemen försvann direkt och till 122% :P
Satte i ny korg när motorn renoverades efter ett vevstakslagerras. (13 timmar sen) och nu när vi bytte mellanskivorna såg den nya korgen nästan likadan ut .....(som trådskaparens), Dessa räfflor uppkommer efter bara ett par timmars körande...
Testa du med gott samvete att bara byta mellanskivor i första hand, skulle det mot förmodan inte lösa dina problem så tar det ju bara tio minuter att byta även korgen...eller hur.
Mellanskivorna skall ju bytas i vilket fall och dom kostar bara nån hundring medans en ny korg kostar nån tusenlapp...välj själv hur du gör. :D

122% av dina frikopplingsproblem härstammar nog från dessa jack, lamellerna 'fastnar' i dessa och kan inte skjutas utåt/inåt och då frikoppla trots att du lättat på fjädertrycket.

Fräsa till korgen eller byta den, annars kommer du snart inse att allting du köpt var till liten nytta.

För att få bort muttern använd mutterpicka, värm gärna muttern med värmepistol först.
 
Last edited:
sticker ut hakan och säger :Bullshit.
Pojken hde exakt samma symptom på sin kx 85 -03. Jag bytte mellanskivorna och problemen försvann direkt och till 122% :P
Satte i ny korg när motorn renoverades efter ett vevstakslagerras. (13 timmar sen) och nu när vi bytte mellanskivorna såg den nya korgen nästan likadan ut .....(som trådskaparens), Dessa räfflor uppkommer efter bara ett par timmars körande...
Testa du med gott samvete att bara byta mellanskivor i första hand, skulle det mot förmodan inte lösa dina problem så tar det ju bara tio minuter att byta även korgen...eller hur.
Mellanskivorna skall ju bytas i vilket fall och dom kostar bara nån hundring medans en ny korg kostar nån tusenlapp...välj själv hur du gör. :D

Jag har beställt lameller, mellanskivor och fjädrar. Det är väl lika bra att byta alltihop? Man märker ju ändå ganska snabbt om det fortfarande bråkar. Det är lite väl många fel på den på en gång just nu för att det ska vara kul. Lager och allt möjligt.

MVH, DanneMannen
 
Klart att du skall byta det du har beställt.
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top