Kawasaki 125, hackar, rycker och gör livet tråkigt för mig

Strandberg

Salvaje y libre
Gick med
24 May 2006
Ort
Mora
Hoj
Kawasaki ZXR 750
Jättetråkigt när man vill övningsköra men inte kan pga av hojen e kass. Min hoj går allt annat än bra och det är en Kawasaki KMX 125 86a. Den kan ha stått ett bra tag innan jag fick låna den. Motorn är igenomgången då den hade skurit så den är mer eller mindre ny. De första 18 milen gick bra men sedan vart det stopp. :mad:

Det började med att den rycker och bluddrade vid 5000 varv på alla växlar. Justerade luftskruven och sedan gick den bättre en dag eller två. Sedan gick det inte fan alls, den går inte rent och ger små avgasknallar även om den är varm. Varvar man ur så kommer de vit rök. Hacker och vill om den fick som den vill bara lägga av. :confused:

Vill bara tillägga att jag kan ingenting om motorer och att jag kollade tändstiftet som var svart och oljigt. Bytte men ingen skillnad. :död

Hoppas att jag kan få något tips av någon kunnig på forumet.. :)
 
Är den vattenkyld? Isf låter det som en packning har lagt av, förmodligen toppackningen.
 
vit rök tyder på kylarvatten i förbränningsrummet. :fakta
Sen att stifter är kläggigt tyder antingen på dålig 2t olja, för fet olje eller bränsleblandning. Det gör att hojen går "bra" på låga varv men kasst på höga varv, sotar gärna och kan gå sämre och sämre för var gång.
 
Håller med tidigare talare...vit rök är ånga vilket innebär att du får in kylvatten i förbränningsrummet. Luktar det avgaser i kylvattnet? Kokar hojen ? I så fall är det toppackningen körd för då trycker den ut kompressionen ut i kylsystemet. Kolla även cylinderfotspackningen.

Smetiga stift är för fet blandning såvida du inte kör på någon skitolja. Kolla blandningen.
 
Nu har jag gjort följande saker mm.

* Bytt tändstift
* Bytt växel olja
* Blandat ny bränsleblandning (Valvoline competition)
* Kolla att det inte är vacuum i tanken
* Tagit isär förgasaren men den var inte skitig
* Ändrat nålen utan resultat
* Inga avgaser eller spår av olja i kylaren



Tändstiftet är blött av svart olja. Hojen har inte full kraft och rycker ibland på låga varv. vid 5000 varv då det roliga ska börja så låter den som en fyrtaktare och den vill inte varva mer än så. Som max går den nu i 75 istället för 120 :mad:

Dags att :fyllisar istället.
 
Strandberg skrev:
2284297 Nu har jag gjort följande saker mm.

* Bytt tändstift
* Bytt växel olja
* Blandat ny bränsleblandning (Valvoline competition)
* Kolla att det inte är vacuum i tanken
* Tagit isär förgasaren men den var inte skitig
* Ändrat nålen utan resultat
* Inga avgaser eller spår av olja i kylaren



Tändstiftet är blött av svart olja. Hojen har inte full kraft och rycker ibland på låga varv. vid 5000 varv då det roliga ska börja så låter den som en fyrtaktare och den vill inte varva mer än så. Som max går den nu i 75 istället för 120 :mad:

Dags att :fyllisar istället.

Kolla kompressionen oxå!
 
Strandberg skrev:
2284297 Nu har jag gjort följande saker mm.


* Blandat ny bränsleblandning (Valvoline competition)

Blandat? Du kör väl inte med 2t-olja i bensinen, eller är oljepumpen bortkopplad? Om svaret på mina frågor är jo och nej så skulle det kunna förklara en hel del...
 
NisseHt skrev:
2284700 Blandat? Du kör väl inte med 2t-olja i bensinen, eller är oljepumpen bortkopplad? Om svaret på mina frågor är jo och nej så skulle det kunna förklara en hel del...


oljepumpen bortkopplad så jag får lov att blanda. :(
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top