Kawa 636 -05 mot Gixxer 750 -98

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Finland, Jakobstad
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Tjena!

Är fortfarande inne på den eviga frågan va ja ska satsa på för hoj... :gnissla

Har inte hunnit provköra nån 636:a ännu, men tänkte se vad ni har för åsikter...

Kör som sagt en något uppskrämd GSX-R 750 -98 idag, med 123hästar å 78Nm i vrid på slangen... (bänkad)

Hur står sig en ny 636:a mot detta...har sett bänkningsdiagram på att den nog inte kommer upp i ngr sådana siffror, men känns den (är den) ändå snabbare? :va

Å hur e det med wheelies? Går den upp på tvåan med bara gas som Gixxern min gör nu?

Å sen vridet... klart, ja har en 750 nu, men 636:an e ju en hel del nyare... kommer jag att bli besviken? :confused:

Gillar utseendet å att det inte är en renodlad 600:a me sina 636cc å påstådda annorlunda karaktär pga just det... men är det ändå fel att byta ner sig i kubik? :confused:

Ja undrar ja undrar... :rolleyes:
 
Har inga direkta åsikter eller erfarenheter från någon av hojarna men garanterat har ju de 7 år som är imellan hojarna gjort en del.

Jag hade bytt om jag hade haft pengar.
 
hållundan skrev:
Har inga direkta åsikter eller erfarenheter från någon av hojarna men garanterat har ju de 7 år som är imellan hojarna gjort en del.

Jag hade bytt om jag hade haft pengar.

Tycker man ju, men... fan, den har ju inte ens styrdämpare :confused:
 
Gix skrev:
Tycker man ju, men... fan, den har ju inte ens styrdämpare :confused:

Som om din originalstyrdämpare gör ett jävla jobb.

Tror nog att du skulle bli mycket positivt överraskad över hur mycket bättre Kawan känns än din hoj.

Det den har mindre i effekt får du ju igen massor i vikten.
 
Geiger skrev:
Som om din originalstyrdämpare gör ett jävla jobb.

Tror nog att du skulle bli mycket positivt överraskad över hur mycket bättre Kawan känns än din hoj.

Det den har mindre i effekt får du ju igen massor i vikten.

Det var som fan Gheygier. Jag som trodde jag hade en reko hoj jöh! Du har ju själv tjörit sjufemti vet ju hur allan ballan den är jöh!

Föressten, på fullt allvar: Jag har faktiskt provkört en 05 636, hade den som lånehoj 1 dygn. Trevlig, totalt soptrött på låga varv (upp till... 4-5 k), - fick kärringstopp nåra gånger, varvar som en idiot, bra drag på topp, men på tok för grön.
 
Kawan har 115,4 bakhjulshästar standard, med lite tillbehör så är du över dina 123 hk.

Själv har jag inte fått upp den på ett hjul än, men jag har heller inte försökt. Grym hoj att köra enligt mig. Köp! :tummenupp
 
Geiger skrev:
Som om din originalstyrdämpare gör ett jävla jobb.

Tror nog att du skulle bli mycket positivt överraskad över hur mycket bättre Kawan känns än din hoj.

Det den har mindre i effekt får du ju igen massor i vikten.

Tycker faktiskt att min orginal styrdämpare gör just "ett jävla jobb". Detta kom jag fram till för länge sen en gång efter att ha provat en cbr900 utan styrdämpare... :gnissla

Å att jag får igen "massor" i vikten va väl att ta i... va e kawan, 168 kg? jämfört med 179 för Gixxern va de väl... å efter att ha slutat snusa vi årskiftet å börjat käka som ett monster ist. så rök nästan den viktskillnaden... :tungan

men, visst...jag vill tro att kawan e en myket bättre hoj på alla sätt, men jag vill försöka få veta varför, å få fakta på detta... :rolleyes:
 
brinckis skrev:
Kawan har 115,4 bakhjulshästar standard, med lite tillbehör så är du över dina 123 hk.

Själv har jag inte fått upp den på ett hjul än, men jag har heller inte försökt. Grym hoj att köra enligt mig. Köp! :tummenupp

återkom när du provat wheela :rolleyes: Nä, skämt å sido... som ja sa, tror ja de e en kanonhoj, men lite mer än "lite" tillbehör behövs det nog för att få över 123hästar på hjulet... vi snackar åtm helsystem, mappning osv... å redan det kostar pengar ska du veta! :rolleyes:
 
Gix skrev:
Tjena!

Är fortfarande inne på den eviga frågan va ja ska satsa på för hoj... :gnissla

Har inte hunnit provköra nån 636:a ännu, men tänkte se vad ni har för åsikter...

Kör som sagt en något uppskrämd GSX-R 750 -98 idag, med 123hästar å 78Nm i vrid på slangen... (bänkad)

Hur står sig en ny 636:a mot detta...har sett bänkningsdiagram på att den nog inte kommer upp i ngr sådana siffror, men känns den (är den) ändå snabbare? :va

Å hur e det med wheelies? Går den upp på tvåan med bara gas som Gixxern min gör nu?

Å sen vridet... klart, ja har en 750 nu, men 636:an e ju en hel del nyare... kommer jag att bli besviken? :confused:

Gillar utseendet å att det inte är en renodlad 600:a me sina 636cc å påstådda annorlunda karaktär pga just det... men är det ändå fel att byta ner sig i kubik? :confused:

Ja undrar ja undrar... :rolleyes:


Jag provade en ZX6R-03 och den var riktigt jäkla vass, tillsammans med RSV Mille den trevligaste gatcykel jag kört. Vrid? Prova en för den rockar jäkligt hårt.
 
Gix skrev:
återkom när du provat wheela :rolleyes: Nä, skämt å sido... som ja sa, tror ja de e en kanonhoj, men lite mer än "lite" tillbehör behövs det nog för att få över 123hästar på hjulet... vi snackar åtm helsystem, mappning osv... å redan det kostar pengar ska du veta! :rolleyes:
Jo pengar kostar det, jag vet, jag letar för fullt efter det billigaste akra blåset ... inte billigt.

Men om vi skall snö in oss rent effektmässigt så har kawan 0,704 bhk/kg (164kg, 115,4bhk) medans din suka har 0,687 bhk/kg (179kg, 123bhk). Så effekten finns där :banana .

Men som vanligt så är det nog bäst att du själv provar en 636:a och känner efter om det är något för dig. Men något att tänka på ... den skall vara GRÖN :tungan
 
Körde en -05 636:a på ovesmotors stora provkörarhelg. Blev inte många minuter i sadeln men jag hann känna lite på hojen iaf. Den varvar som en tok (röd börjar vid 15,5K varv : :jisses )
Under 4-5tusen varv händer INGET! :fakta .Men jag tyckte, precis som du antyder, att den skulle ha haft en styrdämpare. Det var ju lätt att svänga om man säger så. Kändes stirrigt lätt att luta sig i kurver. Nästan så att den la sig själv bara man funderade på att svänga. Smidigare hoj får man nog leta efter, i sporthojs klassen.

Testade även R6 -05. Den kändes lite rappare på lägre varv, inte mycket men det kändes skillnad. Varvade också 15,5K varv innan rödmarkering. Galet, med tanke på att min R1:a endast varvar 11,5 innan rödmarkering. Men R6:an kändes stabil och trevlig. Effekten fanns ju där om man ville ha den. Bara till att växla ner ett par växlar om man ville röra sig framåt.

Angående wheeeelandet så testade jag bara lite lätt med om det fanns tillstymmelse till stegring på tvåan. Ansträngde mig inte eftersom det var en lånehoj med höööög självrisk. Men visst. Har man tekniken och lärt sig känna hojen så går iaf r6:an upp på tvåan utan koppling. :fakta !

Slutbetyg:
Kawwa 636: :tummenupp :tummenupp :tummenupp Yamaha R6: :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Hoppas att man var till hjälp!
 
ninja-mannen(c) skrev:
Mycket jäkla vass iförhållande til en Honda RS125R :hihi

Lita inte på viktuppgiftorna(stavning?) från fabrik. Kawa`en veier vel 195kg m/full tank. GSX-R750 -98 er vel ikke mye tyngre.

Nä i förhållande till andra gatcyklar, i jämförelse med en racer känns den givetvis som en buss.
 
brinckis skrev:
Kawan har 115,4 bakhjulshästar standard...
Eh, jag har hört att de har 115,3 bakhjulshästar - varenda en, utan undantag. Är det fel tror du :confused:

PB har mätt den till 105-106, om jag inte minns det helt fel.
 
Varför inte en ZX10r om du ska åka mycket på bakhjulet? den är både stark och kort....

Gix skrev:
återkom när du provat wheela :rolleyes: Nä, skämt å sido... som ja sa, tror ja de e en kanonhoj, men lite mer än "lite" tillbehör behövs det nog för att få över 123hästar på hjulet... vi snackar åtm helsystem, mappning osv... å redan det kostar pengar ska du veta! :rolleyes:
 
Superbike Roger skrev:
Varför inte en ZX10r om du ska åka mycket på bakhjulet? den är både stark och kort....

10:an verkar, efter att jag läst en hel del testkörningar å fiskat info överallt, som en allför nervös hoj, men vem vet... :tungan
 
Kan bara säga KÖP :yoparty Inga problem med 2:ans växel.. Styrdämpare :va Till vad :va Inte vrida på styret vid lyft av framändan :hihi

Nu skippar vi s......t snacket och snackar fakta:
Gämförelse med cbr600rr/r6 så hittar jag bättre körställning både vid hög och låg fart.
Tycker den liknar ganska mkt rr, men snäppet bättre än r6 vid kurvtagning.
Körglädje/effekt finns så det blir över, fartresurserna även så.
Nackdelen är det låga kåpglset för farter 200+ men vart använder man dessa
:7peta

Svårt att säga hur man skall tolka denna ulv i fårkläder.
Kändes som man köpt alldeles fel hoj dom första 1000 km men nu skulle jag inte byta till nåt annat. Håller dock till viss del med, om att den e lite slö på låga varv jämtemot liters hojar men som 600/750 ganska så normal..

Angående efektökning till vettigt pris e att glömma. Powercommander och helsystem ändrar knappt nåt enligt vissa som borde förstå sig. Träffade ett gäg med "bröder" sist vi var ute. En hade en -05 r6 och en körde rr -05 Båda med modifieringar utförda av landets elit men det handlade om föga effektökningar. Enda skillnaden dom märkte genast var att det var bättre seg vid låga varv.

Givetvis hade dom kollat upp detta, men svaret var tyvärr att dagens 600:or börjar redan vara optimala vid tillverkningen. Sannig eller lögn :va

Summan av kardemumman e att jag e nöjd men kan ej garantera att du blir det. Rekommenderar dock att du kör lite mer än en sväng innan du avgör.
 
Nervös fixar man med en styrdämpare och flyttar bak bakhjulet efter att du bytt till en kugg mindre på framdrevet (kan garantera dig att den vill resa sig).

Gix skrev:
10:an verkar, efter att jag läst en hel del testkörningar å fiskat info överallt, som en allför nervös hoj, men vem vet... :tungan
 
junnu skrev:
Kan bara säga KÖP :yoparty Inga problem med 2:ans växel.. Styrdämpare :va Till vad :va Inte vrida på styret vid lyft av framändan :hihi

Nu skippar vi s......t snacket och snackar fakta:
Gämförelse med cbr600rr/r6 så hittar jag bättre körställning både vid hög och låg fart.
Tycker den liknar ganska mkt rr, men snäppet bättre än r6 vid kurvtagning.
Körglädje/effekt finns så det blir över, fartresurserna även så.
Nackdelen är det låga kåpglset för farter 200+ men vart använder man dessa
:7peta

Svårt att säga hur man skall tolka denna ulv i fårkläder.
Kändes som man köpt alldeles fel hoj dom första 1000 km men nu skulle jag inte byta till nåt annat. Håller dock till viss del med, om att den e lite slö på låga varv jämtemot liters hojar men som 600/750 ganska så normal..

Angående efektökning till vettigt pris e att glömma. Powercommander och helsystem ändrar knappt nåt enligt vissa som borde förstå sig. Träffade ett gäg med "bröder" sist vi var ute. En hade en -05 r6 och en körde rr -05 Båda med modifieringar utförda av landets elit men det handlade om föga effektökningar. Enda skillnaden dom märkte genast var att det var bättre seg vid låga varv.

Givetvis hade dom kollat upp detta, men svaret var tyvärr att dagens 600:or börjar redan vara optimala vid tillverkningen. Sannig eller lögn :va

Summan av kardemumman e att jag e nöjd men kan ej garantera att du blir det. Rekommenderar dock att du kör lite mer än en sväng innan du avgör.

Visste du skulle komma med nått... :hihi
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top