Kawasaki ER-5

Snowman89

Guest
först så vet jag inte om jag har lagt tråden på rätt ställe men jag tyckte det här verkade bäst.

Hur går en kawasaki er-5?
Hur skulle den funka som en 25kw cykel?
Finns det någon som har en ljudfil på hur en sådan låter, eller väldigt liknande (cb 500 etc)?

tack på förhand
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Den funkar utmärkt med 25 kW. Körde en sån på körskolan, och den hade ett helt OK register trots strypningen. Annat var det med min stypta RD 350. :gnissla
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Extremt tråkig om du frågar mig. Tog mitt mellankort på en ER-5a.
På min nuvarande hade jag i min strypning i ca 15 minuter efter att jag reggat om hojen till mellanklass :hihi
 

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Dom fungerar väldigt bra även som strypta. Låter väl rätt okej också för den delen. Dock ingen hoj för stora pojkar. Jag som är 197cm lång och väger över 100kg har svårt att sitta ordentligt. Är du stor så tycker jag att du bör kolla på en större hoj.
 

Snowman89

Guest
Robban Nr1 skrev:
funkar utmärkt som 25kw.. har haft en själv. :)
en bra och mysig hoj... har tyvärr inga ljudfiler
okej, jag är ca 185cm så det kanske är på gränsen, har funderat lite på det där med strypningen det finns ju inte så mycket mer effekt att få ut när man tar bort strypningen men blir det stor skillnad?

om man jämmför den med en 4cyl hur låter den då?
hur mycket varvar den, ungefär?
 

Robban Nr1

Team Sajk
Gick med
29 Sep 2003
Ort
Norrköping
Hoj
kawasaki 636
Snowman89 skrev:
okej, jag är ca 185cm så det kanske är på gränsen, har funderat lite på det där med strypningen det finns ju inte så mycket mer effekt att få ut när man tar bort strypningen men blir det stor skillnad?

om man jämmför den med en 4cyl hur låter den då?
hur mycket varvar den, ungefär?


Hm, jo jag märkte ju skillnad efter att jag tog bort strypningarna.
den är rolig om man varvar med den då är den pigg...
med lkud så låter en 4cyl mtcket råare.. men er 5 låter gott om jag säger så.

hur mycket den varvar minns jag inte.
 

Snowman89

Guest
hur mycket kostar försäkringen?

kanske är en dum fråga men...
går det att få upp den på bakhjulet?
kom på en till sak, har den abs?
 

Tobbe N

kommer snart
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki
Min sambo hade Er-5 ostryp, körde den ett par gånger den var ok. Den fanns ingen ABS på den.
 

Snowman89

Guest
Tobbe N skrev:
Min sambo hade Er-5 ostryp, körde den ett par gånger den var ok. Den fanns ingen ABS på den.
okej va bra :D
läste nånstans att nyare cb cyklarna och några till "A till B" cyklar skulle få det
 

Robban Nr1

Team Sajk
Gick med
29 Sep 2003
Ort
Norrköping
Hoj
kawasaki 636
Snowman89 skrev:
hur mycket kostar försäkringen?

kanske är en dum fråga men...
går det att få upp den på bakhjulet?
kom på en till sak, har den abs?


haha.... visst går det... allt som rullar får att få upp på bakan.
och nej! den har inte abs... tur det.
 

Snowman89

Guest
Robban Nr1 skrev:
haha.... visst går det... allt som rullar får att få upp på bakan.
och nej! den har inte abs... tur det.
hahaha joo så är det ju :D
Vad ligger försäkringen ungefär på?
skulle bli väldigt glad om någon kunde lägga up en ljudfil på en rad2a hur dom låter :D
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Den går utmärkt både strypt och ostrypt.
Strypt är skitbra i början. Risken att köra ihjäl sig är åtminstone några % mindre :)
Det är en bra maskin att lära sig köra hoj på och man kan faktiskt köra förvånansvärt snabbt med den om man bara ger sig fan på det:nicka

Den låter helt ok. Tycker du inte att ljudet är ok finns nya system exempelvis här: www.grenmarkracing.se och att ta hem från Tyskland. (säkert andra länder med)

I övrigt är det en pålitlig och väldigt ekonomiskt försvarbar maskin :banana
Jag betalade 2000:- helförsäkring helår för min ER5 01:a.
Köp en svart/mörklilametallic, de är snyggast.
Dessutom kan du få en rätt ny ER5 med få mil för lite pengar.

Jag hade iaf förbannat mkt kul på min ER5, (även om jag ibland svor över att literhojarna drog ifrån mig på raksträckorna :rolleyes: ).

Kort sagt, det är en asbra förstahoj som lär dig köra bra och kostar dig inte många spänn.

Bli en duktig förare, vält utan att nått går sönder, konbaneträna, bli snabb i kurvorna o.s.v. med ER5.
Köp SEN en literhoj.

Jag har aldrig ångrat säsongerna på MIN iaf :)

Snowman89 skrev:
1.går det att få upp den på bakhjulet?
2. har den abs?
1. Ja, med lite teknik
2. nej

Snowman89 skrev:
skulle bli väldigt glad om någon kunde lägga up en ljudfil på en rad2a hur dom låter :D
Åk till närmsta hojbutik å starta en istället.
Det är INGEN v-twin maskin och den låter mindre än en rad4.
Men det är definitift ingen 125:a eller 250 ljud heller..
Mellan 125-250 och rad4 ungefär.

Den varvar upp till 13 000 varv men det rekomenderas inte att varva över
11 000 :hihi (rött mellan 10 500 - 13 000)

En strypt kan man jaga upp i 175km/h
En ostrypt maximalt 190km/h :brinnerup

Fler frågor?
 

Bifogat

  • IMG_1075 (Small).jpg
    IMG_1075 (Small).jpg
    105.5 KB · Visningar: 269

Snowman89

Guest
TinaTjejen skrev:
Den går utmärkt både strypt och ostrypt.
Strypt är skitbra i början. Risken att köra ihjäl sig är åtminstone några % mindre :)
Det är en bra maskin att lära sig köra hoj på och man kan faktiskt köra förvånansvärt snabbt med den om man bara ger sig fan på det:nicka

Den låter helt ok. Tycker du inte att ljudet är ok finns nya system exempelvis här: www.grenmarkracing.se och att ta hem från Tyskland. (säkert andra länder med)

I övrigt är det en pålitlig och väldigt ekonomiskt försvarbar maskin :banana
Jag betalade 2000:- helförsäkring helår för min ER5 01:a.
Köp en svart/mörklilametallic, de är snyggast.
Dessutom kan du få en rätt ny ER5 med få mil för lite pengar.

Jag hade iaf förbannat mkt kul på min ER5, (även om jag ibland svor över att literhojarna drog ifrån mig på raksträckorna :rolleyes: ).

Kort sagt, det är en asbra förstahoj som lär dig köra bra och kostar dig inte många spänn.

Bli en duktig förare, vält utan att nått går sönder, konbaneträna, bli snabb i kurvorna o.s.v. med ER5.
Köp SEN en literhoj.

Jag har aldrig ångrat säsongerna på MIN iaf :)


1. Ja, med lite teknik
2. nej


Åk till närmsta hojbutik å starta en istället.
Det är INGEN v-twin maskin och den låter mindre än en rad4.
Men det är definitift ingen 125:a eller 250 ljud heller..
Mellan 125-250 och rad4 ungefär.

Den varvar upp till 13 000 varv men det rekomenderas inte att varva över
11 000 :hihi (rött mellan 10 500 - 13 000)

En strypt kan man jaga upp i 175km/h
En ostrypt maximalt 190km/h :brinnerup

Fler frågor?
hur gammal var den som försäkringen stog på då?
Hur är det med service då?
Hur mycket bensin drar den?
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
AndersJohansson skrev:

Ha ha det e vejjo på mc norr som e i farten, Jag hyrde den där cykeln av dom då jag tog mellankort, PÅ uppkörningen kändes den ovanligt rapp motför tidigare. Jag klarade kortet och åkte tillbaka till firman, Trottel strypningen låg kvar på arbetsbänken i verkstan :rofl , Jag hade kört upp på en ostrypt hoj, En körskola hade hyrt den dagen före ostrypt och dom hade glömt att sätta dit strypningsbrickan :tummenupp
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Robban Nr1 skrev:
med lkud så låter en 4cyl mtcket råare.. men er 5 låter gott om jag säger så.

hur mycket den varvar minns jag inte.

Har inte startat en ER5, men har provat svärfars KLE (ska vara samma motor har jag läst nånstans). Min VX mullrar riktigt mäktigt jämte KLE'n, men låter som en småflicksfis jämte tantens Ducati, know what I mean, nunch, nunch...
 

Snowman89

Guest
Stortryne skrev:
Har inte startat en ER5, men har provat svärfars KLE (ska vara samma motor har jag läst nånstans). Min VX mullrar riktigt mäktigt jämte KLE'n, men låter som en småflicksfis jämte tantens Ducati, know what I mean, nunch, nunch...
skulle bli väldigt glad om du kunde fixa hur den låter även när man gasar lite :p (KLE'n alltså)
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Snowman89 skrev:
hur gammal var den som försäkringen stog på då?
Hur är det med service då?
Hur mycket bensin drar den?

Det är så underbart med folk som ställer frågor..och frågor...och frågor...i oändlighet.

Hade du varit genuint intresserad hade du åkt o kollat på en istället.


Treo, brukar inte gnälla men vaf..n..
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top