nissepelle
Strandraggare
Tänkte ta ut Kawan på en skön liten kvällstur. Hon går fint, som vanligt. Drar på lite på efter ett rödljus och märker då att hon bluddrar på de lägre varven. Vet inte hur jag ska beskriva det annars, men hon låter typ något åt en 2takts moppe på låga varv, innan effekten kommer. Men på de högre varven gick hon fortfarande rätt bra, vände om och körde hemåt. Blir sämre och sämre efter några hundra meter. Kan inte varva ur henne alls, ingen ork. Känns typ som att hon bara tänder på 3 cylindrar eller nåt. Men det är bara min gissning, kan typ inget om flercylindriga motorer. Men vad jag minns lät en polares bil som bara gick på tre cylindrar ungefär likadant, och var lika orkeslös. Hon går normalt på tomgång.
Kommer hem och stänger av henne. Tar av mig hjälm å handskar och ska lyssna på henne lite så kliver av och ska starta. Helt död. Startmotorn bara går runt och hon tänder väl till typ en gång eller nåt. Väntar och provar igen. Gör detta ett par gånger. "klickar/smäller/knäpper" till från något i närheten av batteriet, sen händer absolut ingenting fastän jag håller inne startknapp. Släpper knappen och trycker igen, tyst nån sekund, sedan snurrar startmotorn igång men hon tänder inte.
Ger här upp för vill inte ladda ur batteriet helt, som jag vet inte är i absolut toppskick. Hon har tidigare alltid varit lättstartad kall den tiden jag haft henne (cirka en månad eller lite mer). Ibland kunde hon dock vara nästan omöjlig att få igång varm, fick springa igång henne ett par gånger och annars ha tålamod och låta startmotorn jobba lite. Men det har försvunnit helt de senaste veckorna. Hon stod orörd rätt länge hos tidigare ägaren, så tänker att batteriet tappat ladd men att hon nu fått upp ladd och därför har problemet försvunnit.
Så, för att sammanfatta.
-Bluddrar igenom hela registret men orkar inte upp till höga varv
-Låter som hon inte tänder på någon cylinder (i mina okunniga öron)
-Jag har inte gjort några förändringar som kan ligga bakom (bara bytt framlampa sen jag fick henne)
-Har normal tomgång (vad jag märkte av på vägen hem)
-Batteriet kan mycket väl vara dåligt
-Har tidigare varit svårstartad varm
-Går inte igång efter att jag stängde av henne
Kommer hem och stänger av henne. Tar av mig hjälm å handskar och ska lyssna på henne lite så kliver av och ska starta. Helt död. Startmotorn bara går runt och hon tänder väl till typ en gång eller nåt. Väntar och provar igen. Gör detta ett par gånger. "klickar/smäller/knäpper" till från något i närheten av batteriet, sen händer absolut ingenting fastän jag håller inne startknapp. Släpper knappen och trycker igen, tyst nån sekund, sedan snurrar startmotorn igång men hon tänder inte.
Ger här upp för vill inte ladda ur batteriet helt, som jag vet inte är i absolut toppskick. Hon har tidigare alltid varit lättstartad kall den tiden jag haft henne (cirka en månad eller lite mer). Ibland kunde hon dock vara nästan omöjlig att få igång varm, fick springa igång henne ett par gånger och annars ha tålamod och låta startmotorn jobba lite. Men det har försvunnit helt de senaste veckorna. Hon stod orörd rätt länge hos tidigare ägaren, så tänker att batteriet tappat ladd men att hon nu fått upp ladd och därför har problemet försvunnit.
Så, för att sammanfatta.
-Bluddrar igenom hela registret men orkar inte upp till höga varv
-Låter som hon inte tänder på någon cylinder (i mina okunniga öron)
-Jag har inte gjort några förändringar som kan ligga bakom (bara bytt framlampa sen jag fick henne)
-Har normal tomgång (vad jag märkte av på vägen hem)
-Batteriet kan mycket väl vara dåligt
-Har tidigare varit svårstartad varm
-Går inte igång efter att jag stängde av henne