Kawasaki börjar med kompressormatning

Min tanke med. Turbohojarna hade ett vikt/effektförhållande nästan som tungviktarna (Kawan var jämlik om jag minns rätt). Bottenvridet var dock som en mellanviktare och prislappen som en exklusiv italienare.

Varför skulle det funka 30 år senare?

Jag skall erkänna att om jag hade en stor MC-samling hade den gärna fått innehålla just Hondan. Turbo skrivet i spegelskrift tyckte alla var så ballt på den tiden. (man sa "ball" då nämligen)

Turbotekniken har utvecklats mycket sedan dess. Lite på samma sätt som ABS utvecklats och nu faktiskt går att ha på MC.
Den galna effekten tror jag uteblir, det kommer nog fortfarande vara hemmapularnas domän... Men jag skulle tro att vi kommer få se 600cc med motsvarande effekt av en 1000cc, och 400cc med turbo kan ta över från 600cc...
Lägre bränsleförbrukning, lägre vikt, smidigare motorcykel... Låter som fördelar som gynnar sportsegmentet rätt mycket.

Överladdningen kommer nog snarare att användas till att få ut lika mycket effekt men ur mindre cylindervolym för att klara kommande avgaskrav mm.
Väldigt tveksam till att vi kommer att få se det i 1000cc sporthojar.

Så länge det inte är tillåtet med överladdning i WSBK och Superstock lär vi inte se någon överladdning på gathojarna men det vore ändå lite spännande att se vad en 600 med överladdning landade någonstans vikt och prestandamässigt jämfört med literhojarna.

Att överladda literhojarna känns ju dessutom som lite overkill, de har ju redan uppåt 190hk vilket är vad WSBK-hojarna hade för typ 10 år sedan och sådana åker amatörer runt med på gatan. Typ 50hk till är ju inte direkt vad de behöver :)

"Vad de behöver" och vad som säljer är två väldigt skilda saker.
Effekt säljer, så är det bara.
Sen om dom klassar in i WSBK eller inte spelar nog mindre roll så länge dom är coola nog.
Jag tror absolut att en 1000cc turbo/kompressor-sporthoj på 250hk skulle sälja men jag tror att div. regler och lagar sätter stopp för det.

Överladdningen kommer nog snarare att användas till att få ut lika mycket effekt men ur mindre cylindervolym för att klara kommande avgaskrav mm.
Väldigt tveksam till att vi kommer att få se det i 1000cc sporthojar.

Fast om Kawa ersätter sin ZZR1400 med en överladdad ZZR1000 på 220 hk så... är det ju förstås ingen sporthoj utan en touringhoj. :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti