Kawa GPX som ej startar

Hej Nissepelle

garaget fullt av 4 hojar (vanligt litet bilgarage med verktyg, läs smockat) men mekar på annat ställe. Var där hela helgen nu så hade varit fullt möjligt då. Vet inte när nästa race kommer dock. Du har inte övervägt gör det själv hall med låneverktyg i värsta fall?

Vänligt av dig! :) Jag har dock fått tag i en mekgarageplats till hojen nu, som vi flyttar in i på måndag! Problemet är dock att jag inte längre kan knattra dit hojen lite så där skönt ojämnt som den gått innan, för nu när jag provade att starta den är den stendöd. :(
Om du nu ska gå genom hela proceduren att plocka isär förgasarna kan jag rekommendera att ultraljudtvätta dom om du har möjlighet. Dessutom tycker jag att det är en bra idé att rensa tanken.
När jag hade liknnade symptom på min GPX kunde jag plocka ur ett halvt träskmonster ur tanken. Med största sannolikhet var det den smutsen som satte igen min förgasare från början.

Lycka till.

Tack för tipsen! Jag har precis varit ute och försökt starta den först, för att se att den överhuvudtaget fortfarande går igång, och det gör den inte. Lampor och allt sånt lyser, batteriet jävligt dåligt så den orkade dra runt ett dussin halvklena varv på startmotorn och sedan är det knäpptyst när man trycker på startknappen. Nåja, borde ju gå att rulla igång. Tog en kompis till hjälp men hojen tände inte en enda gång. Gjorde tre försök. Dock luktar det bensin om den och det är väl ett gott tecken och betyder att det kommer bensin till motorn?

Jag tömde också flottörhusen i en petflaska, och bensinen där ser helt ren och kanonbra ut. Kan förgasarna ändå vara igensatta?

Kan vara dina pick-up coils som är dåliga. ( De sitter bakom locket på motorns högra sida med en kabel upp till CDI´n)
Det problemet hade jag på min GPZ ( i stort sett samma motor ). Är de fel så ger CDI gnista vid fel tillfälle och det är lite frustrerande innan man kommer på det. ( motorn får både bensin och gnista men funkar inte iallafall).

En ny tändplatta ( man byter hela) kostar under 1000-lappen på t.ex www.cmsnl.com såvitt jag minns.

Åh fan! Det kan nog vara värt att kika på. Men eftersom den i nuläget inte går igång alls, kan det ändå vara det felet du nämner?

Mitt nuvarande stora problem är hur jag får hojen igenom stan, typ 6-7km. Farsans bil har nämligen inte dragkrok och att hyra både bil och släp känns lite väl mekigt. Samtidigt är det lite för långt för att leda den :gnissla Ingen härifrån som vill hjälpa mig med detta? Som tack två plattor spendrups. :Bugar

Hade en gpx 600 för massa år sedan och den gick och stannade lite som den själv ville tills jag hittade felet som var en kula till backventilen i tanklocket som kärvade, det blev vakum in tanken och hojen fick inte soppa som den skulle.

Pröva att öppna tanklocket och starta med det öppet.

Det ska jag prova, tack så mycket! Dock tror jag inte att det är problemet eftersom det luktar bensin om hojen när jag försöker starta samt att det fanns bensin i flottörhusen.

Står den utomhus?
Vi hade problem med våran att den vägrade starta efter att det regnat då gummitätningarna runt stiftbrunnarna inte höll tätt och det kom in fukt där vilket gjorde att den inte gick på alla fyra cylindrarna utan bludrade och gick illa.

Den står ute men under kapell så fukt borde det inte kunna tränga in nånstans?

Jag ska imorgon knalla över till biltema och köpa mig ett nytt batteri och ladda upp detta ordentligt, och se om den vill gå igång med detta batteri inkopplat. Verkar dock vara ett jävla meck att byta batteri då både tank och luftburk sitter i vägen.

Kolla så luftintaget i tanken inte är tätt. Kan vara orsaken om de dör efter en stunds körning och sen går bra igen efter att ha stått ett tag. När du kört och motorn börjat gå dåligt/dö så öppnar du tanklocket. Om det sugs in en massa luft då, du hör det, är luftningen tät.

Okej, tack!

Jag var och köpte ett nytt batteri (och batteriladdare) på biltema nyss. Stod i hojens handbok att batteriet ska va (max antar jag) 12V 12A. Så ett sådant köpte jag. Hajar dock inte hur jag ska kunna se elektrolyt/syra-nivån i batteriet? Den enda öppning som finns är ju de 6 påfyllnadshålen till de olika cellerna. Inget nivåfönster finns. Wtf?

Köpte tydligen ett "SMF" batteri som ska vara underhållsfritt eller nåt sånt va? Vad står SMF för? Och hur laddar jag upp fanskapet? Ska gummilocken tas av som vanligt eller? Och kan jag tröck i laddaren jag köpte (även den på biltema) som heter "intelligent battery charger" http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-4-A-37744/

Batteriet är det här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Batteri/MC-BATTERI-SMF-12V-12AH-80268/

Har du köpt ett underhållsfritt batt så ska du inte röra locken till cellerna!
Dom är förseglade!
Anslut bara laddaren du köpt och låt den ladda batt fullt.
Sen när du börjar använda batt i hojen när det är laddat så se till att du inte nöter det tomt om det är så att hojen inte vill starta och gå ordentligt.
Batt tappar effekt permanent om man tömmer det helt och du får kortare livslängd.

Last edited:
Ah det satt en plastplatta över som jag bände loss för att komma åt locken. Haha Men det fanns sådana där bra tjusiga "jack" man kunde sätta en skruvmejsel i och enkelt bända upp det. :) När jag tog bort gummilocken pös det lite lätt. Har jag gjort nåt jävligt dumt nu eller?

När jag läst runt lite verkar det som att kalcium/kalcium batterier (som detta SMF verkar betyda) också avger gas, men mycket mindre. Ska man då ändå låta skiten vara helt försluten när man laddar? :/

Tröck i nya fulladdade batteriet och prova att starta. Tände till ett par gånger direkt, men sedan helt dött. Fan då. Provade ett par gånger till. Lät hon vila några minuter. Försökte igen, hostade till och startade upp en sekund men dog sedan. Fan. Väntade några minuter och försökte igen, efter 3-4sek på startknappen gick hon igång fint. Ställde upp tomgången en smula då den var lite låg. Och nu är hon i alla fall körbar så att jag kan ta henne till garage på ett smidigt sätt på måndag! :tuttar

Vad jag dock är lite fundersam över är luftintaget på luftburken. Locket har fyra "rör" vars mått på minsta stället är typ 2x3cm. Alltså sammanlagt då 4x6cm om man lägger ihop arean. Är inte det lite snålt med lufttillförsel till 4st 32mm förgasare som hojen har? Va fan, det var ju nästan lika stort intag i luftburken på min måppe med EN 16mm förgasare.. Är detta en del av strypsatsen till hojen eller? Vad jag vet ska den inte vara strypt i alla fall..

Vad i helvete!? Körde hojen till garaget nyss och den gick totalt KLOCKRENT. Inte ett enda bludder nånstans i registret. Dock tappade den lite ork upp vid 9-10000rpm men det tror jag beror på att luftintaget är lite tilltäppt av det nya större batteriet.

Hur kan den gå från att bluddra igenom hela registret och gå skitgrisigt till att gå helt klockrent bara så där? Det enda jag gjort är att byta batteri och tömma flottörhusen på bensin (som såg jätteren och bra ut).

När felet är sådär "digitalt" av/på känns det som elfel. Sök på pick up coils och GPX så bör du hitta flera trådar på engelska forum när du för vilket Ohm tal spolarna ( pick up coils skall ha ) är värdena fel så är spolarna kass. Bara köpa en ny platta.

Jag höll på rätt länge innan jag tillslut kröp till korset och inhandlade en. När den var monterad hoppade hojen igång direkt. Jag bytte även ett vakummembran i bensinkranen. Om det är exakt lika på GPX törs jag inte svara på.

Fräsch batteri är en förutsätting. Håll inte på med dåliga batterier.

Nyheter
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT