kattjävel

Får ändra mig lite. Har bara en katt nu. Peter var iväg med vår lille Main coon (5-månaderskattunge). Han åkte till vetrinären innan idag. Han ringde precis hem. Gixxer hade FIP och fick avlivas. FAAAAAAANNNNNN!!!!!!!!! :(

jag tycker det var lite taskigt, fatta katten måste blivit ledsen och besviken. Varför fick inte katten döda en mus förövrigt?

exiteme skrev:
Får ändra mig lite. Har bara en katt nu. Peter var iväg med vår lille Main coon (5-månaderskattunge). Han åkte till vetrinären innan idag. Han ringde precis hem. Gixxer hade FIP och fick avlivas. FAAAAAAANNNNNN!!!!!!!!! :(

:( Så hemskt! Vad är FIP?

Bikerbitch skrev:
:( Så hemskt! Vad är FIP?

"Vad är FIP
Sjukdomen Felin Infektiös Peritonit, förkortas FIP, orsakas av ett virus som heter Coronavirus. Kattens Corona virus orsakar dock betydligt oftare en ofarlig form av tarminfektion, med kräkning och diarre, och kallas då Felint Corona virus förkortat FeCV.
Ibland övergår den ofarliga FeCV till att bli den dödliga sjukdomen FIP.
Varför detta sker är ännu inte känt, men man vet att stress har stor inverkan på sjukdomens utveckling.

När katter smittats av FIP virus och visar symptom, kan den inte räddas.

Däremot händer det att vissa katter smittas av FIP utan att utveckla symptom. Dessa katter kan då bli vad man kallar "symptomlösa smittbärare". Dvs de är inte sjuka själva, men kan smitta andra katter med FIP.Smittspridning
En katt som har FIP sprider virus genom saliv, urin, blod och faeces, vilket smittar andra katter som nosar eller slickar på detta. Virus infekterar då genom nos- och munslemhinnan. Man misstänker också att en infekterad dräktig katta kan smitta sina ofödda ungar.

Ibland kan även det ofarligare FeCV mutera (ändra sin arvsmassa) i en katt, och då övergå till den dödliga FIP varianten. Därför kan FIP plötsligt bryta ut på en katt som inte har varit i kontakt med någon sjuk katt.
"
.....................................................................................

1495kr för att få hem en död katt kan väl få vem som helst att jubla *ironi*. Jag ville få hem en frisk och glad liten röd Gixxer... Inte en liten kattunge i en kista :gråta

Gissa om jag är ledsen....

Bifogat

• peps&gixxer.jpg
    peps&gixxer.jpg
    79 KB · Visningar: 80
Last edited:
exiteme skrev:
1495kr för att få hem en död katt kan väl få vem som helst att jubla *ironi*. Jag ville få hem en frisk och glad liten röd Gixxer... Inte en liten kattunge i en kista :gråta

Gissa om jag är ledsen....

Lider med dej. :(

Qwerty skrev:

Tack!
De som lider mest är mina barn (5 & 8år gamla). Det var min dotter som var Gixxers favorit. Han var alltid hos henne.
Just nu är Peter ute och har begravning med dem. Eftersom det inte finns blommor just nu, tog de sina krukväxter och stoppade ner i kistan... :rolleyes:

Vilken kul avslutning på julen... :(

anja skrev:
Ester kom precis in med en mus i munnen. jag ruskade på kattjäveln och hon tappade musen, och jag hann få tag i den innan henne. :kocko det var en huggtandad jättemus. satan va den bet. satan va jag skrek. och jag är så tacksam att ytterdörren råkade vara öppen.

när jag kastade ut musen så lossnade den inte. den hade bitit sig fast i mina jävla fingrar och vägrade släppa. nu har jag en arg katt inomhus, en arg mus utomhus och fyra blodiga hugghål i fingrarn.

:huvet

vad gör jag nu? kommer jag drabbas av mus- och klövsjukan?

:näsblod

Kattjävel?? Musjävel menar du väl ändå?

Katter är de tveklöst coolaste djuren som finns :yoparty
(Dessutom är dom väldigt söta)

Gixxer-Anders skrev:
Kattjävel?? Musjävel menar du väl ändå?

Katter är de tveklöst coolaste djuren som finns :yoparty
(Dessutom är dom väldigt söta)
Ja, tigrar och lejon är coola :rolleyes:

Hmm... naturliga beteendet skulle väl vara att katten gjorde slut på musen? Nu är jag ingen etolog, men är det inte lite människans eget fel? :tomten

/E. Kosof

anja skrev:
Ester kom precis in med en mus i munnen. jag ruskade på kattjäveln och hon tappade musen, och jag hann få tag i den innan henne. :kocko det var en huggtandad jättemus. satan va den bet. satan va jag skrek. och jag är så tacksam att ytterdörren råkade vara öppen.

när jag kastade ut musen så lossnade den inte. den hade bitit sig fast i mina jävla fingrar och vägrade släppa. nu har jag en arg katt inomhus, en arg mus utomhus och fyra blodiga hugghål i fingrarn.

:huvet

vad gör jag nu? kommer jag drabbas av mus- och klövsjukan?

:näsblod
Varför vara taskig mot en katt bara för att den fångade en mus? Det är som att skälla på en vegetarian (stavning?) för att dom äter grönsaker..

glider du omkring i skogen och ropar åt björnarna att dom ska ge fan i älgarna också?

Min förra katt släpade hem djur på löpande band... allt från sorkar till harpaltar och fåglar...Minst 1-2 ggr/dag och gärna på natten.
Alltid levande eller halvdöda.... trevligt värre. Men man vänjer sig, det bästa är att ta hela katten med byte och allt och kasta ut den efter att man har berömt den!
Man kan inte skälla på dom ,det är en ren instinkt hos katten att jaga. Ibland när det var tomt i matskålen gick han rent demonstrativt ut och hämtade en mus och lade i matskålen :hihi

exiteme skrev:
Håller fullständigt med dig! De som låter katterna springa lösa fattar inte detta. Inte heller att katterna gärna hälsar på hos folk som är allergiska...!!!

Våra grannar hade katter som jämt försökte ta vår kanin, som bodde i vår trädgård. När vi påtalade detta sa de: "Men vår katt är ju så snäll..." :kocko

MVH // Eva *som har två katter inomhus*

Helt otroligt rätt faktiskt.
Man låter inte hunden springa lös utan uppsikt även om det så vore en liten pekingeser, ej heller katter. Helst inte om man bor på landet ens, dom ställer till med en jäkla oreda bland djurlivet ska ni veta.
Katter är väldigt anpassningsbara och har inget ont av att vara innekatter och gå ut då och då i koppel.

sandstream skrev:
Usch vad jag ogillar folk som bor i tättbebyggda områden som låter sina förbannade katter springa lösa (ta inte åt er om ni i tråden som har katter bor på landet).
De pissar i sandlådor, barnvagnar, ja i allt som går att pissa i.

Har man ett husdjur så har man det inomhus eller går ut med det i koppel! :mad:

:fakta

Stooor brist på respekt om man har sin katt lös i tätbebyggda områden.

Grannen har en katt som vill in till mig hela tiden.
Kommer den in kan jag säga att grannen inte har nån katt längre

Nej, det naturliga beteendet är faktiskt att leka/ha ihjäl den långsamt just för att undvika att bli skadad, när bytet är tillräckligt halvdöd biter katten ihjäl det.
Det låter grymt men katter är inte grymma, dom är inte intelligenta nog för att vara det.

Nu när de finns lite kattfolk här...om man är allergisk och vill ha en katt, måste man begränsa sig till Cornish/Devon Rex katter eller?

Borde ju finnas någon annan katt som ser mer normalish ut juu :3freak

Dropkick skrev:
katter är skit! köp en hund :tummenupp

haha hittat syrrans katt än? :rofl

Superbee skrev:
Nu när de finns lite kattfolk här...om man är allergisk och vill ha en katt, måste man begränsa sig till Cornish/Devon Rex katter eller?

Devon är ju normal ;) Säg till om du vill ha mera info och bilder för jag och sambon har lite uppfödningsverksamhet på Devons, som för övrigt är en väldigt rolig kattras att ha omkring sig.

Superbee skrev:

Nepp den är helt borta

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...