Kawasaki GPZ 1100 -84

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Jag har precis varit och kollat på en hoj enligt ämnet.

Hojen är en -84 som har gått 4175 mil och har varit avställd sen -97.

Han vill ha 15000:- för den och då behöver jag antagligen byta packboxar och batteri och olja.. säkert ngt mer..

Kan det vara värt det?

Och nej , jag är inte så duktigt inom MC, tog kortet förra året.

Har den inte rullat på sju år och är en så gammal knarr hade jag aldrig köpt den, inte för de pengarna i alla fall och verkligen inte utan att veta precis vad som behöver göras.

Har du kört den eller en annan likadan så du vet att du vill köpa just en sådan?

nope, har inte kört en sådan innan. Han hade tydligen vart och provkört den ngn ggn i somras när han gjorde en genomkoll på den och då "spann den". Kan iof vara försäljarsnack. :3freak

Men du ska väl inte köpa en hoj om du inte ens vet om du gillar den modellen?

sharpedge skrev:
Jag har precis varit och kollat på en hoj enligt ämnet.

Hojen är en -84 som har gått 4175 mil och har varit avställd sen -97.

Han vill ha 15000:- för den och då behöver jag antagligen byta packboxar och batteri och olja.. säkert ngt mer..

Kan det vara värt det?

Och nej , jag är inte så duktigt inom MC, tog kortet förra året.

Tycker inte det spelar ngn roll att den varit avställd, låter som normal service, får du ju göra på en "ny" hoj oxå, billigt! Köp om du tycker den är fin, i den prisklassen är det väl knappast lönt att provköra massa olika, gamla hojar är också hojar.

URRninja skrev:
Men du ska väl inte köpa en hoj om du inte ens vet om du gillar den modellen?

Men hur ska jag kunna veta vilken modell jag gillar om jag inte skaffar en hoj ngn ggn?

Den såg ok ut... synd bara att jag inte kunde provköra den pga batteriet och oljan ..

Jag kanske ska skita i köpet isf ... men försäkringen var apbillig. Kanske kostnaden för att reparera kommer bli dyrare, om det nu är ngt mer som behöver fixas ...

Usch, känner mig skitdum :4skrika

Svårt att säga vad det är värt när man inte har sett knarren men för 15 flagg får man inte särskilt mycket. För 5-6 år sen kostade de där sisådär 25 000:-.
De finns både med och utan helkåpa. De nakna har lägre värde eftersom de inte är lika "touringmässiga".

Värt att veta:
Z1000 ca -82 (samma motorfamilj) hade felborrade lopp som drog mycket olja. Vet ej om det är samma på GPZ. Halvklantig växellåda.
GPZ har insprutning (borde vara redan på en -84). Om sprutet har trasslat så har ofta tidig ägare tagit bort sprutet ist f att reparera. Det tycker jag är lite synd. Hursomhelst borde en hoj med fullt fungerande sprut vara lite mer värd men eftersom femtioelva mekaniker oftast har gjort sitt bästa för att förstöra sprutet genom åren så kanske det är bättre med fuggar ändå.
Man brukar ta en brygga till Z1000 och sätta dit (jag har en sån!).
Motorn kom nog runt -82 men är baserad på Z900 (via KZ1000) från -70-talet. Beprövad spis som går långt men sällan helt silkeslent. Lite vibrationer får man räkna med från en rullagrad motor.
Generator ofta bränd på motorer som varit trimmade, om oljan blir tokvarm hamnar lindningen i riskzonen. Startmotor kan vara slut/sliten om den har stor cylindervolym (finns upp till 1500 cc bigblock).

För övrigt är det en stor jä*la kluns (om jag minns rätt är hjulbasen 1560 mm och vikten på sisådär 250-260 kg) på vilken man åker kungligt bekvämt men inte så sportigt. Toppar säkert en bit över 200 märlor, accar från det mesta av bilar men blir definitivt frånåkt av en modern 600:a.

Goda möjligheter att trimma men det börjar bli svårt att få tag på råmaterial. Ex vis om man ska köpa en beg topp får man _alltid_ räkna med att börja laga gängor, byta både säten och styrningar innan man ens kan börja montera. Men det är lätt att få tag på hårdtrimmade bitar, men dessa bitar fungerar oftast bara sisådär på gata.
Dessa motorer har ju liksom levt ett rätt hårt liv på dragracingbanorna.

Motsvarande Suzuki (1100EF) har mer ork och toppeffekt men Kawan har en slitagemässigt ännu bättre motor pga roterande lyftare (inga vippor) och rakskuren primärtrans (primärtrans tål _massor_ av kusar). Men som sagt, Suzen ger mer power eftersom den är 4-ventilad, Kawen är ju bara 2-ventilad.

För övrigt är du välkommen att höra av dig o du behöver några delar, jag har nog en hel del motorbitar liggandes. Inget till resten av knarren.

sharpedge skrev:
Men hur ska jag kunna veta vilken modell jag gillar om jag inte skaffar en hoj ngn ggn?

Provkör ett gäng olika när väglaget tillåter. Enda sättet. Och framför allt, provkör det exemplar du ska köpa, det kan ju vara hur risigt som helst även om säljaren säger att hojen är jättefin.

Känn dig inte dum, fråga mer istället! :tummenupp
Eftersom den har stått länge så börjar det väl bli dags för skambud, eller hur?

Dom är faktist trevliga om man bara ska ha att åka på men glöm sportigheten...

Jag får tacka för alla svar jag fått hittills, mkt vänligt. :tummenupp

Det som känns lite lurigt är att jag får köpa den som grisen i säcken. JAg menar, han borde juh kunna ha bytt batteri och olja på den så man åtminstone kunde starta den och höra hur den låter osv?? :confused:

Robban_C skrev:
Känn dig inte dum, fråga mer istället! :tummenupp
Eftersom den har stått länge så börjar det väl bli dags för skambud, eller hur?

Dom är faktist trevliga om man bara ska ha att åka på men glöm sportigheten...

Han har en annan köpare också som ska komma idag... Han ska ringa innan 17.00 har jag för mig att han sa... om den andra killen vill ha den så kommer det bli budgivning vilket jag inte tror att jag orkar...

Om igen, det finns miljoner hojar där ute. Köp en som du vet funkar.

sharpedge skrev:
Han har en annan köpare också som ska komma idag... Han ska ringa innan 17.00 har jag för mig att han sa... om den andra killen vill ha den så kommer det bli budgivning vilket jag inte tror att jag orkar...

Klassisk grej som säljare brukar köra med. Har hojen stått så länge så tror jag säljaren ljuger. Säg att du tar den ifall den andra köparen inte vill ha den. Bjud 10 till att börja med. Går han inte med på det ge honom ditt nummer och be honom ringa dig om han ångrar sig. Tänk på att det finns hur många liknande hojar som helst och det är långt till sommaren. Du har massor av övertag mot säljaren och kommer om du är kall att kunna göra någon bra affär det är jag säker på.

För 15000 tycker nog jag att man borde kunna starta hojen, jag menar hur svårt kan det vara att fixa ett fungerande batteri och är oljan så dålig att man inte törs starta hojen då luktar det vanskötsel. :va
Som dom andra skriver, det finns fler att välja på.

Det har tydligen vart så att det har vart en arvstvist, där denna hojjen vart inblandad. Han fick loss den nyligen då coh vill nu sälja den, därför har den vart avställd sen -97

KIRE skrev:
Klassisk grej som säljare brukar köra med. Har hojen stått så länge så tror jag säljaren ljuger. Säg att du tar den ifall den andra köparen inte vill ha den. Bjud 10 till att börja med. Går han inte med på det ge honom ditt nummer och be honom ringa dig om han ångrar sig. Tänk på att det finns hur många liknande hojar som helst och det är långt till sommaren. Du har massor av övertag mot säljaren och kommer om du är kall att kunna göra någon bra affär det är jag säker på.

Precis!!! :tummenupp
Konstigt nog brukar alltid saker jag oxå ska köpa ha en annan intresserad köpare, och efter några dagar finns de ändå kvar... :confused:
"Mycket försäljarsnack och liten verkstad"
Ta'et lungt bara! Själv är jag ingen Gud på MC men nog skulle jag aldrig köpa en hoj utan att ha provkört den... Man vet ju aldrig!
Annars står man kanske där... :huvet

Innan du köper kan du ju alltid kabla igång den från ett bilbatteri (se för fan till att koppla rätt!). Koppla _inte_ bort bilbatteriet om du inte vet att batteriet i hojen fungerar åtminstone hjälpligt. Gammal olja ska inte hindra från att kunna provstarta, det låter mer som skitsnack av säljaren.

Om det nu visar sig att det ex vis inte går att starta eller så pga motorskott eller vafan som helst så får du gärna tipsa mig. Läget är att jag håller på och bygger ihop en GPZ1100-rova till min Bimota KB1. Eftersom jag saknar en del motordelar så kan jag tänka mig att köpa en sån där hoj om det är riktigt bra pris (dvs det pris den borde ha om den är rasad eller annat allvarligt fel).

Och som många andra ovan säger:
Det finns många hojar att välja på. Kanske inte så många som är fina _och_ kostar 15000:- men det finns åtminstone många att välja på.

Robban_C skrev:
Innan du köper kan du ju alltid kabla igång den från ett bilbatteri (se för fan till att koppla rätt!). Koppla _inte_ bort bilbatteriet om du inte vet att batteriet i hojen fungerar åtminstone hjälpligt. Gammal olja ska inte hindra från att kunna provstarta, det låter mer som skitsnack av säljaren.

Om det nu visar sig att det ex vis inte går att starta eller så pga motorskott eller vafan som helst så får du gärna tipsa mig. Läget är att jag håller på och bygger ihop en GPZ1100-rova till min Bimota KB1. Eftersom jag saknar en del motordelar så kan jag tänka mig att köpa en sån där hoj om det är riktigt bra pris (dvs det pris den borde ha om den är rasad eller annat allvarligt fel).

Och som många andra ovan säger:
Det finns många hojar att välja på. Kanske inte så många som är fina _och_ kostar 15000:- men det finns åtminstone många att välja på.

Om det nu är så att "den andra köparen" inte vill ha hojjen, så ska jag höra efter om man kan iaf starta den för att höra motorn alt puttra omkring nere i garaget (rätt stort garage).
Men jag vet inte om jag har stake nog att kunna pruta på priset :(

sharpedge skrev:
... Men jag vet inte om jag har stake nog att kunna pruta på priset :(
Jo för helvete!
Stå på dig, annars gör någon annan det!

Ett tips:
Om jag är osäker på pris brukar jag köpa annonstidningar (Gula tidningen, kanske inte finns hos dig men säkert nåt liknande, MootrBörsen med mer) och leta efter liknande. På så sätt får man i alla fall en "prisbarometer". Och kom då ihåg att de allra dyraste blir inte alls sålda och många av de andra blir sålda först efter prut. Kanske 10-20%. Du ska med andra ord _inte_ betala lika mycket som de dyraste i tidningarna.

Robban_C skrev:
Jo för helvete!
Stå på dig, annars gör någon annan det!

Ett tips:
Om jag är osäker på pris brukar jag köpa annonstidningar (Gula tidningen, kanske inte finns hos dig men säkert nåt liknande, MootrBörsen med mer) och leta efter liknande. På så sätt får man i alla fall en "prisbarometer". Och kom då ihåg att de allra dyraste blir inte alls sålda och många av de andra blir sålda först efter prut. Kanske 10-20%. Du ska med andra ord _inte_ betala lika mycket som de dyraste i tidningarna.

Jag har inte riktigt tid för det nu då han antagligen ringer när som helst...

Men juh mer jag läst era inlägg desto mer känner jag att jag borde vänta och köpa en annan hoj.

Men då kommer jag nog gå upp i prisklasserna , typ 50-70 000:- :banana

*/ ?>
Back