Kawa ZX6-R, Från ras till kalas!

Lite ritningar på distanserna för höger resp vänster sida samt distansen för att få rätt axeldiameter
capture69.jpg

capture41m.jpg

captur5e.jpg
 
Har gått och funderat på vad jag ska göra med ramen.

Lacka blir ju bra, men då måste hela ner i vinter och jag vet inte om jag hinner det.
Och att låta den vara som den är nu är inte snyggt.
Så det fick bli detta istället =)
20101108005628.jpg

20101108003454.jpg
 
Idag fick jag tid över på skolan så jag tillverkade 2 distanser och fräste ner bromsokshållaren bak.
Gjorde den lilla distansen i alu men gör en likadan imorgon i stål istället.

Får även ta 3 mm till på okhållaren för jag hade glömt att bromsokets fäste satt mot skivan och där var det precis så att det tog i skruvarna på skivan.

Annars passade fälgen perfekt och var centrerad.
Nu ska jag bara tillverka röret till hjulaxeln så ska allt vara klart :tummenupp
Början på en distans av en spillbit.
20101108091919.jpg


Provuppspänning.
Visade sig att anläggningstytan på okhållaren var bananformad, härligt med gjutfel :rolleyes:
20101108112421.jpg


Här har fräsen fått gå lite varm :tummenupp
20101108152419.jpg


Svarvar innerdiameter på bussningen till drevsidan.
20101108170738.jpg


Dagens lilla skörd av jobb :banana

20101108211930.jpg


Och en provbild på tank och slipad ram
20101108211249.jpg
 
Last edited:
Nice!!

Keep up the good work :tummenupp

Thx =)

Idag har det inte blivit något fixat ännu. Får se om jag orkar dra till garaget idag.

Höll på från 08:15 igår på skolan till kl 18:00, sen direkt till garaget och kom hem kl 02:30 för att sova i 4 timmar :D
 
Imorgon blir det övertid på skolan igen så då kommer jag fixa distanserna till lagret.
Istället för att göra en lång distans så blir det tre stycken som pressas på varje lager i bakhjulet.
Känns som en bättre modell och det blir lättare att byta lager när de blir dåliga.
 
Idag så gjorde jag klart bussningarna till bakhjulet så nu går det att montera permanent.
Hade tänk göra klart hållaren till bromsoket med men eftersom jag på något sätt förväxlade ett 18mm borr med ett 20 mm så fick jag lite merjobb :näsblod

En liten bild på en av bussningarna.
20101115103122.jpg


Provmonterat på hojen.
Ser riktigt bra ut och passar fint med bredare däck till tanken :tummenupp

20101115171515.jpg
20101115171533.jpg


Efter jag provtestat så fick jag ta tag i andra sidan på ramen.
Inte alls kul att slipa ner med scotchsbrite för det dammar som bara :död
Men med lite fantasi och en svetsråd så blev det nästintill damfritt :D
20101115174022.jpg


Efter jag slipat ramen så provade jag med att polera den, men blev inte alls nöjd.
Polerat alu får någon annan stå för.
 
Fick fräst lite till idag :tummenupp

Mäter upp så allt sitter rakt.
20101116090215.jpg

Här kör vi förfullt :tummenupp
20101116091852.jpg
20101116091842.jpg
20101116091752.jpg


Ska till garaget om en stund och förhoppningsvis så funkar allt nu :näsblod


Såhär blir lacken ifall någon vill se
ca4183m.jpg
 
Kommer bli fint:tummenupp

Ja det får vi hoppas :)

Annars får jag säga att det är väldigt kul att skruva hoj igen.
Mycket enklare än bilar.
Funderar på om jag ska fixa den lilla bucklan som är i tanken sen:va
Spackla och slipa som är såååååå tråkigt :brinnerup
 
Hemma igen.
Blev en liten snabbtur.

Fick målat systemet.
20101116183259.jpg


Och börjat släta till tanken.
20101116172304.jpg

Provade att sträcka plåten lite med värme och kyla.
Dock utan resultat :näsblod
20101116173902.jpg


Spackel spackel spackel.
Fyf*n vad tråkigt det är :brinnerup
Kan ärligt inte förstå de som bygger biljudsbilar som står i det hela dagarna :död
20101116182158.jpg



Nu har den friska ben:D
20101116171949.jpg

20101116182558.jpg
 
intressant att följa.

hur/med vad har du målat avgassystemet??

har funderat på det själv.

mvh/Mattias
 
intressant att följa.

hur/med vad har du målat avgassystemet??

har funderat på det själv.

mvh/Mattias

Kul att du tycker det :)

Eftersom det var som det brukar = rätt rostigt så penslade jag det med 2 lager av rostomvandlare och har låtit det verka i någon vecka.

Idag sprayade jag tunt med Biltemas Hotpaint.
Finns ju ingen färg som klara när det blir riktigt varmt men förhoppningsvis håller det ett tag.

Spissvärta ska visst funka riktigt bra med.
 
hmm.. så motorfärgen funkar inte??

Man lär sig mkt av att följa dessa trådar.
Har en bandit i beståndsdelar och grejer för 10 000 på väg...
plus lite egna småideer...
 
hmm.. så motorfärgen funkar inte??

Man lär sig mkt av att följa dessa trådar.
Har en bandit i beståndsdelar och grejer för 10 000 på väg...
plus lite egna småideer...

Motorfärg?
Menar du sådan som tål typ 200 grader?

Hotpainten är specad till 600 så den klarar väll 500 grader ett tag. Nackedelen är att avgaserna på hojen/bilen ligger på minimum 400 vid varm motor.

Vill du verkligen att det ska hålla så får du lämna in det på Coating.
Då blir det stabilt som f*n:tummenupp
 
hmm.. så motorfärgen funkar inte??

Man lär sig mkt av att följa dessa trådar.
Har en bandit i beståndsdelar och grejer för 10 000 på väg...
plus lite egna småideer...

Motorfärg och grenrörs/avgasfärg är två helt skiljda saker. En normal gatmotor ligger väl mellan 100 och 120 grader i arbetstemp. Grenrör kan ligga allt mellan 200 och 1000 grader. :)
 
Har du redan köpt Augusta bakdelen eller är det bara nåt du vill ha?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top