Kawasaki KLE Tråden

prankster_76

Den som väntar....
Gick med
19 Jul 2006
Ort
Luleå
Hoj
Såld...
Hej på er!
Jag tycker det är på tiden att skapa ett nätverk för oss som valt att satsa på en av kawasaki familjens mer udda fåglar. Kle 500 hör ju inte direkt till någon av innehojarna och lider egentligen av en identitetskris då den varken är gathoj eller offroad. Dessutom är den tung och de äldre modellernas färgsättning och dekaler är under all kritik. Varför tycker jag då att denna "lagom hoj" är så förfärligt underbar då?

Till att börja med så får man mycket nöje per krona om man väljer detta alternativ. Den är billig i inköp och grymt billig att försäkra, prestandan är så där lagom men kan lätt ökas genom mindre modifieringar. De designmässiga skönhetsfelen är relativt billiga att åtgärda. Den startar oftast och sen är det ju lite roligt att inte vara som alla andra eller hur?

Syftet med denna tråd är dock inte att rosa denna motorcykel så till den milda grad... (Även om det är svårt att låta bli) Nää syftet är som inledningen lyder att skapa ett nätverk för dom som åker eller har kunskap om denna modell. Det är väldigt svårt att hitta delar slip-on, motardkit eller andra kosmetiska attribut. Det som finns på marknaden saknas ofta till KLE och det man trots allt httar finns ofta utomlands.

Därför så inbjuder jag nu alla som vill dela med sig av sina erfarenheter av Kle 500 både mekaniskt och estetiskt att skriva ett inlägg. Vi är få men tillsammans kanske vi kan skapa ett forum kring reservdelar, styling, ellr andra modifieringar rörande detta cementblock till motorcykel. Eller varför inte ta chansen att sprida några rader till andra varför just du valt det lite mer udda alternativet?:yoparty
 

Bifogat

  • båge 3.jpg
    båge 3.jpg
    81 KB · Visningar: 466

Davve84

'En jävel på att Fega !
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Globen
Hoj
VX 800
Tjena !

Har ägt två st Kle 500 en 01a samt en 04a båda köpte jag nya !

Grymt bra mc . som är bra på allt men inte bäst på nått! :yoparty


Fast numera är jag CBR ägare . känns sådär tycker jag ......:tuttar
























Hej på er!
Jag tycker det är på tiden att skapa ett nätverk för oss som valt att satsa på en av kawasaki familjens mer udda fåglar. Kle 500 hör ju inte direkt till någon av innehojarna och lider egentligen av en identitetskris då den varken är gathoj eller offroad. Dessutom är den tung och de äldre modellernas färgsättning och dekaler är under all kritik. Varför tycker jag då att denna "lagom hoj" är så förfärligt underbar då?

Till att börja med så får man mycket nöje per krona om man väljer detta alternativ. Den är billig i inköp och grymt billig att försäkra, prestandan är så där lagom men kan lätt ökas genom mindre modifieringar. De designmässiga skönhetsfelen är relativt billiga att åtgärda. Den startar oftast och sen är det ju lite roligt att inte vara som alla andra eller hur?

Syftet med denna tråd är dock inte att rosa denna motorcykel så till den milda grad... (Även om det är svårt att låta bli) Nää syftet är som inledningen lyder att skapa ett nätverk för dom som åker eller har kunskap om denna modell. Det är väldigt svårt att hitta delar slip-on, motardkit eller andra kosmetiska attribut. Det som finns på marknaden saknas ofta till KLE och det man trots allt httar finns ofta utomlands.

Därför så inbjuder jag nu alla som vill dela med sig av sina erfarenheter av Kle 500 både mekaniskt och estetiskt att skriva ett inlägg. Vi är få men tillsammans kanske vi kan skapa ett forum kring reservdelar, styling, ellr andra modifieringar rörande detta cementblock till motorcykel. Eller varför inte ta chansen att sprida några rader till andra varför just du valt det lite mer udda alternativet?:yoparty
 

Johan H

grus trivs bäst som asfalt
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Jönköping
Hoj
CBR 1000 F-97
Tjena !

Har ägt två st Kle 500 en 01a samt en 04a båda köpte jag nya !

Grymt bra mc . som är bra på allt men inte bäst på nått! :yoparty


Fast numera är jag CBR ägare . känns sådär tycker jag ......:tuttar

Hallå där:mad:

Skaffa dig då en 900 eller uppåt, o kör inte runt på 600 maskiner.
Hahahahaha

Mycket nöje.
Johan h
 

Johan H

grus trivs bäst som asfalt
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Jönköping
Hoj
CBR 1000 F-97
Oj man ska visst inte kasta sten i ett glashus!

hahah

//David

Tja

Funderar på att skaffa mig en offroadare, kan du rekommendera kle´n??
Har tittat lite på hondas xr modeller oxå.
hur e det med reservdels priser och sånt.
Ha det gott.
Johan h
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Fråga : Hur är bromsarna på den maskinen ?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Tja

Funderar på att skaffa mig en offroadare, kan du rekommendera kle´n??
Har tittat lite på hondas xr modeller oxå.
hur e det med reservdels priser och sånt.
Ha det gott.
Johan h

kan inte jämföra kle med xr :näsblod
 

prankster_76

Den som väntar....
Gick med
19 Jul 2006
Ort
Luleå
Hoj
Såld...
Tja

Funderar på att skaffa mig en offroadare, kan du rekommendera kle´n??
Har tittat lite på hondas xr modeller oxå.
hur e det med reservdels priser och sånt.
Ha det gott.
Johan h

Som en renodlad offroadare går kle tyvärr tokfett bort... Varför? Joo den är för det första på tok för tung 200kg fulltankad. Detta gör den inte helt enkel att köra omkring i skogen med, fjädringen pallar inte heller med trycket av redig offroad. MEN (som juryn i let´s dance brukar säga) om du är ute efter en allround cykel som du kan köra med på grus, stigar asfalt eller raggen om du föredrar det då är den ju helt ok.

Som allround hoj rekommenderar jag den gärna, den är både billig att köpa, köra och äga. Ska du merstadels spruta lera så rekommenderar jag xr 600 eller 650 istället. Den har mkt bättre lågvarvs vrid och väger betydligt mindre. Tack för ditt inlägg btw:yoparty

Fråga : Hur är bromsarna på den maskinen ?

Inte är dom direkt fetbra om du ska göra stoppies men dom duger för en lite mindre avancerad körning. Kort sagt det hade inte skadat med fetare bromsar men sett till kul/krona så kan jag inte klaga:yoparty
 
Last edited:

prankster_76

Den som väntar....
Gick med
19 Jul 2006
Ort
Luleå
Hoj
Såld...
kan inte jämföra kle med xr :näsblod

Nää precis xr:en är lite mer elak i karaktären än vad kle:n är... Dessutom så väger den väl ca 70 kilo mindre och har 10 hkr mer (650) Bottenvridet är ju också sjukt bra på xr, älskar den hojen så länge man kör skogsstigar och lite kortare körningar. Vid längre körningar och för mer allround då tycker jag att kle:n känns som en bomullstuss mot baken i jämförelse. Detta för att den vibrerar mycket mindre och känns mer rejäl i högre farter.:yoparty

Tjena !

Har ägt två st Kle 500 en 01a samt en 04a båda köpte jag nya !

Grymt bra mc . som är bra på allt men inte bäst på nått! :yoparty


Fast numera är jag CBR ägare . känns sådär tycker jag ......:tuttar

Jag tycker detta sammanfattar KLE på ett fruktansvärt bra sätt: "Grymt bra mc . som är bra på allt men inte bäst på nått!"

Va ska man säga heder till dig för dessa rader!:yoparty

Finns det fler intressanta erfarenheter av kle?
 
Last edited:

Johan H

grus trivs bäst som asfalt
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Jönköping
Hoj
CBR 1000 F-97
Som en renodlad offroadare går kle tyvärr tokfett bort... Varför? Joo den är för det första på tok för tung 200kg fulltankad. Detta gör den inte helt enkel att köra omkring i skogen med, fjädringen pallar inte heller med trycket av redig offroad. MEN (som juryn i let´s dance brukar säga) om du är ute efter en allround cykel som du kan köra med på grus, stigar asfalt eller raggen om du föredrar det då är den ju helt ok.

Som allround hoj rekommenderar jag den gärna, den är både billig att köpa, köra och äga. Ska du merstadels spruta lera så rekommenderar jag xr 600 eller 650 istället. Den har mkt bättre lågvarvs vrid och väger betydligt mindre. Tack för ditt inlägg btw:yoparty



Inte är dom direkt fetbra om du ska göra stoppies men dom duger för en lite mindre avancerad körning. Kort sagt det hade inte skadat med fetare bromsar men sett till kul/krona så kan jag inte klaga:yoparty

Tack för svaret
Fick mig att tänka lite.
Mvh Johan
 

The Frog

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki gsxr 750
Har själv en gammal hederlig KLE till mitt förfogande. Trevlig hoj, kanske inte det mest motorstarka som finns på marknaden, men ställer man det negativa mot allt det positiva såsom användningsområde, kostnader för hoj och inte minst försäkringar, service och framför allt hojegenskaper såsom smidighet, stabilitet, lättsvängdhet, så får man väldigt roligt för pengarna. Min KLE står på motarddäck vilken gör den extra rolig på kurviga småvägar eller varför inte på bana.

Rekommenderas med andra ord varmt…

Ha det så bra!
 

Bifogat

  • Resize of IMG_8298.JPG
    Resize of IMG_8298.JPG
    49.9 KB · Visningar: 212

Frasse Fräs

Kan själv
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Under korvhuset
Hoj
644 Xjell-edition
Funderade själv på en KLE men det som gjorde mig skeptisk var avståndet mellan sittdyna o fotpinne som enligt hörsägen är för kort.

Tycker den Kopparfärgade är jädrans snygg annars.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Jag hade en KLE för ett par år sen. Jag kom aldrig riktigt överens med den, trots att jag oavbrutet försökte se fördelar med den. Ok - den kostade nästan ingenting att varken köpa eller äga. Och det var en motorcykel.
Sen kom jag inte på fler fördelar. Jo föresten, min hade ganska frekc färg.

Sen lurade jag min kompis KatarRina att ta mc-kort och köpa hoj, och som en billig övnings- och förstahoj är den ganska schysst. Jag menar - allting kan bara bli bättre efter ett sånt as....

Jag mekade ganska lite med min, men det lilla jag gjorde fick jag stor hjälp av folk från det här forumet, så jag har skapat ett flertal KLE-trådar om det är nåt du vill läsa om den.
 

Bifogat

  • KLE_500_DUCK_.jpg
    KLE_500_DUCK_.jpg
    82.1 KB · Visningar: 377

The Frog

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki gsxr 750
” Funderade själv på en KLE men det som gjorde mig skeptisk var avståndet mellan sittdyna o fotpinne som enligt hörsägen är för kort.”

Jag har inte upplevt att avståndet mellan dyna och fotpinne skulle vara något problem. Kan nämna att jag är relativt lång, 188 centimeter över havet, och ända tillfället pinnarna ”bråkar” för mig är vid nedlägg i kurvorna då dom tenderar att ta i backen, men det är något du endast upplever vid lite mer forcerad körning på bana. I övrigt inga problem utan körställningen passar mycket bra med en behagligt upprätt position och med mycket god och precis känsla i styret. Kan kanske samtidigt nämna att min KLE är utrustad med ett något bredare styre än original vilket ger mig bättre/mer känsla av var och hur framhjulet ligger i kurvan.

Ha de
 

Bifogat

  • Kopia av _DSC7572.jpg
    Kopia av _DSC7572.jpg
    34.8 KB · Visningar: 190

prankster_76

Den som väntar....
Gick med
19 Jul 2006
Ort
Luleå
Hoj
Såld...
Jag hade en KLE för ett par år sen. Jag kom aldrig riktigt överens med den, trots att jag oavbrutet försökte se fördelar med den. Ok - den kostade nästan ingenting att varken köpa eller äga. Och det var en motorcykel.
Sen kom jag inte på fler fördelar. Jo föresten, min hade ganska frekc färg.

Hahaha kom inte på fler fördelar... Du har ju redan nämnt några av de tyngsta fördelarna med lilla blysläden. Den är ju billig i typ allt och det är en motorcykel. Sen finns det en fördel till, man slipper ju köra ihjäl sig med den då den har ganska "vanliga" prestanda hehe. Sen är den ju rätt vacker med åtminstone med motardstuk.

Tack för tipsen om trådarna och dina synpunkter om kle som hoj! :yoparty

Har själv en gammal hederlig KLE till mitt förfogande. Trevlig hoj, kanske inte det mest motorstarka som finns på marknaden, men ställer man det negativa mot allt det positiva såsom användningsområde, kostnader för hoj och inte minst försäkringar, service och framför allt hojegenskaper såsom smidighet, stabilitet, lättsvängdhet, så får man väldigt roligt för pengarna. Min KLE står på motarddäck vilken gör den extra rolig på kurviga småvägar eller varför inte på bana.

Rekommenderas med andra ord varmt…

Ha det så bra!

Kul att se ytterligare en som fastnat ordentligt i kle träsket!
Kan det måhända vara dig jag försökt köpa motardkitet av? Var har du lyckats hitta ett motardkit till kle?

Ha en bra dag!:yoparty
 
Last edited:

The Frog

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki gsxr 750
”Var har du lyckats hitta ett motardkit till kle?”

Mycket enkelt….grejerna satt på när jag köpte hojen och originaldäck samt fälgar fick jag vid sidan om i en påse. Utöver detta fick jag även en massa reservdelar såsom vattenpump, extra lampa, kylare mm mm. Hojen är en import från tyskland (jag är andra svenska ägaren) och i detta fagra land finns det gott om folk som förstått iden med KLE. Troligtvis har någon helt enkelt tagit delar från andra hojar och satt ihop en ny version enligt eget önskemål.

Efter att jag fått tag på hojen har jag själv jobbat lite med dämpningen. Lite hårdare fjädrar fram eftersom denna skånepåg, som så många andra skånepågar, uppskattar ”goe mad å möe mad i rättan tid” med följd att vågen börjar närma sig 95 kilo. Bak har jag tagit ner dämparen och ersatt fjädern med en något kraftigare som förhoppningsvis skall korrelera bättre med min vikt. Jag har nämligen för mig att man i ursprunget har baserat fjäderns motstånd på en förare med en vikt omkring 70 kilo. Tjugo år senare och +tjugo kilo tyngre förare kräver annan fjädring.

Egenskaper efter detta….. ja motormässigt har jag inte hittat på något, så där är det original, men genom att däck och fjädring justerats blir den bra mycket roligare på kurviga vägar och på bana. Visst får jag pisk ut ur kurvorna av mer motorstarka alternativ men med ett sk. kreativt kurvval och en smidig maskin kan jag vara snabbare in och igenom kurvan. Oavsett vilket har jag betydligt roligare än många andra, jag får växla som en idiot för att hinna med, vara kreativ i mitt spårval, kasta in nosen där den kanske inte hör hemma….und so weiter. Vill ni har fler argument för KLE:n…..


Ha de.
 

Bifogat

  • IMG_0839a_edited.jpg
    IMG_0839a_edited.jpg
    122.4 KB · Visningar: 158

prankster_76

Den som väntar....
Gick med
19 Jul 2006
Ort
Luleå
Hoj
Såld...
Vill ni har fler argument för KLE:n…..

Va trevligt att höra att kle:n går bra att svänga med också! Har själv aldrig provat rasta den på bana vi får väl se om det kommer när jag lyckas hitta ett motardkit eller rättare sagt modifiera ett eget kit. Och ja det är alltid trevligt med bra argument för kle! Vi är få som valt det lite bättre alternativet *ler* men vi är starka. Kan dock tänka mig att vi blir fler och fler allt eftersom andra får upp ögonen för det övervägande positiva med denna modell.

Har själv inte gjort något med motorn ännu, funderar på att använda mig av gpz 500 motorn men är samtidigt mån om vridet.... Ett kn filter och ett kolfiber slip-on ska på till sommaren iaf. Drevade ner den en kugge fram föresten, den blev mycket rappare av det. Varvar dock tokmycket i hög fart men det kan man leva med.

Kan glatt meddela att jag snärjt ytterligare en till kle träsket! En kompis har investerat i en 00:as cooool:yoparty
 

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Har själv en lite anorlunda hoj nämligen en Kawasaki KLR 650 Tengai som jag inte haft så länge men jag är absolut mkt nöjd med den... Den var lite seg som orginal men med ett effektrör så blir skillnaden märkbar.. Otroligt bra kvalite brukar sällan vara strul med den min kompis pappa har en lika dan han har haft den som ny nu har den rullat dryga 13600 mil allt fungerar klockrent den enda som han bytte på den var lamellerna sen var det bara att serva den och hålla koll på fuggen och ventilerna så fungerar den hur länge som helst...

Själv tycker jag att den är snygg och lite skönare än honda dominator..Någon som haft en Tengai...???:yoparty
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top