Kawa 750 H2 tomgångsproblem

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Nybliven ägare till en 750 H2 -72. Totalrenoverad och går som en dröm! :hjarta
Men - jag får inte ordning på tomgången. Den rusar när den blir genomvarm.
Vid kall motor så har jag justerat enligt manualen så att tomgången ligger på ca. 1250rpm.
När den blir varm så är tomgången " normalt " 1500rpm, men den hamnar oftare på en något hysterisk nivå på 3000rpm. Ibland kan man blippa ner den med gasen, men lika ofta ligger den kvar på höga värdet. När den väl bestämmer sig för att gå ner så är det ryckande/pumpande beteende på vägen ner. Detta märks väldigt tydligt när man försöker motorbromsa ( ja, jag vet...tvåtaktare motorbromsar inte... ) då luggar den ganska kraftigt. Det blir väldigt ryckig körning pga varvtalsvariationerna samt den höga tomgången.
Vad jag gjort:
- synkat förgasarna ( alla throttlar öppnar samtidigt )
- luftskruvar ut 1 1/2 varv ( enl. manualen )
- justerat tomgångsskruvar till samma inställning på alla 3 fuggarna = ca:1500rpm
- kollat att alla nålarna står lika
- kollat gasvajerdragning samt justerat spelet
- testat med startgas för tjuvluft
 
Ingen framgång....

Idag märkte jag att mittstiftet var ljusbrunt/torrt till skillnad mot yttercyllarna som var blöta.
Detta var efter att stått på " tomgång " 3000rpm en stund. Efter normal körning så är alla stiften typ mörkbruna.
Luftfiltret nytt och fint.

Den går jättefint vid pådrag och aktiv körning. Bra dragkraft genom hela registret. Inga egentliga svackor.

Har haft många problem med alla mina tvåtaktare, men aldrig detta....:huvet
 
det går inte att laga sälj den till mej :hihi:hihi
kanske lite långsökt men har du lite vatten i tanken :va
jag hade en kawa 2takt som gjorde så, o det var typ vatten droppar som kom i kläm mellan throttel o hus
 
det går inte att laga sälj den till mej :hihi:hihi
kanske lite långsökt men har du lite vatten i tanken :va
jag hade en kawa 2takt som gjorde så, o det var typ vatten droppar som kom i kläm mellan throttel o hus

Börjar misstänka slitna throttlar. Den har de gamla förgasarna med förkromade mässingsthrottlar som ser lite slitna ut. Skall försöka kolla utan inkopplad luftburk, så att man ser throttlarna när den står på tomgång.
 
Dåliga vevaxeltätningar kan ge de symptomen. Men nu skriver du ju att den är totalrenoverad.
Även cylinderfotspackning, men då brukar tomgång en "vandra" lite
 
Jag har ett vagt minne av att ha läst att mittförgasaren har, eller ska ha, fetare bestyckning pga den cylindern går varmare. Kanske missats vid renovering?
 
Byt till större lågfartsmunstycken.
 
Jag har ett vagt minne av att ha läst att mittförgasaren har, eller ska ha, fetare bestyckning pga den cylindern går varmare. Kanske missats vid renovering?

Stämmer, och är verifierat.
 
Börjar misstänka slitna throttlar. Den har de gamla förgasarna med förkromade mässingsthrottlar som ser lite slitna ut. Skall försöka kolla utan inkopplad luftburk, så att man ser throttlarna när den står på tomgång.

Det låter som en bra idé.
Hur är gasvajrarna från förgreningen och nedåt? Det är ju bara trottelfjädrarna som ska stänga, ingen stängande gasvajer.
Det är inte alltid det funkar med startgas för att hitta tjuvluft. Kan vara värt att kika mer på.
 
Yttertemperaturen är ju lite i lägsta laget. Luftskruvarna ut till 2-1/2 varv istället för originalets 1-1/2 varv?
 
Det låter som att lågfartsmunstycket är igensatt på mittförgasaren eller att den drar tjuvluft någonstans efter förgasaren.
 
Tack för alla tips!
Felsökning fortsätter ikväll.:tummenupp
 
Symptomet låter som att den går magert men orsaken till det kan ju som nämnts vara många.

Med tanke på att det är en gammal hoj som antagligen stått stilla skulle jag börja med att rengöra förgasarna så att du kan vara säker på att inte nåt lågfartsmunstycke är igensatt. Och kolla så att det sitter rätt storlek på munstycken ifall hojen är otrimmad. Är den trimmad så är det ju förstås svårare veta vad som är rätt.
I ditt läge ska man nog vänta med att börja justera luftskruvar tills man gjort detta för annars riskerar man ju reparera ett fel genom att införa ett nytt.

Fin hoj du hittat, såg bilden i någon annan tråd.
 
Den går magert när den blir varm av någon anledning. Tjuvluft har det varit i 99% av fallen för mig med de symptomen och om mittenstiftet ser torrt ut jämfört med övriga två efter en tid på tomgång (varmkkörd) så lägger jag mina pengar (eller iallafall en liten peng) på att mittencylindern drar tjuvluft.
Lågfartsmunstyckena kan ha viss betydelse under körning på lätt gas, men inte så stor inverkan på ren tomgång tycker jag.
Rengör alla förgasare och gå igenom alla munstycken, flottörnivåer etc, och kolla sedan hela insugsbiten mellan förgasare och cylinger (speciellt på mittencylindern).
 
Nästa steg blir att kolla lågfartsmunstyckena . Misstänker nu att det kan sitta för små i....

Förgasarna är rengjorda av den som renoverade hojen.
 
Back
Top