Katt: när bli utesådan?

Långa farbron skrev:
2308646 Helmut är cool.

Våra (Svennis o Elvis) är utekatter och Elvis har överlevt i 10 år.

6 Månader brukar vara lagom att släppa ut dom.

Elvis!
Det döpte jag min mammas katt till, den är typ 12 nu så sluta härmas.
Det är ett grymt fint namn på en katt för övrigt. Jag släppte ut min katt Bosse vid typ 3 månader, i början med mig som sällskap men nu vill han vara ifred och gå runt.
Han har redan lärt sig kissa i barnens sandlådor och bajsa på motorhuvar. Jag är så stolt.

chrilla skrev:
2308355 Tack för dina synpunkter War-psycho. Svårt beslut, märker ju att han trivs bra ute, men skulle ha svårt att ta om han rycktes bort av en bil en dag. Riskerna borde väl ändå bero på vid vilken ålder man släpper tigern lös.

Det viktiga är väl iofs vilken medellivslängd Helmut skulle ha.

Håller med War-psycho, låt kissen få leva länge & låt han förbli innekatt fast med rätten att få promenera i koppel då & då!

Jag har två utekatter varav den ena är 19.
Förvisso tycker War-psycho att jag bor på landet, men det finns likt väl flera riskfaktorer så som bilar här.

Jag har förresten också en katt som heter Elvis, fast han lystrar mest till namnet Svinpäls.

Mormor har haft 18 katter tror jag varav 17 blivit överkörda och då är det utanför älvsbyn där det är en enda väg som är väldigt lågtraffikerad och 200 meter från huset.

Frasse är numer 3ggr så gammal som medellivslängden, låter bra :)

(OBS... Ja, han ligger på en säkert 5-6cm hög "kant" :rolleyes:)

Bifogat

• frasseitorsktumlaren-liten.jpg
    frasseitorsktumlaren-liten.jpg
    77.1 KB · Visningar: 49
Kom på ännu en anledning att låta katten vara inne - man slipper att de kommer in och kräks upp rått-delar på mattan.
Dessutom nöjer katten sig inte med att kräkas på en plats utan den knatar omkring mellan omgångarna.
"Möbeltvätt" är ett måste att ha hemma!

Min katt, Majken, fick gå in och ut som hon ville när vi bodde hem-hemma (iof låg hon oftast bara på tröskeln och tittade ut). Hon blev 100% innekatt när hon var 8 år och det var inga problem alls. Kan bero på att hon är väldigt lat och att det även var miljöombyte. Nu är hon iaf 16 år det händer ibland, vid enstaka tillfällen, att hon sätter sig på tröskeln o tittar ut på balkongen men det är nog bara när hon gått fel på vägen mellan mat-säng-kattlåda... :)

Innan fick hon burkmat men eftersom hon skätte ner i hela väggen och golvet i närheten så är det torrfoder som gäller nu.

Som ni ser är hon också AIK-are :yoparty

Bifogat

• Majken 006.JPG
    Majken 006.JPG
    19.9 KB · Visningar: 42
Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...