Kawasaki ER6 läcker/trycker ut olja

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Hej, jag har ett problem med min Kawasaki ER6 F -09 som efter en tur börjat läcka olja. Den har varit lite kladdig ovanpå motorn förut men det har aldrig ställt till med några problem. När jag kom hem senast efter en tur med hojen såg jag att det läckt olja till förbannelse. Hela fälgen bak samt liten del av däcket hade fått olja på sig. Sen rann det lite längs en kåpa precis ovan stödet. Jag vet att det går två slangar där från tanken men det är förmodligen inte problemet.

Jag skrev om detta i ER6-tråden här på sporthoj.com och fick som tips att det kan vara för mycket olja i motorn som gör detta. Om det nu är så, är det bara tömma ur eller kan motorn ha tagit skada på något sätt?

Om jag ska gissa vart det kommer ifrån så under luftburken går en slang till motorn vilket jag tror är vevhusventilationen. Där verkar det som allt kommer ifrån. Det finns lite bilder nedan:

Bifogat

• DSC00617.jpg
    DSC00617.jpg
    56.3 KB · Visningar: 159
  • DSC00618.jpg
    DSC00618.jpg
    50.1 KB · Visningar: 119
  • DSC00619.jpg
    DSC00619.jpg
    71 KB · Visningar: 110
  • DSC00620.jpg
    DSC00620.jpg
    67.3 KB · Visningar: 134
  • DSC00621.jpg
    DSC00621.jpg
    57.3 KB · Visningar: 141
  • DSC00622.JPG
    DSC00622.JPG
    236.4 KB · Visningar: 125
  • DSC00624.jpg
    DSC00624.jpg
    50.8 KB · Visningar: 143
  • DSC00627.jpg
    DSC00627.jpg
    41.2 KB · Visningar: 152
Borde vara garanti på det där?

Mjaeee... Det är en Kawa. Då är det bara två år. En nollnia uttagen i början av säsongen har ju löpt ut vid det här laget - två o ett halvt år senare...

Lite olja ser ut som stora spill.
Korrigera oljenivån, kolla att inte luftburken är full av olja, kolla att inte någon av luftningsslangarna är murken/sprucken, tvätta av spillet + ut och kör för att kolla.
Om den fortsätter att pumpa ur sig olja via vevhusventilationen får du troligen ner förbränningstryck i vevhuset, något som avslöjas med ett kompressionstest.

Någon garanti finns tyvärr inte så det blir till att felsöka själv. Löser det sig inte får jag lämna in den. Det går inte att köra med en hoj som sprutar ner bakdäcket med olja :/.

Tvätta rent runt motorn och själva motorn. Av erfarenhet så vet jag att där det e skitit o klabbigt där är inte själva läckaget utan det finns oftast högre upp där det bara är lite blöt olja. Men om det nu läcker så mycket som du säger borde man kunna se det ganska tydligt

Det verkar tydligen vara vanligt på min typ av hoj att vevhusventilationen läcker. Anslutningen mellan motorn och luftburken är dåligt tätad och gör att det rinner ut olja när den är på väg ner igen. Man ska kunna täta denna med någon form av epoxy eller liknande.

Vad tror ni blir bäst för en sådan här operation? Det är gummi och plast som ska limmas och den bör ju tåla olja samt kanske även bensin.

Att den trycker ut lite olja genom vevhusventen är inte ovanligt, men absolut inte några större kvantiteter. Hade liknande problem på min Traja där en packbox mellan röret från vevhusventen som går ut i kopplingskåpan hade gett upp. Olja läckte från den oljefyllda kåpan ut i vevhusventslangen = saftigt läckage. Pissiga kolvringar etc. kan ge "blow by" upp till vevhuset och resultera i mera olja via vevhusventen.

Kan tyvärr inte din motor i detalj. Lycka till med att finna problemet.

Kedjan skulle behöva lite uppmärksamhet ifrån din sida:) de såg inte lycklig ut den heller:tungan

Kedjan skulle behöva lite uppmärksamhet ifrån din sida:) de såg inte lycklig ut den heller:tungan

Den borde i varje fall bli väljoljad nu:tungan
(nä, håller med, ser inte så rolig ut)

Låter skumt att det trycks upp några större kvantiteter olja till luftboxen. På min zx6a så sitter det en liten behållare i slutet av dräneringsslangen från luftboxen. När jag rengjorde den efter 2400 mil så såg det ut som det hade läckt ner typ fyra droppar eller så, nu 600 mil senare är den helt tom. :va

Den bör kasseras diReCt! :fakta

Ser direkt en skuren länk.
Finns det en finns det ofta fler.
Kan leda till kedjebrott.
Byt drivpaket och köp kedjespray! :mattias
skuren_lank.jpg

Better safe than solly! :tummenupp

/e

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti