Kawasaki gpx600r -95 som dör vid belastning

Russin79

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2021
Hoj
2001, Suzuki GSF1200S
Hej,

Jag har nyligen köpt en Kawasaki gpx600r -95 som har lite fuffens för sig.

Symptomen som uppstår:
Efter en stunds körning i 100km/h och högre hastighet så slutar den helt plötsligt att svara på gasen, för att slutligen lägga av.
Den startar enbart med choken på fullt då detta har hänt.

Detta händer varje gång jag kör på motorvägen = livsfarligt och tråkigt då jag inte kan lita på hojen vid t.ex. omkörningar.
Den dummar sig aldrig vid stads och landsvägskörning.
Varje gång jag kört mer än ca10 minuter så tjuter det ur tanklocket när jag stannar och stänger av hojen.
Det är inget direkt sug/swosch ljud när jag öppnar tanklocket.

Förövrigt så startar hojen som den ska utan att protestera, behöver bara trycka in starten en sekund så hoppar den igång mjukt och fint.
Inga missljud i motor eller kamtransmissionen, mc-mekaniker har lyssnat på den och säger att den låter friskt och bra.
Den svarar som den ska på gasen i alla lägen och på alla varv, är pigg i hela registret utan misständningar och dylikt.
Servad för 300mil sedan med olja/filter, luftfilter och stift.
Inget smuts i bränslefiltret.

Otroligt tacksam för alla funderingar, tips, trix eller konkrekta lösningar på detta.
Jag har säkert missat någon relevant info, säg till isåfall så kompletterar jag med infon som behövs.

Väl mött
/Nemo

Igensatt tankventilation, bränslefilter eller bensinkran är nog hetaste tipsen.
Börja med att öppna tanklocket direkt efter körning och lyssna efter undertryck.
Är inte felet där så tar du bort bränsleslangen från förgasarna och blåser bakvägen för att rensa uppströms. Funkar inte det så återkommer du för mer hjälp.

Stort tack för svaren.

Har öppnat tanklocket direkt efter att hojen har dött, inget hörbart undertryck.
Startar ej med tanklocket öppet, enbart med full choke.
Jag är inte insatt i detta med tankventilationen, men har läst att om det är igensatt så ska/borde den gå igång med locket öppet vilket den inte gör.

Bensinfiltret är avtaget och tittat på utan att se något konstigt, ska byta det ändå för att kunna utesluta det.

Ska testa imorgon att blåsa från förgasarna och se vad som händer.
Återkopplar när jag testat dessa åtgärder.

Hej,

Jag har nyligen köpt en Kawasaki gpx600r -95 som har lite fuffens för sig.

Symptomen som uppstår:
Efter en stunds körning i 100km/h och högre hastighet så slutar den helt plötsligt att svara på gasen, för att slutligen lägga av.
Den startar enbart med choken på fullt då detta har hänt.

Detta händer varje gång jag kör på motorvägen = livsfarligt och tråkigt då jag inte kan lita på hojen vid t.ex. omkörningar.
Den dummar sig aldrig vid stads och landsvägskörning.
Problemet uppstår alltså när motorn gått konstant på högt varv under en längre period? Det låter onekligen bränslerelaterat, som om att flottörhusen töms på bränsle snabbare än de hinner fyllas på.
Tanklock, bränslefilter, skräp i tanken/bränslekran/slangar. Förgasarproblem verkar mer osannolikt, alla fyra fuggarna kan ju inte drabbas av samma åkomma samtidigt.

Problemet uppstår alltså när motorn gått konstant på högt varv under en längre period? Det låter onekligen bränslerelaterat, som om att flottörhusen töms på bränsle snabbare än de hinner fyllas på.
Tanklock, bränslefilter, skräp i tanken/bränslekran/slangar. Förgasarproblem verkar mer osannolikt, alla fyra fuggarna kan ju inte drabbas av samma åkomma samtidigt.
Ja problemet uppstår ändast när motorn konstant gått på höga varv.
När jag tänker efter mer noggrant så har problemet varje gång kommit efter ca 1-2 mil i konstant fart över 110km/h, då ligger den på ca 6000rpm.

Brukar dö halvvägs mellan Falun och Borlänge, det blir ca 1-1,5 mil.
Var till Uppsala igår och då dog den 2ggr på motorvägen, båda gångerna med 1-2 mils mellanrum.

Har kört långa turer i landsvägstempo utan bekymmer.

Du lär nog förklara det lite mer ingående. Varken öppet tanklock eller hjälmvisir kan göra att en motor inte vill starta. En hoj som stått i kallgarage har en viss förmåga att sätta igen ventilation i tanklocket med mossa/alger pga kondens.
Var väldigt otydlig igår ser jag nu när jag läser igenom mina inlägg.
När hojen har dött under färd så har jag förstått (missförstått) att om jag då öppnar tanklocket så ska den starta och gå utan bekymmer om problemet är relaterat till av/urluftningen/ventilationen.

Alltså, det dröjer ju, pga av vakumstyrd (från insuget) kran, tills soppa når förgasarna. Att du nämner "choke" - har du verkligen provat utan choke. Motorn lär gnuggas (UTAN gaspådrag, för maximalt vakum) typ 20 - 30 sekunder innan soppan runnit till.

Alltså, det dröjer ju, pga av vakumstyrd (från insuget) kran, tills soppa når förgasarna. Att du nämner "choke" - har du verkligen provat utan choke. Motorn lär gnuggas (UTAN gaspådrag, för maximalt vakum) typ 20 - 30 sekunder innan soppan runnit till.
Jag har kört på starten utan choken och utan att röra rullen, dock inte 30 sekunder kontinuerligt, några sekunder (5kanske) sen släppt knappen, sen prövat igen, upprepat det några gånger innan jag testade med choken.

När den hoppar igång med choken så krävs det full aktivering utan gas, rör jag gasen så dör den direkt igen.
Full choke så den startar, sen direkt justera till ca halv choke i 5-10 sekunder, sen går den normalt igen.

Ska testa att nöta längre utan choke och gaspådrag nästa gång den dör.

Är helt ny på att skruva med hojar, så detta är givande då jag får lära mig nya saker samt skruva och lära känna min egen hoj.
Har skruvat bil i många år så jag har mekvana, men är som sagt helt grön på mc mek.

Ja problemet uppstår ändast när motorn konstant gått på höga varv.
När jag tänker efter mer noggrant så har problemet varje gång kommit efter ca 1-2 mil i konstant fart över 110km/h, då ligger den på ca 6000rpm.

Brukar dö halvvägs mellan Falun och Borlänge, det blir ca 1-1,5 mil.
Var till Uppsala igår och då dog den 2ggr på motorvägen, båda gångerna med 1-2 mils mellanrum.

Har kört långa turer i landsvägstempo utan bekymmer.
Någonting i bränslesystemet hinner alltså inte med att förse motorn med det bränsle den behöver på konstant höga varv. Vid lugnare, mer varierad körning kommer det tillräckligt med bränsle. Det verkar troligast, även om problemet också kan vara värmerelaterat med tanke på omständigheterna.

Har GPX600 samma typ av bensinkran som modellen innan (GPZ600)?
Ett likande fel med soppatillföring inträffade på min GPZ.
Det var en liten spricka i vakumslangen till tanken.
Tappar man vakuum undertryck så öppnar ventilen i bensinkranen för lite för bränslet.
Och motorn kväver sig som följd…
På GPZ:an fanns det läge PRI på kranen, alltså flöda bränslet till
förgasarna manuellt.
Om motorn kvävde sig och jag vred om den till PRI under färd så hämtade sig motorn igen.

Har du läge PRI på din GPX så är det bara att testa under färd!

Har GPX600 samma typ av bensinkran som modellen innan (GPZ600)?
Ett likande fel med soppatillföring inträffade på min GPZ.
Det var en liten spricka i vakumslangen till tanken.
Tappar man vakuum undertryck så öppnar ventilen i bensinkranen för lite för bränslet.
Och motorn kväver sig som följd…
På GPZ:an fanns det läge PRI på kranen, alltså flöda bränslet till
förgasarna manuellt.
Om motorn kvävde sig och jag vred om den till PRI under färd så hämtade sig motorn igen.

Har du läge PRI på din GPX så är det bara att testa under färd!
Finns inget PRI-läge på denna modellen tyvärr.
Ska förhoppningsvis skruva av tanken idag och kolla alla slangar.
Hojen står hos en vän, så kan inte skruva när jag vill.

Så var det när bränsle pumpen la av på thunderacen, inga bekymmer uppåt 110 km men efter det han inte soppan rinna genom pumpen med självtryck..

Du har väll en Mitsubishi pump på den med kontakt ytorna slits ut på pumpen den funkar ju som ett blinkers relä. Pumparna går att renovera eller bytas ut för ett par 100 lappar.

Då jag själv blir irriterad när trådar bara dör utan att trådskaparen gör ett avslut så gör jag ett avslut fasten jag inte löst problemet ännu.

Jag får börja med att tacka för alla svar jag fått.
Då hojen står i en väns garage har jag inte kunnat skruva någonting pga att vi inte varit lediga samtidigt.
Jag har nu hyrt eget garage och kommer ta hem hojen för vinterförvaring och har då möjlighet att skruva obehindrat.

Jag återkopplar under skruvandet så kanske någon annan får hjälp av denna tråd i framtiden.

/Nemo

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...