Bosse, intressanta observationer. Det man inte har i HK får man kanske i NM, alltså vrid. Jag antar att din KLR har ett bra "bottendrag" ?
Min KLX 230 väger enligt regbeviset 130 kg (tjänstevikt), enligt ett datablad 132 kg "wet" eller "curb weight". Din KLR är i förhållade således en riktigt 'tjockis' på 50 kg mer.
Sedan detta med färgvalet, här i EU är KLX230 svart, utanför EU (USA) grön-vit, men i asien ser jag samma hoj använda blåa, eller även röda plastdetaljer på fram och bakre skärmar. Kolla:
View attachment 457136 View attachment 457137
Min svarta tycker jag hur som helst är toppen. Jag gillar vit också, och den svarta går bra ihop med många typer av hjälmar och kläder. Jag kan ju foliera plastdetaljerna om jag vill ha den t ex turkos, eller silver, eller kamo?
Tegel, ja alltså det beror på vad man menar med tråkig. Jag är nyfiken på vad som ger fog för benämningen "tråkig" i just motorcyklar. Jag hade en kinesbyggsats "Retromoped" förra året, det var med denna mitt intresse av förbränningsmotor på en tvåhjuling startade. Den hade 70cc motor och 4 växlar. Jag byggde om den till en riktigt kul liten hoj, sålde den sen på blocket till en entusiast som verkligen gillade vad jag hade gjort med den.
Så här såg den ut i annonsen. Den gick genom ett antal förändringar under loppet av ett år, men när jag till slut efter jag köpt på mig ett par grövre-cc hojar, faktiskt konstaterade att denna var *tråkig*. Den såg allt annat än tråkig ut, men pga den begränsade motorstyrkan och dess ömtåliga/billiga materialval, såg jag dessvärre ingen framtid tillsammans. Jag gjorde dock allt för att trivas, jag drevade om den, bytte däck, skärmar mm, men till slut fick min fåfänga dö. Jag intalar mig fortfarande att *jag var för tung* för den stackars hojen.. , den var ju trots allt min första tvåhjuling med bensinmotor.
View attachment 457135
Nu antar jag att nog alla här i tråden är mer erfarna än jag, vilket jag uppskattar och därför lyssnar. En fråga jag ofta ältar men inte har nån att diskutera med är hur mycket kraft/effekt man egentligen vill ha mellan två hjul innan man tycker att "det räcker". OBS notera *vill ha*, inte *behöver*. Kan vi mäta kraven genom t ex "0 - 100 acceleration"? Eller mäter vi genom att brassa på full gas uppför en backe .. "up-hill" tror jag man kallar det? För att även med dessa metoder har vi kvar variabler så som vikt och storlek på föraren, typ av hjälm och hjälpmedel mot vind, däck, mm.
Om jag förtydligar lite till, i natt gjorde jag några tester: Jag är strax över 180 cm lång, väger strax över 100kg, och min KLX (fabriksinställd / "stock") axar med lätthet upp till 85 kmh i uppförsbacke, och den håller farten tills backen planar varefter den ökar och är strax kring 110 kmh. I nedför befarar jag att den skulle accelerera tills hjullagren tar eld

Vid 110 kmh känner jag att jag inte vill köra fortare, inte med min Shoei 'open Jet' hjälm, och inte utan en vindruta framtill på hojen. Frågar du mig under omständigheterna ovan, så är det tillräckligt med kräm i hojen för mig. Hur kan vi ytterligare utvärdera en hoj?
Något jag precis kom att tänka på, nu i sommar var jag och tjejen på väg hem med lätt lastbil från Linköping där jag hade varit med min XJ900 och kuggat, första uppkörningen. Nånstans längs motorvägen hakade två knuttar från Bandidos på (det stod så på deras ryggar), båda körde Harley med hastigheten 140 kmh. Jag hängde med ett tag tills min Camilla började gnälla över farten. Deras motorcyklar hade inga vindrutor, det var liksom vanliga Harly med högre styren och låg sadel. Hur kan dom köra så snabbt, med skägg och allt!? Jag kommer inte ihåg typ av hjälm dom hade, men jag tror det var öppna hjälmar med skyddsglasögon.