Kawasaki GPZ 1100 -84

gpz1100 var aldrig någon lyckad hoj heller, inte ens på sin tid, de har en enorm hjulbas och en sittställning för orangutanger.
Det är inget fel tat börja med en gammal billig hoj, tänk på tat premierna på 20 år gammla hojar i den här klassen bar är en bråkdel av en modern, den hoj du nu vill lägga 50-60 tusen på kostar massor att försäkra.

Jag hade 750 varianten och den är osvängbar t.o.m när man jämfor med ånglok som GSX1100R så ska du inte ha den till dragracing eller inte tänker överskrida hastighetsbegränsningen så köp något annat t.ex en äldre GSXR750 eller varför inte en RD 350-500?.

Köp aldrig en hoj som du inte provat! Speciellt inte om den inte varit igång på sju år! Ta med ett bilbatteri och häkta på, som någon sa. Det ger dig chansen att kolla hojen lite mera också, det är annorlunda att mecka lite med en hoj än att titta på den, och mecka kommer du att få göra en del om du köper den!

Jag har aldrig kört en GPZ, men dom flesta hojar från den tiden är tunga stora och klumpiga… men försäkringen är oslagbar! Skall du stå på Avenyn och stila är det ingen bra hoj, men att köra lite på små vägar är det okej.

Jag körde en CB 750 från –82 i början, man blir ifrån körd av några bilar ibland, men för dom försäkringspengarna får du mycket hoj!

Hightuned: Gå och lägg dig! :hihi

sharpedge skrev:
... Men då kommer jag nog gå upp i prisklasserna , typ 50-70 000:- :banana
Kanske en sån här:
http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=1921

Eller en Suz 750R -93? Eller en FZR 1000 -92?

Hightuned:
"Osvängbar" är väl synd att säga. Jag har åkt Z1000 (något kortare hjulbas och lägre vikt) och jag har åkt Suz 1100 EF -84. Båda går alldeles utmärtk att svänga med men det kräver att man _kör_ hojen. Den sista har jag till och med åkt bana med!
Så det går visst att svänga med gamla hojar men det är givetvis inte lika smidigt som en modern 600:a.

Robban_C skrev:
Kanske en sån här:
http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=1921

Eller en Suz 750R -93? Eller en FZR 1000 -92?

Hightuned:
"Osvängbar" är väl synd att säga. Jag har åkt Z1000 (något kortare hjulbas och lägre vikt) och jag har åkt Suz 1100 EF -84. Båda går alldeles utmärtk att svänga med men det kräver att man _kör_ hojen. Den sista har jag till och med åkt bana med!
Så det går visst att svänga med gamla hojar men det är givetvis inte lika smidigt som en modern 600:a.

Som innan, jag vill tacka alla kunniga :Bugar för era utlåtanden och pga av detta bestämde jag mig för att inte köpa denna hojjen utan kolla vidare.

Jag är som sagt beredd att pröjsa runt 50-70 papp på en hoj och kanske runt 10k i försäkring...

sharpedge skrev:
Som innan, jag vill tacka alla kunniga :Bugar för era utlåtanden och pga av detta bestämde jag mig för att inte köpa denna hojjen utan kolla vidare.

Jag är som sagt beredd att pröjsa runt 50-70 papp på en hoj och kanske runt 10k i försäkring...
försäkringen är beroende på din ålder, antal år med körkort och var du bor och givetvis vilken klass hojen hamnar i är du ung och bor i stad och har haft körkort ett kortare tag räcker inte 10k särskillt långt.

Silwer skrev:
försäkringen är beroende på din ålder, antal år med körkort och var du bor och givetvis vilken klass hojen hamnar i är du ung och bor i stad och har haft körkort ett kortare tag räcker inte 10k särskillt långt.

Det beror iof på VILKEN försäkring jag ska ha...
En trafikförsäkring är inte så farlig att betala, värre blir det väl om man ska ha halv- eller helförsäkring på den... :brinnerup

Jag tycker du skall sattsa på 20 års regeln vad gäller försäkring. Skaffa en bra hoj från tidigt -80. Jag körde som sagt, en CB från -82 i början. Inte fantastiskt kul, men billig!

KOlla lite på www.mcpoolen.se där kan du få en del info om gammla hojar. Det hände mycket i början på -80 talet så leta, prova och jämför försäkringar!

Lycka till!

Bjud 10-12 och får du den då har du en utmärkt lärohoj som du kan åka långt på. Du kommer även kunna sälja den utan förlust så länge den bara är besiktad. Du kan lära dig köra på den utan att bli utfattig.

Hightuned skrev:
Jag hade 750 varianten och den är osvängbar t.o.m när man jämfor med ånglok som GSX1100R så ska du inte ha den till dragracing eller inte tänker överskrida hastighetsbegränsningen så köp något annat t.ex en äldre GSXR750 eller varför inte en RD 350-500?.

osvängbar? inte alls, man måste bara ha en hel del viljestyrka :)

en båge för riktiga män helt enkelt...

Gammal hoj som går som ett skott är aldrig fel.
Visst kan de vara lite tröga att svänga med, men du lär väl inte köra med knäskrap i början ändå?
Tänk på att du lär behöva nya däck fram & bak då de som sitter på troligen är stenhårda/snorhala då de är såpass gamla. Nytt fram + bak kostar cirka 3000:- till en sådan hoj. (anledning att pruta, nu är priset 12000:- för cykeln)

15000:- är inte så pass billigt att man skall köpa grisen i säcken
Kräv provstart! Kör med startkablar om det behövs.
Missar du denna står dig åter tusen bi....

Pebl skrev:
Gammal hoj som går som ett skott är aldrig fel.
Visst kan de vara lite tröga att svänga med, men du lär väl inte köra med knäskrap i början ändå?
Tänk på att du lär behöva nya däck fram & bak då de som sitter på troligen är stenhårda/snorhala då de är såpass gamla. Nytt fram + bak kostar cirka 3000:- till en sådan hoj. (anledning att pruta, nu är priset 12000:- för cykeln)

15000:- är inte så pass billigt att man skall köpa grisen i säcken
Kräv provstart! Kör med startkablar om det behövs.
Missar du denna står dig åter tusen bi....

Som sagt, jag skippade det köpet ang att jag inte är så haj på hojjar ännu och det var för stressat köp plus att jag tar nog hellre en nyare hoj...

Men det ska nog gå bra :tummenupp

Tja!

Är det din förstahoj? Känns kanske lite saftigt att börja med en 1100cc? inte vet jag, men om du vill ha en lite "racer" i den prisklassen så ska speedabuser här på forumet sälja sin gixxer 400 för runt 1700 lax. Kan ju inte jämföras med en GPZ i effekt, men är mkt sportigare och roligare att åka...inte dyr i försäkring heller
men smaken är ju som baken :tungan

Lycka till vad det än blir...

sharpedge skrev:
Men hur ska jag kunna veta vilken modell jag gillar om jag inte skaffar en hoj ngn ggn?

Den såg ok ut... synd bara att jag inte kunde provköra den pga batteriet och oljan ..

Jag kanske ska skita i köpet isf ... men försäkringen var apbillig. Kanske kostnaden för att reparera kommer bli dyrare, om det nu är ngt mer som behöver fixas ...

Usch, känner mig skitdum :4skrika

sharpedge skrev:
Det beror iof på VILKEN försäkring jag ska ha...
En trafikförsäkring är inte så farlig att betala, värre blir det väl om man ska ha halv- eller helförsäkring på den... :brinnerup

Tänk på tat trafik inte innefattar stöld, man blir nog lite ledsen om hojen blir stulen, och en nyare hoj är stöldbegärligare så det är knappast att man vågar köra bara trafik, speciellt i stad.

Varför inte en GPZ900 från 84 och framåt?
Helt annan typ än 750/1100'an. Går faktiskt att få bra snurr på dem också.

Har haft en... :tummenupp

majtii skrev:
Varför inte en GPZ900 från 84 och framåt?
Helt annan typ än 750/1100'an. Går faktiskt att få bra snurr på dem också.

Har haft en... :tummenupp

Stämmer, dom går rätt bra (115hk ostrypt) och är billiga att försäkra.
Du kan få en fin -84 eller lite nyare för runt 20000:-, kanske billigare.

GPZ900 från -84 o framåt

sharpedge skrev:
Jag har precis varit och kollat på en hoj enligt ämnet.

Som flera redan sagt, satsa på en GPZ900 i stället (helst från årsm. 88 o framåt p g a bättre ventilsäten) Det tillverkades i hela tio år vilket ger god tillgång till delar o tillbehör. Var världens snabbaste standardhoj (över 250 km/tim) när den kom 1984 och betraktades då som det värsta av det värsta - numera en snabb touringhoj. Har också varit med i film, Top Gun (om det nu har någon betydelse?) De flesta som rullar nu är sannolikt med full effekt 115 häast. Strypningen bestod av trottellock med en klack.

För omkring 20 lapp får du en båge som kör ifrån det mesta i bilväg och allt i customväg (även många nya hojar!). När denna båge kom blev det också utnämnd till årets MC av flera tidningar både inom o utom Sverige.

Vad jag känner till (haft en i flera år) finns det inga direkta svagheter man bör kolla föutom detta med ventilsäten på de tidigare modellerna (ryktet är i o f s överdrivet om detta)

Snygg båge som fortfarande känns hyfsat modern då den var före sin tid och fick stå som exempel för många andra tillverkare.

Gsx 1100

Den här kanske kan vara intressant

http://www.kalmarmcservice.com/index1.htm

kolla på begagnat står på firma=nyservad,och du kan nog försäkra hs Bilsport special försäkringar för ca 13-1400 hel/hel.Hittar du inte reservdelar till en sån här,köp en volvo istället.

Bifogat

• Suzuki-gsx1100-nr11.jpg
    Suzuki-gsx1100-nr11.jpg
    44.3 KB · Visningar: 70
Busafreak skrev:
...Vad jag känner till (haft en i flera år) finns det inga direkta svagheter man bör kolla föutom detta med ventilsäten på de tidigare modellerna (ryktet är i o f s överdrivet om detta) ...
Nejnejnej! Det är inte sätena utan själva ventilerna som krymper och går upp i ventilsätena. Bara på tidiga modellerna.

Hej!

Min granne har en Honda CB 1000cc -84.

Jag servade den i sommras. Den hade stått i ca 5 år och var stendöd.
Jag bytte olja, tändstift, luftfilter, oljefilter å batteri.
Fixa även bromsar, lysen etc.
Hojen är faktiskt väldigt fint skick för att vara så gammal.
Cromen är inte alls så pjåkig. Den gläser faktiskt efter jag polerat upp den hehe. nåja, den är ju inte ny i skicket.

Nåja, grannen var så slö så han orkade inte beskitiga den i höstas, men han har planerat å göra det i år.
Du får den säkert besiktigad å klar för 12 - 15 papp.
Hör av dig till mig: peter-boman@telia.com

Mvh // Peter

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP