Kawasaki KLE Tråden

Roary

Kamphundsägare
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Thruxton -06
Hej

Jag har en 91:as KLE och har varit mycket nöjd med den. Nu börjar jag tröttna lite på den och försöker uppgradera mig men suget efter dom verkar inte vara så där jättestort. Som sagt är den största fördelen att den är billig, och driftsäker. Den skulle kunna ha lite mer effekt och låta lite mer.

På de första generationerna är det helsystem så slipon är inget alternativ, men jag pratade med en taxichaffis på statiol när jag tankade en gång, han hade en likadan. Han snackade om att plocka ut insatsen ur ljuddämparen för att få lite fräckare ljud. Någon som har provat?
 

prankster_76

Den som väntar....
Gick med
19 Jul 2006
Ort
Luleå
Hoj
Såld...
Hej!
Var hittade du sadeln? Har chockrosa för tillfället :(
Mmm den chockrosa sadeln är ju söt inte sant? (asg) Jag köpte lite galon passande en annan typ av enduro och klädde om själv. Tog ett jävla bra tag men det var värt varenda droppe svett. Ha ett par folkisar redo och var inte rädd att svära lite så fixar du denna läckra detalj:yoparty

Hej

Jag har en 91:as KLE och har varit mycket nöjd med den. Nu börjar jag tröttna lite på den och försöker uppgradera mig men suget efter dom verkar inte vara så där jättestort. Som sagt är den största fördelen att den är billig, och driftsäker. Den skulle kunna ha lite mer effekt och låta lite mer.

På de första generationerna är det helsystem så slipon är inget alternativ, men jag pratade med en taxichaffis på statiol när jag tankade en gång, han hade en likadan. Han snackade om att plocka ut insatsen ur ljuddämparen för att få lite fräckare ljud. Någon som har provat?

Nää inte provat, visst det känns ju inte direkt skoj att kapa i ett fullt fungerande rör men va fan.... Det låter för jävla mesigt som det är. Jag söker fortfarande ett slip-on till min (gärna kolfiber)

Kan hålla med om att det skulle behövas lite mer krut i den med... tänkte så småningom be den gode dr på detta ställe leka med min topp. Vill ha mer vrid det är ju liksom det som är härligt eller hur?:yoparty
 
Last edited:

prankster_76

Den som väntar....
Gick med
19 Jul 2006
Ort
Luleå
Hoj
Såld...
Har själv en lite anorlunda hoj nämligen en Kawasaki KLR 650 Tengai som jag inte haft så länge men jag är absolut mkt nöjd med den... Den var lite seg som orginal men med ett effektrör så blir skillnaden märkbar.. Otroligt bra kvalite brukar sällan vara strul med den min kompis pappa har en lika dan han har haft den som ny nu har den rullat dryga 13600 mil allt fungerar klockrent den enda som han bytte på den var lamellerna sen var det bara att serva den och hålla koll på fuggen och ventilerna så fungerar den hur länge som helst...

Själv tycker jag att den är snygg och lite skönare än honda dominator..Någon som haft en Tengai...???:yoparty

Wow! En Tengai, det är ju en slags klenod ju. En lite er udda fågel än KLE och betydligt mer intressant. Jo dom e lite slöa men å andra sidan så gör dom inte allt för stora hål i plånboken i förhållande till hur kul man kan ha eller hur?:yoparty
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Kawa kle e nog en av dom bättre E inte bäst på nått hojarna som finns. Förutom på ekonomin,där e nog den bäst, jag betalar 2000k h/h på bilsp/mc. driftmässigt så finns det inte nog en mer skottsäker motor än kawas paralleltvin har funnits sen hedenhös o funkar klockrent. peppar peppar.. öppnar man upp orginalsystemet eller byter mot ett tillbehör "dock ganska dyrt då det e ett helsystem",så får den det lilla extra som saknas i botten. kle gillar o varvas i skillnad mot sina stånka kusiner.. minst 7000 varv annars händer inte mycket. köpte min kle 02 o har använt den mest till o från åka o lite bus i stan "där den e som bäst" men har även tagit den på lång tur till svinträffen på öland me packning o passagerare.inga problem o ligga o i 30++ på vägen ner. vissa klagar på bromsarna att dom inte har det där riktiga bettet.. men det beror på vad man
jämför med.,"det är en offroad med en bromsskiva som härstammar från 80 talet" ingen ny retta..så duger dom utmärkt. jag har inga problem o göra en stoppie med min kle. annars e det enda jag hittat som man vill bygga om e att om man ska köra riktigt aktivt så tar stödet i när man pressar vänster kurvor,men det räcker o slipa ner stoppklacken på stödet så e det åtgärdat.
 
Last edited:

prankster_76

Den som väntar....
Gick med
19 Jul 2006
Ort
Luleå
Hoj
Såld...
Kawa kle e nog en av dom bättre E inte bäst på nått hojarna som finns. Förutom på ekonomin,där e nog den bäst, jag betalar 2000k h/h på bilsp/mc. driftmässigt så finns det inte nog en mer skottsäker motor än kawas paralleltvin har funnits sen hedenhös o funkar klockrent. peppar peppar.. öppnar man upp orginalsystemet eller byter mot ett tillbehör "dock ganska dyrt då det e ett helsystem",så får den det lilla extra som saknas i botten.

Japp som sagt KLE e inte bäst på nåt men rätt bra ändå både vad det gäller försäkring och inköp hehe. Va trevligt att höra att det lönar sig att öppna upp systemet, saknar verkligen det där lilla extra i botten. Tycker inte heller att bromsarna är fy skam fast det beror ju iofs vad man jämför med. De duger då bra åt mig iaf. Tack för ditt inlägg!:yoparty
 

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
Hur går det med trimningen av toppen? jag har också en arbetshäst,. håller på att lackera om den nu. rätt kul hojj men lite trött., du skrev att du hade drevatt om den en kugg fram de gjorde mycket eller? går också i dom tankarna.:yoparty
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hade en 1992:a som min första tunga hoj. Hojmodellen är riktigt rolig OM man gillar att piska motorn( och växla växla växla.. 30-70-100, ca farten på de 3 första växlarna på min 1992:a, lite jobbigt just med en 3:e växling till 100) men det trivs den sannerligen med! Me Smidig som tusan att kasta från sida till sida på småvägar, men ingen höjdarhoj att åka långt med, ont i häcken, samt riktigt spännande att köra om bilar i landsvägsfart om bilen mötte´på med gasen.....Min var lite ful i färgen, röd och mintgrön dyna..
Ändå en kul oöm och rätt bra förstahoj, men jag tror ännå en lugnare enstånka som xt 600 är ett bättre val, motormässigt sett.:va
 
Last edited:

prankster_76

Den som väntar....
Gick med
19 Jul 2006
Ort
Luleå
Hoj
Såld...
Hur går det med trimningen av toppen? jag har också en arbetshäst,. håller på att lackera om den nu. rätt kul hojj men lite trött., du skrev att du hade drevatt om den en kugg fram de gjorde mycket eller? går också i dom tankarna.:yoparty

Råka köpa sommarstuga så arbetet med toppen har fått gåi ide dåpengarna mest gåråt till diverse byggmaterial. Men så fort det blir lite över ska jag absolut ge den en omgång.Tror att det finns mkt att hämta med lite portjobb på denna modell. Hörde också att det gavsom fan med ett helsystem på Kle, de kostar tyvärr 1/4 av vadjag gav för min så de lär nog bara bli slip-on.

Japp en kugge mindre fram gav en klart roligare motorcykel men den varvarfan så mycket mer och man får växla konstant hehe. Gillar den trots allt bättre nerdrevad, känns mkt piggare. Ha det!:yoparty

Hade en 1992:a som min första tunga hoj. Hojmodellen är riktigt rolig OM man gillar att piska motorn( och växla växla växla.. 30-70-100, ca farten på de 3 första växlarna på min 1992:a, lite jobbigt just med en 3:e växling till 100) men det trivs den sannerligen med! Me Smidig som tusan att kasta från sida till sida på småvägar, men ingen höjdarhoj att åka långt med, ont i häcken, samt riktigt spännande att köra om bilar i landsvägsfart om bilen mötte´på med gasen.....Min var lite ful i färgen, röd och mintgrön dyna..
Ändå en kul oöm och rätt bra förstahoj, men jag tror ännå en lugnare enstånka som xt 600 är ett bättre val, motormässigt sett.:va

Joru smidig som fan är den vilket inte är helt fel i "lätt"terräng *ler* Tung terräng e ju som sagt inte den härbågens starkaste sida eller hur? Och visst man ska gilla att växla med dessa hojar (helst jag som har drevat ner) Njäääe inte ska man ha nån xt, Kle e ju så mkt mer eljest inte sant? :yoparty
 
Last edited:

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
vet inte om det ger så mycket med effekt pipa., jag åker med dubbla system iofs "hemmabygge" men jag märkte ingen skillnad:va ,. åker du med orginal bestyckningen? funderar på att bestycka upp lite har du några erfarenheter?

jag är på jakt efter en bensintank till en kle någon som har en??
 
Last edited:

fimparn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Ytterby
Hoj
Yamaha tdm 850 96,Ktm 525sx 04
Det va en gammal tråd detta! Är det ingen som kör kle längre eller? köpte en skit fräch 91:a nyss å undrar lite vad man kan göra med den utseende mässigt. vad har ni gjort? Har även planer på att kapa helsystemet å slänga på ett slip on. förslag på nått som passar?
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top