Katt: när bli utesådan?

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
Bor i lägenhet med en hel del grönområden omkring. När är en katt mogen för att vara ute själv utan tillsyn? Vår lille Helmut har varit ute utan koppel men med sällskap en hel del de senaste sex veckorna. Han är nu fyra månader.

Helmut hälsar, han övervakar noga mitt SH'ande:

Bifogat

• bild 3211.jpg
    bild 3211.jpg
    51.3 KB · Visningar: 137
Helmut lånar tråden och undrar vilka matmärken han bör välja och vilken musik som skulle göra honom till en innekatt.

chrilla skrev:
2308240 Bor i lägenhet med en hel del grönområden omkring. När är en katt mogen för att vara ute själv utan tillsyn? Vår lille Helmut har varit ute utan koppel men med sällskap en hel del de senaste sex veckorna. Han är nu fyra månader.

Medellivslängden för en utekatt är ca: 3 år.

Bor du på landet är det en sak, men annars är bilar, andra katter & hundar, elaka människor/ungar, och diverse andra hälsovådliga föroreningar & miljöer olämpligt för en katt.

Nu lär massa skrika att det är djurplågeri att ha en katt inne, men mina omplaceringsdjur (bl.a. f.d. utekatter) lever långa, sköna liv, och längtar inte ut igen (Dom har haft chansen att "rymma").

Värt att tänka på...

Ska du ändå ha den ute, se till att den är kastrerad (även honor) & vaccinerad först.

Edit: På fråga "B" svarar jag...

Min katt äter torrfoder av märket "Cat exclusive", och får lite Whiskaspåsar ibland, mest för variationens skull.
Sen håller man dörrarna stängda så försvinner utebegäret hos katten efter ett tag, den lär sig istället njuta av ett lungt, bekvämt & tryggt liv hemma.

Last edited:
Det här med att låta katten vara ute är en mognas sak. vi hade prolbem ed en utav våra katter som inte helt enkelt hittade hem, hon gick vilse, trots att vi hade haft henne över 2månader.
Men för vissa katter fungerar det utmärkt att kunna gå ut som katt unge, min förra flickvän födde upp katter och dom kunde springa ut och in hur mycket dom ville!

en sak till sak du tänka på att det kan ju dröja innan din katt få ett revir i området, så den ska ju vara så stor så den kan försvara sig själv. Plus att det är ju en stor chock från att vara inomhus sedan gå ut!

Tack för dina synpunkter War-psycho. Svårt beslut, märker ju att han trivs bra ute, men skulle ha svårt att ta om han rycktes bort av en bil en dag. Riskerna borde väl ändå bero på vid vilken ålder man släpper tigern lös.

Det viktiga är väl iofs vilken medellivslängd Helmut skulle ha.

chrilla skrev:
2308355 Tack för dina synpunkter War-psycho. Svårt beslut, märker ju att han trivs bra ute, men skulle ha svårt att ta om han rycktes bort av en bil en dag. Riskerna borde väl ändå bero på vid vilken ålder man släpper tigern lös.
Har själv avlivat katter som andra kört över, det var inga kattungar.

Alla valpar & kattungar tycker dert är skitspännande ute.

Men som exempel kan vi ta Flisan, en katt morsan tog hand om för att antalö år sedan.
Ca: 6 år gammal, ärrad efter massa slagsmål, hack i örat & sargat ansikte... hade fött 6 kullar ungar.

Efter 2 veckor instängd hos oss gick ute-abstinesen över, sen ville hon aldrig mer ut igen.
Tryggt & skönt hemma, hon blev utknuffad av hindarna i trappen ett par gånger, men istället för att sticka ut så skrek hon & kloa på dörren så vi skulle släppa in henne.
Och hon var jäkligt less på kattungar. ;)

Hade du kunnat fråga henne om råd, så skulle du nog valt att ha din katt hemma istället.
Kastrerad såklart, så slipper man både fysiska & mentala komplikationer.

Fin kisse förresten... :)

War-psycho skrev:
2308368Efter 2 veckor instängd hos oss gick ute-abstinesen över, sen ville hon aldrig mer ut igen.

Samma sak med mammas och pappas katt, de har bott i villa från att hon var åtta veckor tills förra året då hon var omkring fem år gammal då de flyttade till en lägenhet på tredje våningen. Hon ville aldrig gå ut och nu ett år senare så vill hon fortfarande inte gå utanför dörren, hon har följt med ner till tvättstugan nån gång men vill bara upp igen. Nu på sommaren ligger hon gärna på balkongen och ibland vill hon att man plockar upp henne så hon får titta ut över balkongräcket men annars är hon jättenöjd med att ligga i nån soffa eller säng inne i lägenheten. Hon är också kastrerad.

EDIT: I villan fick hon gå ut och in som hon ville... :)

Morsans katt har vart hemma i 1.5år . Inte ute annat än i koppel. Hon längtar inte efter ett uteliv kan jag påpeka hon trivs bra inne

Du bör nog vänta till katten är ett halvår minst. Ungkatter har väldigt dåligt vett vad det gäller trafik. Först när de blivit lite allvarliga och aktsamma bör de släppas ut. Våra katter springer in och ut som dom vill från morgon till kväll, på natten är de inne. Förra katterna gjorde samma sak. Den ena dog av cancer vid 12 års ålder och den andra max ett halvår senare som följd av grov saknad till den avlidna. Dagen innan vi skulle åka och hämta en ny polare till honom. Har tre nu, två, tre och fyra år gamla. Vart släpper folk ut sina katter om medellivslängden är tre år?

Edit: Lär den att ha halsband redan nu. Kan ha det på under dagen eller så. Ju tidigare, desto bättre. Blir ett jävla stohej sen vet du om man försöker när de är äldre

FreddaGädda skrev:
2308633 Vart släpper folk ut sina katter om medellivslängden är tre år?
I Sverige...

Det är alltså medellivslängden på utekatter, det betyder inte att alla dör vid 3 års ålder.

Många blir överkörda eller fryser ihjäl på vintern vid unga år, vilket alltså drar ner medlet.
Svält är inte heller ovanligt, tamkatter är inte riktigt lika bra på att överleva i det vilda som vildkatter.

Sen finns det många hemlösa katter också...

Lite länkar:

http://www.aftonbladet.se/vss/stockholm/story/0,2789,756462,00.html

http://www.hittekatten.se/hittekatt.html

"När det gäller inställningen att katten nödvändigtvis måste gå ute fritt för att kunna trivas, kan inget vara felaktigare, katter trivs utmärkt inomhus om de blir vana vid detta. Visst kan katten få strosa runt om man bor på "vischan" långt från stora vägar - dvs under förutsättning att katten är kastrerad, öronmärkt och försedd med halsband med namn och adress och att man har koll på den - Å andra sidan är det inte så himla svårt att bygga en rastgård. En innekatt måste naturligtvis ha mycket stimulans och aktiveras, förses med leksaker och klätterställningar samt helst ha en kattkompis. Katter som springer ute kan bli överkörda, skadade, få loppor, löss och fästingar, mask i magen av olämplig föda, skärsår av glas, de kan bli förgiftade och bli sönderrivna i slagsmål med andra djur, och vad katthatare kan ställa till med kan vi ibland läsa i dagspressen.

Det här är bara några få exempel på vad som lösa katter kan råka ut för i våra tättbebyggda bostadsområden. Glädjande finns det människor som inser det här och rastar sina katter i koppel."

Last edited:
chrilla skrev:
2308240 Bor i lägenhet med en hel del grönområden omkring. När är en katt mogen för att vara ute själv utan tillsyn? Vår lille Helmut har varit ute utan koppel men med sällskap en hel del de senaste sex veckorna. Han är nu fyra månader.

Det den inte känner till lider den inte av!
Håll den inne - finns ingen anledning att låta den gå ute...

Har den väl fått smak på utelivet så går det inte att göra den till innekatt igen...

Förresten så är det en väldigt fin katt du har
"Min" katt hälsar!

Bifogat

• utekatt.jpg
    utekatt.jpg
    58.5 KB · Visningar: 64
Last edited:
:hej Helmut.

Hade tänkt ha dåvarande katt ute men han ville inte :huvet han hoppade upp och klängde på dörrhandtaget på ytterdörren o skrek så grannarna trodde jag pryglade honom. Nu bor han på landet men vill fortfarande inte vara ute :3freak

Så helmut var inne o surfa sh utan dåligt samvete du :pannkyss

Last edited:
Helmut är cool.

Våra (Svennis o Elvis) är utekatter och Elvis har överlevt i 10 år.

6 Månader brukar vara lagom att släppa ut dom.

UltraMarine skrev:
2308641 Har den väl fått smak på utelivet så går det inte att göra den till innekatt igen...
Det där stämmer inte alls... :7peta

(Läs flera ovanstående inlägg.)

Men det är såklart bättre att hålla dom inne från början.

UltraMarine skrev:
2308641 Det den inte känner till lider den inte av!
Det där är däremot helt rätt. :tummenupp

Last edited:
UltraMarine skrev:
2308681 Du har fel och jag har rätt.
Tomte... :tomten

Har ju själv tagit hand om flera utekatter, och "gjort om" dom till innekatter.
Brukar ta ett par veckor av protester från katten, sen är det över.

Så visst går det, sluta tramsa nu. :)

UltraMarine skrev:
2308641 Det den inte känner till lider den inte av!
Som sagt, det där har du däremot rätt i.

War-psycho skrev:
2308689 Tomte... :tomten

Har ju själv tagit hand om flera utekatter, och "gjort om" dom till innekatter.
Brukar ta ett par veckor av protester från katten, sen är det över.

Så visst går det, sluta tramsa nu. :)

Som sagt, det där har du däremot rätt i.

Blev något fel i inlägget - jag märkte inte att klockan hade hunnit bli 04.00 och sh ballar ur...

Nej det går inte - de exempel du hänvisar till är när man samtidigt byter miljö tex flyttar.

De som har katter vet hur det blir när man försöker hålla dom inne...
OM jag inte släpper ut min katt så jamar hon tills jag blir vansinning, klöser sönder posten som landar vid dörren, river upp isoleringen vid dörren och hela tiden jamande...
Ligger jag och sover så klöser hon mig i ansiktet och ofta på mun och ögon (vilket gör jävligt ont)

Katten jag har kommer från ett katthem där hon hamnade då hennes tidigare ägare (en ung kille) blev vräkt.
Hon visar tydliga tecken på att ha varit halvt förvildad.

Till trådskaparen säger jag: släpp inte ut katten om du nu inte vill ha en utekatt! Bor du i lägenhet så är risken stor för klagomål från grannar och lappar i trappen från katthatare (som finns överallt)...

Så skapa inte ett problem - låt katten vara innekatt!

UltraMarine skrev:
2308692 Nej det går inte - de exempel du hänvisar till är när man samtidigt byter miljö tex flyttar.
Men är du full eller bara trött??? :)

Hur många gånger ska jag behöva förklara för dig ?

Har tagit flera utekatter (vissa hemlösa), låst in dom i lägenheten och lärt dom bli innekatter resterande delen av sitt liv.
(Vare sig jag eller katterna har flyttat/bytt miljö.)

Försök fatta vad det står nån gång.
Låser du in din katt tillräckligt länge, så vänjer den sig till slut.
Men det är ett jäkla protesterande tills dess, men det är bara att stå på sig.
Kastrering av katten är självklart en förutsättning för att det ska funka (men det skulle man ändå gjort om man låtit den springa lös ute också).

Alltså: Det går alltså visst att vänja en utekatt till att bli innekatt. :fakta

Men det är inget man ska eftersträva.
Katten ska naturligtvis helst hållas inne redan från början.
Och man kan naturligtvis inte hålla på att hatta fram och tillbaka heller.

UltraMarine skrev:
2308692 Till trådskaparen säger jag: släpp inte ut katten om du nu inte vill ha en utekatt! Bor du i lägenhet så är risken stor för klagomål från grannar och lappar i trappen från katthatare (som finns överallt)...

Så skapa inte ett problem - låt katten vara innekatt!
Här är vi helt överens. :tummenupp

Last edited:
War-psycho skrev:
2308694 Men är du full eller bara trött??? :)

Hur många gånger ska jag behöva förklara för dig ?

Har tagit flera utekatter (vissa hemlösa), låst in dom i lägenheten och lärt dom bli innekatter resterande delen av sitt liv.
(Vare sig jag eller katterna har flyttat/bytt miljö.)

Försök fatta vad det står nån gång.
Låser du in din katt tillräckligt länge, så vänjer den sig till slut.
Men det är ett jäkla protesterande tills dess, men det är bara att stå på sig.
Kastrering av katten är självklart en förutsättning för att det ska funka (men det skulle man ändå gjort om man låtit den springa lös ute också).

Alltså: Det går alltså visst att vänja en utekatt till att bli innekatt. :fakta

Men det är inget man ska eftersträva.
Katten ska naturligtvis helst hållas inne redan från början.
Och man kan naturligtvis inte hålla på att hatta fram och tillbaka heller.

Här är vi helt överens. :tummenupp

Kan inte annat än hålla med. Varför skaffa sig ett djur om man ändå inte tänker ta hand om det?
Köp ett koppel och träna katten att gå långa promenader om det är så viktigt att den är ute. Så får hundägare göra. Katter är väl värda samma omtanke och beskydd som en hund?

chrilla skrev:

Basil och Manuel häsar att om du bor i lägenhet ska du inte släppa ut Helmut alls utan tillsyn. Basil trivdes aldeles utmärkt att vara innekatt i sju år och går nu bara ut smårundor på tomten för att hålla koll på andra katter där deras uppassare bara släppt ut dem utan att byr sig.
Det är mysigt att gå ut ibland men vi bor ju på landet och har ett eget territorium som vi kan busa på men har du inte det ska du hälsa din skötare att du ska vara inne för säkerhets skull, se till att han bygger en bur till dig på balkongen och har han ingen balkong be att han flyttar......
Va fan lite support är du väl värd.

Vi äter RoyalCanin från djuraffärerna och som gottis får vi burkmat eller så fångar vi en och annan mus.

Vi hälsar

*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back