Kawasaki KLX 230

Kunde fan inte låta bli fixa lite. Fick ett Kedjelås av @DaK så nu driver det igen. Många tack!!! En tvestjärt hade tagit upp residens i hålet på kedjan och rusade ilsket ut.när jag tryckte in låset i hans nyfunna hem.

Kollade lite på bromsen fram men ingen broms än. Kanske orkar bry mig imorgon och lufta. Om det nu går. Fan för abs.

• Wow
Reaktioner: DaK
Kollade lite på bromsen fram men ingen broms än. Kanske orkar bry mig imorgon och lufta. Om det nu går. Fan för abs.
Prova bara omsätta bromsvätskan. Du har inget läckage? Känns som en enkelt grej.

Samt att ABS funkar väl bara när hojen är igång, och sensorn får ström?

Jag undrar hur ABS funkar om hojens el släcks. Då släcks väl även ABS-funktionen?

Men inte har det med ABS att göra… har du kollat av de tips du fått i tråden?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Som sagt. Den kan dra åt helvete.
Haha, känner igen känslan :)
Med lite tur kanske ABS enheten har en luftnings nippel eller två.
En bekant med en Tiger 800 måste koppla in datorn på den för att ABS enheten ska arbeta samtidigt som han luftar.
Lite små stökigt!

En bekant med en Tiger 800 måste koppla in datorn på den för att ABS enheten ska arbeta samtidigt som han luftar.
Vad händer om man bara kopplar loss ABSen, mekaniskt alltså. Det borde ju inte vara så svårt att få till?

ABS-motorcycle-min.gif

Inte riktigt en KLX, men iden är att helt koppla bort ABS-modulen. På KLX230 sitter en apparat från Bosch, en dyr lävel, allt bromsning går via den. Om man bara plockar bort den och drar nya bromsslangar mellan bromsgreppet / pedalen, och bromsoken.

Last edited:
Mer problem händer. Dom är byggda för eländet.
Nja, alltså om du bara helt avlägsnar eländet. Det borde vara ett ganska enkelt ingrepp. Skulle besiktningen ha nåt emot det kanske?

klx brakes.jpg

Frambroms på KLX230.

1. Töm hela systemet på vätska
2. Plocka bort Boschen
3. Återanslut / skarva ihop slangarna, eller montera nya längre slangar mellan handtag och bromsok.

Jag kan nog tänka mig göra så på min Caballero. Den går att stänga av ABS på med en knapp. Men jag vill nog minimalisera hojen vid nåt tillfälle.

Fasen ... vad bromsdetaljer är dyra till hojar. Gäller det alla hojar eller bara Kawasaki?

Men varför tror du att det har med ABS-funktionen att göra?

Du har en låsning i bromsoket; antingen beror den på att kolvarna kärvar eller på att du fått någon ”backventil” i systemet vilket enklast åtgärdas genom att lufta systemet på vanligt vis. Kombinationen med att handtaget går i botten gör att du sannolikt tryckt bromsvätska förbi huvudbromscylindern när du monterade de nya beläggen och så har det kommit luft i systemet.

Lufta på vanligt vis, om oket fortfarande kärvar så beror det mest sannolikt på att kolvarna är oxiderade och därför inte åker in ordentligt och då nya belägg är tjockare blir det stopp mot skivan.

Allt detta är normala inslag vid bromsjobb och har inte ett dugg att göra med ABS-en. ABS är mycket tillförlitligt.

En sak du också kan kolla (om du haft av framhjulet) är så att du har monterat framhjulet rätt så att ABS-sensorn inte ligger emot hålskivan. Det brukar sitta en distans på den sidan och glömmer man den kommer bromsen att kärva och ABS-sensorn att förstöras.

Men börja med att lufta igenom systemet ordentligt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vet inte om ECUn fattar att pumpen är urkopplad?
Vore vä kanske en grej att göra om man vet med sig att det fungerar utan problem.
Min släde skulle säkert ge någon märkligt felkod och samtidigt inaktivera handtagsvärmen...

Jag har aldrig luftat bromsar innan och jag har heller aldrig lyckats lufta bromsarna jag aldrig luftat innan så den här hojen är helt säkert inte helt rubbad på grund av att den har ABS.

Back