Kawasaki H1 1971 Classic Racer/Cafe

Tyvärr, saknar du hela axeln?
Jo det går sakta framåt, har delar till den spridda över nästan hela landet, håller nu på att polera upp naven och fälgbanorna innan omekring. Hur går det själv?
 
Nu är framhjulet iallafall omekrat, centrering och spänning kvar, går det att göra själv utan klocka, elelr är det bäst att lämna iväg? Vart isåfall?

bild.jpg
 
Det finns balanseringsverktyg på biltema och liknande. Vet dock inte hur bra de är då jag aldrig använt ett.
En kompis far brukar göra det själv, men då rör det sig om mopeder och cyklar, vilket ju inte kräver samma precision.

Ser nu att du bor i Lund, hade vart skoj att se hojen IRL nån gång:)
 
Mjo. Han har våldtäktslånat mitt garage (att dömma av våra användarnamn kan man ana visst släktskap).

Där ser man! Jag misstänkte nästan det där släktskapet när jag kollade närmare på era namn.

Ser att du skaffat en VFR400!!! Avundsjukan är svår att beskriva:gnissla. Importerat själv? BILDER!!:D
 
Där ser man! Jag misstänkte nästan det där släktskapet när jag kollade närmare på era namn.

Ser att du skaffat en VFR400!!! Avundsjukan är svår att beskriva:gnissla. Importerat själv? BILDER!!:D

Har suktat efter en ett tag och när det dök upp en till salu här på sporthoj så slog jag till. En del att fixa, arbetsordern sade fixa bakbroms, bakdäck och spänna kedja så blir den gatduglig (inga större saker alls, men hade för mycket på jobbet för att ta tag i det direkt kontra ont om bes tider under vettiga klockslag på dygnet).
 
Har suktat efter en ett tag och när det dök upp en till salu här på sporthoj så slog jag till. En del att fixa, arbetsordern sade fixa bakbroms, bakdäck och spänna kedja så blir den gatduglig (inga större saker alls, men hade för mycket på jobbet för att ta tag i det direkt kontra ont om bes tider under vettiga klockslag på dygnet).

Åfanken, det var det värsta. Får väll se om jag hinner få ihop min 400 till våren så kan vi glida runt på våra pyttesmå ylande saker och se ut som jättar:D
 
Jag tror du fixar att spänna ekrarna utan klocka. Använd en grov ståltråd eller något istället för klocka så kan du ganska lätt jobba bort ojämnheterna. Är du nere på +-1mm så tror jag det räcker fint. Däcket har nog större toleranser än så. Spänn ekrarna så du får fina och jämna ping när du knackar på dem. Tänk på att lossa ena sidan innan du drar åt på andra, så att hjulet inte blir ovalt när du justerar sidokasten. Du vet säkert hur du ska göra, poängen är att jag tror du klarar dig utan klocka. Hjulekring är varken magi eller raketforskning har jag märkt. Mer känsla och tungan rätt i mun.
Körde den här metoden på min gamla jänsportster och de hjulen har suttit kvar flera säsonger nu. Visserligen är det inget högfartsmonster, men jag tror man märker viktobalans mer än lite orundhet.
 
Går så sakta framåt, var en sväng i garaget idag och lyckades byta ut de gamla krokiga gaffelbenen. Har även tillbringat helgen med att polera nav och bromssköldar. Imorrn hinner jag förhoppningsvis med att ekra upp bakhjulet med!

Har även köpt en cuts, hittade en replica på H2R som jag spanat på ett tag! Dock passar den inte rakt på så jag ska se hur jag kan lösa det, kommer iallafall inte modifiera den nylackade ramen!

bild 1-4.jpg

bild 2-4.jpg

bild 3-3.jpg
 
Fick sista hjulet uppekrat igår, började med att sätta fast ytterekrarna i navet och spänna fast de löst i fälgen innan jag sätter dit de sista ekrarna. Nu är det spänning och riktning kvar. Har även gjort en hel drös med saker redo för förzinkning.
I bakgrunden skymtar delar från en ZRX1100, komplett fram och bakände som skall på Eddie Lawsom Replican, men det får kanske bli en annan byggtråd! :banana









 
Hur bör man göra med tankdekalerna? Tanken och sidokåporna är klarlackade och jag ska sätta på dekaler. Räcker det med att sätta på dekalerna på klarlacken, eller ska man klarlacka över dekalerna också?
 
hej
fan va du jobbar på då,jag brukar lägga dekalerna innan klarlacken men det är inte försent ännu
lägg på dom nu o dra sedan på ett lager med lack så blir det finnemang:tummenupp
 
Jo, jag tänkte på det först men lackeraren ville inte lägga på dekalerna och så var lacken tvungen att härda först. Det kan man tycka att den borde gjort nu på ett halvår ;)


Har tagit tag i lite motorkåpor, rensat på färg och ska spackla lite smårepor innan lack går på!





 
Har fått på lite snabb färg på motorkåporna...


... och hämtat hem lite grejer som vart iväg på förzinkning, riktigt bra blev det!





Börjar faktiskt likna en hoj nästan!
 
Du har inte ett xtra avgassystem du vill bli av med?? Eller evt elgrejor, behöver allt
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top