Kawa GPX som ej startar

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tänkte ta ut Kawan på en skön liten kvällstur. Hon går fint, som vanligt. Drar på lite på efter ett rödljus och märker då att hon bluddrar på de lägre varven. Vet inte hur jag ska beskriva det annars, men hon låter typ något åt en 2takts moppe på låga varv, innan effekten kommer. Men på de högre varven gick hon fortfarande rätt bra, vände om och körde hemåt. Blir sämre och sämre efter några hundra meter. Kan inte varva ur henne alls, ingen ork. Känns typ som att hon bara tänder på 3 cylindrar eller nåt. Men det är bara min gissning, kan typ inget om flercylindriga motorer. Men vad jag minns lät en polares bil som bara gick på tre cylindrar ungefär likadant, och var lika orkeslös. Hon går normalt på tomgång.
Kommer hem och stänger av henne. Tar av mig hjälm å handskar och ska lyssna på henne lite så kliver av och ska starta. Helt död. Startmotorn bara går runt och hon tänder väl till typ en gång eller nåt. Väntar och provar igen. Gör detta ett par gånger. "klickar/smäller/knäpper" till från något i närheten av batteriet, sen händer absolut ingenting fastän jag håller inne startknapp. Släpper knappen och trycker igen, tyst nån sekund, sedan snurrar startmotorn igång men hon tänder inte.

Ger här upp för vill inte ladda ur batteriet helt, som jag vet inte är i absolut toppskick. Hon har tidigare alltid varit lättstartad kall den tiden jag haft henne (cirka en månad eller lite mer). Ibland kunde hon dock vara nästan omöjlig att få igång varm, fick springa igång henne ett par gånger och annars ha tålamod och låta startmotorn jobba lite. Men det har försvunnit helt de senaste veckorna. Hon stod orörd rätt länge hos tidigare ägaren, så tänker att batteriet tappat ladd men att hon nu fått upp ladd och därför har problemet försvunnit.

Så, för att sammanfatta.

-Bluddrar igenom hela registret men orkar inte upp till höga varv
-Låter som hon inte tänder på någon cylinder (i mina okunniga öron)
-Jag har inte gjort några förändringar som kan ligga bakom (bara bytt framlampa sen jag fick henne)
-Har normal tomgång (vad jag märkte av på vägen hem)
-Batteriet kan mycket väl vara dåligt
-Har tidigare varit svårstartad varm
-Går inte igång efter att jag stängde av henne
 
Vill tillägga att hon alltid gått jättelätt igång när man försöker springa igång henne, startar upp direkt som jag släpper upp kopplingen. Om det nu kan utesluta kasst ventilspel.
 
gpxen är ju känd för ventilstrul och kass kam. Känns ju inte spot on med din beskrivning dock.
 
Får tillägga att hon endast gått 2300mil. Kamproblem så tidigt känns väl inte supertroligt?
 
I och med att den stått länge hos förra ägaren hade jag börjat med förgasarna och även kontrollerat tändningen.
Är det problem med förgasarna får du felaktig blandning i cylindrarna vilket kan göra att stiften sotar igen och fungerar lite när de själva vill och oftast inte alls.

Av med stiften och stålborsta dem, kontrollera tändkablarna och anslutningarna.
-Byt stiften om de är helt kassa
-Kapa en liiiten bit av tändkablarna vid anslutningarna så de blir "friska"

Töm flottörhusen i ex en glasburk så du kan se om det är en massa avlagringar (troligtvis).
-Lägg tid på att rengöra förgasarna ordentligt

Sen kanske du även får byta batteriet då den klickar en massa när du försöker köra startmotorn (ev. ladda det extern och mät med belastning)..

Börja felsökningen på basnivå; Kommer det bränsle till förgasarna, kommer bränslet igenom förgasarna, är stiften ok, tändkablarna ok, är där gnista etc...
Lycka till :)
 
Tack! Nu vet jag lite mer i vilken ände jag ska börja. Problemet är väl dock att jag inte direkt har någon plats att skruva på, det är liksom ute på gården utanför lägenheten som gäller. :/ Håller på och letar mekgarage för fullt men det är svårt..
 
Gick ut för att prova att starta upp henne nu. Hon gick igång helt utan problem och jättefin tomgång! Även om det kändes att batteriet är rätt svagt. Lät henne gå på choke en halv minut eller så. Sedan provade jag att köra en liten bit. Hon bluddrade fortfarande, men inte alls mycket och inte direkt några problem att varva upp henne! Körde ett par tre hundra meter samt lite tomgångskörning och det blev bara bättre och bättre. Innan jag stängde av henne bluddrade hon knappast alls och hade kraft precis som vanligt. WTF? Stängde av och provade att starta upp igen, inga problem den gången heller. Så nu sitter jag här, jävligt förbryllad. :S

Kan det vara skit i förgasarna som blåses ur av sig självt typ? Avlagringar och skit som släpper och täpper till, för att bitvis klämmas igenom och självrensas?
 
Så är det med Kawasaki... Fungerar den inte så ställer man den åt sidan och låter den sura lite.. Kan vara PMS då din hoj är en hon(!).. :D Sen sprallar den igång igen go och glad :yoparty

Verkar högst troligt ha med förgasarna att göra. Skiten kan sjunka tillbaka ner i flöttörhuset, kanske fördelar det sig till ännu midre partiklar och åker igenom högfartsmunstycket när du gasar på. Det lär ju inte ha sugts ut under natten när den var avstängd.

Oavsett, om det blir så att skit vid något tillfälle täpper igen munstyckena så blir den inte ren igen av sig självt utan man får snällt demontera och rengöra.

Jag hade tömt flottörhusen för att få status, har du tur så kommer det ut lite skit. På med soppa kranen igen för att fylla dem på nytt och sen töm igen. ~3dm slang, en skruvmejsel och en glasburk (vanligtvis i alla fall). Kan vara skillnaden på att bli stående vid vägkanten (såklart när det är kolsvart, ösregnar och minst 2h körning hem och alla polare har alkohol i blodet när du var ute och körde just den lördagkvällen..) eller kunna köra resten av säsongen. :tummenupp
 
Får ta och göra det! :) Är det nån skruv man lallar ut för att smidigt tömma alla flottörerna eller måste jag plocka av flottörkåporna en och en?
 
Det ska det nog vara! Ska kolla motorbeteckningen att det är C modellen för säkerhetsskull. Tack så mycket! :)
 
Det ska det nog vara! Ska kolla motorbeteckningen att det är C modellen för säkerhetsskull. Tack så mycket! :)

Om det är en Gpx 600 du har så är det en C. Den heter zx600C utomlands.

Jag har själv plockat ner mina förgasare nyligen och rengjort alla delar i en mikrovågstvätt. Förhoppningsvis slipper du gå så långt.
 
Ja, förhoppningsvis löser sig det hela med en flottörhustömning då! Men i så fall kommer jag nog ändå göra en ordentlig genomgång av hojen under vintern, bara jag får tag i garageplats att vara på. :)
 
gpxen är ju känd för ventilstrul och kass kam. Känns ju inte spot on med din beskrivning dock.

Ventilstrul (den såkallade kawasjukan) gäller enbart de äldre GPZ900:an, ej GPX:en, dock lever ryktet kvar om och om igen på alla 80-tals Kawor trots att det är felaktigt.
 
Ventilstrul (den såkallade kawasjukan) gäller enbart de äldre GPZ900:an, ej GPX:en, dock lever ryktet kvar om och om igen på alla 80-tals Kawor trots att det är felaktigt.

Haft kontakt med 2 helt olika gpx ägare som haft problem med både ventiler och kamaxlar trots låga mil och många reparationer. Det är ju inget som bygger statistik dock ;)
 
Körde hon en lite längre bit igår kväll. Bluddrar en smula upp till 3500rpm, sedan skjuter hon på normalt. Känns nästan som när man hade ställt in luftskruven fel på tvåtaktsmoppen jag hade förut.
 
Richo, du som har så löjligt många hojar och dessutom bor på hisingen, borde inte du ha plats över för mig att i nåt hörn få stå och städa ur min förgasarrad? :tuttar
 
Richo, du som har så löjligt många hojar och dessutom bor på hisingen, borde inte du ha plats över för mig att i nåt hörn få stå och städa ur min förgasarrad? :tuttar

Hej Nissepelle

garaget fullt av 4 hojar (vanligt litet bilgarage med verktyg, läs smockat) men mekar på annat ställe. Var där hela helgen nu så hade varit fullt möjligt då. Vet inte när nästa race kommer dock. Du har inte övervägt gör det själv hall med låneverktyg i värsta fall?
 
Om du nu ska gå genom hela proceduren att plocka isär förgasarna kan jag rekommendera att ultraljudtvätta dom om du har möjlighet. Dessutom tycker jag att det är en bra idé att rensa tanken.
När jag hade liknnade symptom på min GPX kunde jag plocka ur ett halvt träskmonster ur tanken. Med största sannolikhet var det den smutsen som satte igen min förgasare från början.

Lycka till.
 
Kan vara dina pick-up coils som är dåliga. ( De sitter bakom locket på motorns högra sida med en kabel upp till CDI´n)
Det problemet hade jag på min GPZ ( i stort sett samma motor ). Är de fel så ger CDI gnista vid fel tillfälle och det är lite frustrerande innan man kommer på det. ( motorn får både bensin och gnista men funkar inte iallafall).

En ny tändplatta ( man byter hela) kostar under 1000-lappen på t.ex www.cmsnl.com såvitt jag minns.
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top