Katt hjälp

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Skulle behöva lite tips och hjälp.....

Så här ser läget ut.
Har sedan tidigare en katt på ca 9 månader en kastrerad hane som är jättesnäll. Skaffade igår en katt till på ca 6 månader hona inte kastrerad. Tog över denna katt av en familj som inte kunde ha kvar den pga av deras dotter har blivit allergisk. Den är jätte rädd och ingen får komma nära den. ligger för det mesta i något hörn i lägenheten. Tror inte den har haft det så bra hos den andra familjen. Man vill inget annat än att ta hand om den så den känner sig trygg och säker. Den andra familjen skulle avliva katten om vi inte tog hand om den. Behöver all hjälp jag kan få.

Mvh Magnus

Skicka ett PM till Anja kanske... Hon verkar kunna det mesta om katter.
Min bästa gissning är att det kommer ta sin lilla tid innan katten vänjer sig vid den nya miljön.

Hur länge sen var det du tog den ?
Kan lova att den behöver lite tid innan den adapterar sig till den nya miljön, sen låt den komma till dig är ingen expert på katter men tvinga dig inte på den.

Twosaint skrev:
Hur länge sen var det du tog den ?
Kan lova att den behöver lite tid innan den adapterar sig till den nya miljön, sen låt den komma till dig är ingen expert på katter men tvinga dig inte på den.

Hämtade den igår.
Testar med att låta den va ensam i ett eget rum och ibland kommer jag eller min sambo in och ger den skinkbitar. och då kommer den fram till oss. Försöker bygga upp så den får ett förtroende för oss.

Mheel skrev:

Så här ser läget ut.
Har sedan tidigare en katt på ca 9 månader en kastrerad hane som är jättesnäll. Skaffade igår en katt till på ca 6 månader hona inte kastrerad. Tog över denna katt av en familj som inte kunde ha kvar den pga av deras dotter har blivit allergisk. Den är jätte rädd och ingen får komma nära den. ligger för det mesta i något hörn i lägenheten. Tror inte den har haft det så bra hos den andra familjen. Man vill inget annat än att ta hand om den så den känner sig trygg och säker. Den andra familjen skulle avliva katten om vi inte tog hand om den. Behöver all hjälp jag kan få.

Mvh Magnus

Mitt bästa råd är att gradvis låta katten komma till dig.
Det katten behöver är tid och trygghet. Om du beter dig som vanligt som att den inte finns,, kommer den troligtvis fram självmant efter en tid helt beroende på hur skraj den är.

Själv har jag en katt som bor i mitt vedförråd vid garaget. Han är verkligen hemskt rädd, han var bara där en dag och nu verkar han sova där varje kväll. Känns hemskt att man inte kan ta in honom i huset, han är så rädd att han inte vågar stanna kvar när man kommer i närheten av honom och ännu värre att ingen vet vem katten tillhör.

Ha tålamod är mitt råd!

Caba skrev:
Mitt bästa råd är att gradvis låta katten komma till dig.
Det katten behöver är tid och trygghet. Om du beter dig som vanligt som att den inte finns,, kommer den troligtvis fram självmant efter en tid helt beroende på hur skraj den är.

Själv har jag en katt som bor i mitt vedförråd vid garaget. Han är verkligen hemskt rädd, han var bara där en dag och nu verkar han sova där varje kväll. Känns hemskt att man inte kan ta in honom i huset, han är så rädd att han inte vågar stanna kvar när man kommer i närheten av honom och ännu värre att ingen vet vem katten tillhör.

Ha tålamod är mitt råd!

Hade varit enklare om man inte redan har en annan katt. Problemmet är att Zlatan ( får gamla katt ) hela tiden smyger och håller koll på den nya katten så den får inte vara ifred direkt så därför tänkte vi att det kanske blir lättare om den får vara i ett eget rum i början.

Mheel skrev:
Hade varit enklare om man inte redan har en annan katt. Problemmet är att Zlatan ( får gamla katt ) hela tiden smyger och håller koll på den nya katten så den får inte vara ifred direkt så därför tänkte vi att det kanske blir lättare om den får vara i ett eget rum i början.

jo det är sant =) hoppas det löser sig och att inte Zlatan bli svartis!! :tungan

Min katt låg under badkaret och skrek i över en vecka och när jag säger skrek så menar jag att det var ungefär som att jag skulle ligga där och skrika, fick kanske 2 timmar sömn per natt. Sen hittade den ett utrymme under diskbänken som han gömde sig i och satt i ett dygn ungefär, den kom ut för att äta nån gång. Min katt är fortfarande väldigt speciell men väldigt mysig.

Mheel skrev:
Det där är helt normalt. Ta det lugnt så är allt som det skall inom en vecka eller två. Katterna måste få lite tid på sig att vänja sig vid varandra bara.

Mheel skrev:

Låter du den andra katten vara i samma rum som Zlatan så är det nog kört. Alla vet ju att Zlatan är en diva som jämt ska stå i centrum.

Akta så han inte hoppar upp och gör en klackspark på den rädda katten. :tungan

Jonathan skrev:
Låter du den andra katten vara i samma rum som Zlatan så är det nog kört. Alla vet ju att Zlatan är en diva som jämt ska stå i centrum.

Akta så han inte hoppar upp och gör en klackspark på den rädda katten. :tungan

Tack vare att zlatan är en så snäll och godtrogen så har det redan blivit riktigt bra . Dom leker och busar för fullt.
Tack för alla tips och råd.

//Mheel

Har själv katt. Det enda råd jag kan ge dig är som flera andra har sagt. Ha tålamod. Det har bara gått två tre dagar. Allt kommer med tiden. Lycka till :)

Jag och min sambo "lånade" min systers katt när hon och hennes familj skulle bo i USA i några månader. Den katten var skygg redan när hon var kattunge. Antagligen så hade det hänt henne någonting som bebis. Lisa är speciellt rädd för barn, vilket min syster har.

Hur som helst så gömde Lisa sig under badkaret i 3 dagar. Vi hade mat och vatten framme hela tiden så att hon kunde äta på nätterna osv, och till slut lyckades min tjej muta ut katten med lite räkor. Personligen hade jag nog väntat ut henne.

Vi lämnade tillbaka Lisa efter några månader men när min syster gifte sig förra sommaren, och var ganska full och trött, så frågade jag henne om vi fick Lisa. Naturligtvis gick det bra, kanske inte främst för att min syster var berusad, utan för att ungarna jagar katten. När vi hämtade henne låg hon under deras säng och väste som fanken. Efter en dag så hade hon anpassat sig denna gången och var mycket lugnare. Det märktes efter några veckor att pälsen blev mycket vackrare (hon är halvperser utan platt nylle).

I julas köpte vi oss en maine coon-unge. Wheenie är busig som fanken och Lisa blev skitförbannad på både oss och Wheenie i början. Hon är fortfarande lite avvaktande, men ibland så boxas katterna som fanken, på skoj alltså.

Med detta vill jag säga att din nya katt inte på något sätt är annorlunda. Ge båda katterna utrymme att gå åt sitt håll så löser det sig. Det kanske inte blir så att de ligger och värmer varandra, men de kommer traska runt i lägenheten utan några större problem om några veckor. Var inte orolig över det.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt