Kawasaki H1 1971 Classic Racer/Cafe

Petterabborre

Medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Lund
Hoj
2x Kawasaki 500 H1 -71, KTM 525 EXC -07
Blev lite inspirerad av Peterpains tråd och tänkte att det vore kul att visa hur en annan H1 kan se ut.

Köpte denna för några månader sen i delar med tillhörande motor, dock var inte riktigt alla originaldelar med och de som fanns var i ganska dåligt skick så jag tänkte göra något annorlunda med denna då jag har en annan H1 som är mer åt originalhållet.

Tankarna med denna är att bygga den till en hyfsat tidsenlig Classic racer/cafe. Delarna som sitter på just nu är Campagnolo framhjul, Oz bakhjul, Seeley alumiunum tank och Saxon excentrisk sving. Motorn ska få nyrenoverad Ebos-vev, 62mm cylindrar = 534cc, trimdämpare och kanske några andra förgasare.

Detta kommer nog bli en ganska långsam byggtråd, iom studier och två andra projekt!


Såhär såg den ut när den köptes.
IMG_0963.jpg


Lite delar.
IMG_9081.jpg


Som den ser ut just nu.
IMG_3368.jpg
 
Campagnolo-bakfälg? Ge mig!

Fasen vad tvåtaktare det har dykt upp helt plötsligt. :)
 
Campagnolo-bakfälg? Ge mig!

Fasen vad tvåtaktare det har dykt upp helt plötsligt. :)

Har en 16tummare i garaget. Dög tydligen inte för min bortskämde bror. Han har inte heller nämnt var det sjukt fräna bromsskivorna kommer ifrån. Oförskämt!
 
Ballt, ska följas!:)
 
hej

kul med lite mer inspiration i byggandet,roligt att inte alla ska bygga till original igen utan såna här byggen är ju oxå tidstypiska om byggnader

kommer att följas :tummenupp
 
Tråden kommer bli för båda H1orna, för tanken är att först bygga klart originalaren innan jag tar ordentliga tag i cafén. Har iallafall hunnit strippa båda två inför blästring och lack. Sen är det motorerna, någon som har koll på vart man kan kolsyre/torris-blästra i Stockholm?

bild-12.jpg

Slänger in en bild på senaste köpet. Z1000R2 Eddie Lawson Replica från 1983, borrad till 1200cc, portad och med RS34, lite risig men helt klart mycket hoj för pengarna!
bild-11.jpg
 
Last edited:
Har avyttrar ett projekt till förmån för dessa två, Suzuki-Cafén gick till en SH-medlem så den kanske dyker upp här!

Har gjort klart motorerna för kolsyreblästring idag och beställt ett ton med reprogrejer!

bild-13.jpg
bild-14.jpg
bild-15.jpg
 
Kommer bli så underbart:Bugar

3-pip måste nog införskaffas snarast:D. Nä, nu får det lugnas ner, man kan ju inte ha hur många hojar som helst på 15 kvm.:huvet
 
Blir intressant att följa tråden! Kul med alla gamla hojar som görs i ordning. Får skaffa mig en 80-talare när jag är klar med min Hornet -98.....
Hittade du någon som kolsyreblästrade?
 
Blir intressant att följa tråden! Kul med alla gamla hojar som görs i ordning. Får skaffa mig en 80-talare när jag är klar med min Hornet -98.....
Hittade du någon som kolsyreblästrade?

Japp, har fått tag i en firma i Kallhäll som jag tänker lämna in till, så får vi se hur det blir och vad notan hamnar på.
 
Hur får man bäst ut elaka pinnbultar ur cylindern? De på avgassidan var dåligt gängade så har beställt nya såna. Lämnar iväg lite saker till blästring imorrn och ska försöka få iväg blocken i veckan, måste först till Aero-Svets för att dra ut några Dowel-pins som sitter ibankade.
 
Om gängorna är hela så brukar jag använda två muttrar som jag drar "ihop", sen gasen och värmer pinnbulten, låt kallna, sen brukar det bara vara att skruva ur pinnskruvarna.
Är gängorna "kaputt" svetsar jag fast muttern och värmer...osv.

Aldrig misslyckats med en skruv sen en farbror visade mig på min "Silverpil" hur man går tillväga....

Dowelpins som inte skall återanvändas svetsar jag också fast en mutter på, sen kan man dra ut den med en polygrip, ska du återanvända dom så värm materialet runt om och använd sen polygripen.

/KentW
 
Last edited:
Tack Kent W för tipsen, fick ur ett par pinnbultar, dock drog jag av fyra stycken, och fick inte loss de mha svetsen.

Har fått de flesta delarna blästrade nu inför lack. Har haft kontakt med en herre som skulle göra det, ringde honom idag vid tolv och sa att jag hade delar klara för blästring, en kvart senare hade han hämtat upp delarna och ytterligare efter några timmar var delarna tillbaka blästrade! En tusenlapp för det jobbet lät inte så farligt tyckte jag.

bild-16.JPG
bild-17.JPG
bild-18.JPG
bild-19.JPG
bild-20.JPG
 
Två paket låg och väntade när jag kom hem, ett från Japan och ett från Thailand.
Japan bjöd på renoveringssatser till förgasarna, 3 st för 22 dollars, svinbilligt! Ultraljudstvätt ska inskaffas för förgasarna och massa annat skit också.
Thailand bjöd på massa skruvar till motorkåporna etc.

bild 1.JPG
bild 2.JPG
bild 3.JPG
 
kikat på den här herren? ingen Classic direkt men cool concept!:)
http://www.dotheton.com/forum/index.php?topic=13229.0
Helt klart ruggigt ball, men lite för moderniserad för mig faktiskt, försöker hålla allt någorlunda tidstypiskt och original, kommer tex absolut inte kapa ramen ifall den någon dag skall bli original.


Om du vill tävla med den på riktigt blir det lite extra krav. Den hamnar i klassen "Forgotten Era", dvs fram t.o.m -79, över 250cc.
Maskinreglemente finns här:
http://www.mchk-racing.org/wp-content/uploads/2011/11/Maskinreglemente_v2009.pdf
Kan tänka mig att trådlåsning av bromsar, oljeplugg och -påfyllningslock, ljuddämpning är de viktigaste punkterna, förutom kravet på 18tumshjul.

Hmm, har faktiskt aldrig tänkt tanken att racea med den, får ha det i bakhuvudet iallafall!
Men då är väl inte Forgotten Era aktuellt? Det är väl bara för hojar mellan 73-78?
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top