Kawa er5 -99. Får ej i tvåan.

Connys

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2019
Ort
hallstahammar
Hoj
BMW 1100 cafe
Hej, ny här.
Har köpt kawa er5 -99 för övningskörning till dotra.
Denna har stått i 10 år o behöver omsorg.
Det går bra att växla mellan 1:an o friläge men 2:an går ej att lägga i, har cykeln på centralstödet o rullar på bakhjulet.
Vad kan ha kärvat?
Nån som plockat med liknande?
 
Har lådan funkat innan kan det vara så att om hojen stått länge så att kopplingen klibbat ihop.
Man får låta den stå på tomgång så oljan blir riktigt varm några gånger och motionera kopplingen.
 
Du ska normalt sett kunna växla igenom hela lådan genom att bara rulla på hjulet och motorn avstängd. Testa att ruckla hjulet lite fram och tillbaka när du försöker växla.

Men det är högst troligt att det är som Klockringaren säger, kopplingen har klibbat ihop. Varmkör ordentligt, sen ser du till att ha lite rull på hojen och trampar i ettan, sen får du köra några dragracingstarter med indragen koppling så att lameller och skivor släpper från varandra.
 
Första sidan på en googling säger:

"Kawasaki has a "Positive neutral finder" in their transmission. It keeps it from shifting into second unless the bike is moving."

Gamla Zündapp-moppar hade liknande funktion, ett par kulor som slungades ut av centrilfugalkraften som tillät växling till tvåan.
 
Tackar, det var något nytt för mig.
Då kommer det inte gå att rulla igenom växlarna bara med att snurra på bakhjulet.
Sak motionera igång kopplingen, göra rent förgasare/tank, byta batteri så kan vi nog provköra o se om tvåan finns där ändå.
 
Det är bra om man bor vid en nedförsbacke. Annars:
Varmkör
Be dottern skjuta på
Dra in kopplingen
Lägg i ettan med motorn på tomgång
Åk en bit med kopplingen inne

Så gjorde jag med min Kawa 750 med Barnett-lameller. Där fastnade lamellerna efter vintern såklart men redan efter att ha stått en vecka. Att varmköra och pumpa med kopplingen hjälper inte. Kort varmkörning och sedan rulla funkar fint. Att knuffa hojen framåt med växel i och kopplingen indragen (avstängd motor) känns inte rätt.
 
om kopplingen klibbat pött igång den hitta en raksträcka växla med känsla till 2,3an ,dra in kopplingen gasa släppgasen mao jucka med gasen, så släpper det
 
De är ju lätt att kolla om kopplingen fastnat ,,,lägg i ettan med motor avstängd och tryck in kopplingen då ska de gå att dra hojen utan att bakhjulet låser mot underlaget. Om de går dra den med växel i så lär den funka ok när du väl startat motorn och fått upp lite fart på ettan då ska tvåan gå i enligt Andersbrinks googling.
 
Äsch... Google har svaret och Anders letade reda på det åt dig. Kawa har haft så sen urminnes tider, typ 80-talet.
 
Last edited:
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top