Katharine Kerr, fantasyböcker.

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Då man gång på gång förvånad över bredden av kunskap folk på detta forum besitter så tänkte jag att jag kan testa detta också:

Har läst Wheel of Time serien nu (så långt som möjligt), och har slut på saker att läsa... Funderar lite på Katharine Kerr men vet inget om henne och hennes serie(r?). Är hennes serie Deverry avslutad? Någon som kan uttrycka sig om hennes skrivande? Om inte, kanske rekommendera en annan författare/serie (inte Eddings då...).

- Peter -

Jorå, äger de första åtta och den första i fortsättningsserien. Älskade de första tre böckerna, men sedan blir det väldigt enformigt och svårt att hänga med (märk här väl att jag inte är en av dem som tycker att Tolkienböckerna är jobbiga i att hänga med i t.ex.). Hon hoppar fram och tillbaka i tid, det finns hur många huvudpersoner som helst och de återkommer i olika inkarnationer genom olika tidsåldrar. Dock upprepar sig historierna och blir därför enformiga. Men de är väldigt speciella, som du märker...

Jag måste passa på att slå ett slag för Robin Hobb och hennes böcker som jag tycker är helt suveräna. Dels serien om "The Farseer" och den senare serien "The liveship traders". Gillar ni fantasy och har missat dessa så är det bara att marschera raka vägen till bokhandeln imorgon gott folk.

assassins_apprenticel.jpg

hob-b5.jpg

Håller i stort med MW om att de första böckerna om Deverry nog är de bästa. När "Nevyn" kliver ur historien verkar hon tappa lite fokus tycker jag. Det känns inte som hon är klar än heller, även om jag släppde den serien för ett par år sedan.

Andra att rekommendera:
Janny Wurts - Wars of Light and Shadow
Tad Williams - Memory, Sorrow and Thorn (eller nåt)
Tolkien (såklart)
Terry Brooks - Shannara (Men se till att få dem i rätt ordning och börja med den äldsta serien)
Terry Pratchett, om man har den sortens humor :hihi

Last edited:
Jåke skrev:
H
Terry Pratchett, om man har den sortens humor :hihi

Det är den enda 'fantasy' jag läser nu för tiden. Finns inget som gläder en mer i livet än en Pratchettbok. Jag har hela serien och har läst varenda bok mer än fem gånger.

Jag tycker Katharine Kerr e lysande :) Dock har hon inte skrivit klart serien, det är 11 böcker utgivna på svenska sen gick hon över till att skriva sience fiction ( hmm hur tusan stavas det?:) ett tag, så jag väntar fortfarande på bok 12...

Neil Gaiman. Inte i samma stil men väl värd att läsa ändå.

Kan varmt rekommendera Tad Williams serie Minne, Sorg & Törne. (11 böcker)
Testa gärna R.A Salvatore...
david & Leigh Eddiings; Tjuven Altalus...2 böcker

Macho Woman skrev:
Det är den enda 'fantasy' jag läser nu för tiden. Finns inget som gläder en mer i livet än en Pratchettbok. Jag har hela serien och har läst varenda bok mer än fem gånger.

Har inte läst alla skivvärldsböckerna men de jag läst är verkligen tokroliga! Precis min typ av humor :banana Jag har läst en hel del annan fantasy också, Shannara-böckerna o det mesta av Eddings o en massa andra som jag inte kommer ihåg namnet på men jag har insett att Tolkien är "the original and best" så nuförtiden roar jag mig med att läsa om Sagan om Ringen eller Silmarillion eller så när jag är sugen på fantasy.

David Eddings har ju för övrigt plankat så mycket från Tolkien att det nästan är pinsamt.

Tack för alla svar!

Robin Hobb, Det låter intressant, en författare som jag inte ens hört talas om. Får allt lov att pröva på hennes böcker...

Terry Pratchett definitivt rätt sorts humor. Läs gärna de som inte är skivärldsromaner också. "Carpet people", "Dark side of the sun", "Good Omen" , "Strata"

Läste bara dom 3 första om "Deverry " intressanta
men lite enformiga som sagt.
Men varje gång jag ser dom i bokhandeln blir jag sugen på
att läsa resten.
Så lite har dom allt satt sig i bakhuvudet och det är väl ett ganska bra betyg i sig.

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC