Katana och GSX 1100-tråden

Biker66:
Några dåliga bilder ur Lunakatalogen.

Detta behöver jag säkert inte säga till er som läser den här tråden men om nu nån skulle ha missat det så:
Vid bearbetning av aluminium är T-sprit rena undemedlet som skärvätska.
 

Bifogat

  • PICT0294.JPG
    PICT0294.JPG
    81.7 KB · Visningar: 105
  • PICT0300.JPG
    PICT0300.JPG
    54 KB · Visningar: 96
Rawlaw skrev:
Hej alla katana fränder! Är det ngn som känner till ngt om den här läckra cykeln till salu? Verkar lite dyrt för en moddad katana, eller?! Vet iofs inte vad som är gjort med den mer än vad som syns, men den är läcker!...
http://www2.blocket.se/view/2410815.htm

Detta är vad som stått i tidigare annonser på den cykeln har varit till salu ett tag:
katana-82 B&S omb med gsxr750upsgaffel med tillhörande bromsar&1100-r sving med mono demp/fälg 6.5 tum190/50 fram 17/3.5 med 120/70 motor1135EF grottis port svetsad vev cutad låda rs36mikuniF.
 
Hmm... Det låter inte som om den är så trimmad iaf så hållbarheten borde vara Ok. Ni som sett annonsen tidigare, var det annat pris då? Är den värd vad som begärs i era ögon?
 
Robban_C skrev:
Vid bearbetning av aluminium är T-sprit rena undemedlet som skärvätska.

Kajsa Varg säger, man tager vad man haver. K-sprit, spolarvätska, vinäger, rapsolja, olivolja, vin, Koskenkorva, Skogsstjärnan etc funkar också. :D
 
Katana 1168 skrev:
Tja, vad är det för kammar tex.. är det exportkammar så är det ju inte durekt mtcker mening med portad topp..

Jaha det har jag aldrig hört förrut men jag håller inte med dig, varför skulle det vara värdelöst med portad topp om man bara åker med export kammar till ex ?????
 
andersbrink skrev:
... Skogsstjärnan etc funkar också. :D
Japp. Har till och med provat. Som sagt, man tager vad man haver och i brist på dunk T-sprit så fick det bli dunk sprit. Dock inte lika effektivt som T-spriten.
Men vad ska man annars ta sig till när man är åk-kåt? :D
 
RPM lover skrev:
Jaha det har jag aldrig hört förrut men jag håller inte med dig, varför skulle det vara värdelöst med portad topp om man bara åker med export kammar till ex ?????

Precis! Ett slående exempel är Dale Walkers Bandit 1200'a. I originalskick får man inte ens ut 100 på slangen. Med "enbart" portad topp, högre komp och stepped header 4-1 system fick han ut runt 145, med originalkammar och originalförgasare. Brutalt linjärt vridmoment mellan 3500 och 7500 varv.
 
motul

Tänkte byta olja i gammel sukin, är motul 3000 20w50
en passande olja till en 1100e som gått 8000mil :va

köpte förresten en HP lamellsats på lelles, innehöll bara 9st
mot 10 som sitter orginal, (ringde och kollade och det var samma i alla deras satser ?)
ska man skippa en stålskiva ? tror lamellerna hette vesrah
 
Lameller från Vesrah och Barnett har bara en nackdel - de suger totalt när det kommer till dragrace-starter. De hugger (svårt att hitta det rätta "dragläget") och drar (kopplingen på halvfjärs vid starten - så börjar den dra hojen framåt vid lite mellanhöga varvtal) och beter sig helt helt annorlunda mot en originalkopplingen. Om The Dragräjs Crew får säga sitt... köp en originalkoppling.

Bettet i dem för att slanga är det dock inget fel på.

jolio skrev:
Tänkte byta olja i gammel sukin, är motul 3000 20w50
en passande olja till en 1100e som gått 8000mil :va

köpte förresten en HP lamellsats på lelles, innehöll bara 9st
mot 10 som sitter orginal, (ringde och kollade och det var samma i alla deras satser ?)
ska man skippa en stålskiva ? tror lamellerna hette vesrah
 
jolio skrev:
..., innehöll bara 9st
mot 10 som sitter orginal, (ringde och kollade och det var samma i alla deras satser ?) ...
Nu minns inte jag om det är 9 eller 10 original men är din kopplingskorg omgjord? Man brukar ibland svarva ur korgen så att man får plats med en extralamell. Tänkte om nån tidigare ägare har gjort det på din korg?
 
jo

Robban_C skrev:
Nu minns inte jag om det är 9 eller 10 original men är din kopplingskorg omgjord? Man brukar ibland svarva ur korgen så att man får plats med en extralamell. Tänkte om nån tidigare ägare har gjort det på din korg?

förre ägaren har kört den från 400mil tills nu 8200mil
och han har inte rört kopplingen(förvarnade mig om att det snart skulle vara dags) och det ser helt orört ut och men 10 skivor
dinmc(suzuki) söger att det också ska vara 10.

om jag lägger dom 10 slitna i en hög brevid dom 9 nya så är den nya högen ca3 mm högre, men ska man då skippa en stålskiva så blir det rätt lika :va
 
Dina gamla slitna är ju några tiondelar tunnare per styck än de var nya = nya lameller med rätt antal borde vara några millimeter större hög.
Jag vet inte hur du ska göra, låter ju skumt att det är en lamell för lite.
Jag hade antagligen lämnat tillbaks dom.
 
Robban_C skrev:
Dina gamla slitna är ju några tiondelar tunnare per styck än de var nya = nya lameller med rätt antal borde vara några millimeter större hög.
Jag vet inte hur du ska göra, låter ju skumt att det är en lamell för lite.
Jag hade antagligen lämnat tillbaks dom.

lelles lovade att skicka en extra lamell, hmm då kommer
högen med nya att vara ca 5.5 mm högre än den gamla
kanske som det ska vara ??
 
Ja, du märker ju om du får plats med allihop. Gör du det så är det ju frid och fröjd.
 
På min gamla harv satt det från början 10 lameller som, jag tror, var 1,85mm tjocka per styck. Men på de äldre satt det tydligen 9 st som var runt 2,25mm om jag minns rätt. Min farbror, som en gång i tiden byggde Pro-stock motorer ur våra ämnen kastade mina lameller över axeln och muttrade nåt medan han satte i 9 av den gamla sorten. Han menade att de tunna lamellerna käkade in sig i korgen och orsakade för tidig utnötning. De sitter där fortfarande och verkar fungera bra. Och jag tror :va att jag sen dess har en stålskiva över nånstans....
 
Äldre modeller hade 9 stålskivor och 9 fiberlameller(2,6mm), senare modeller har 11 stålskivor och 10 fiberlameller(1,85mm).
Jag kan tänka mig att Chrille har rätt i det han skriver, men en extra lamell torde å andra sidan också ge ~11% mer anliggningsyta och därför midre risk för slirande koppling.
På min gamla slitna korg experimenterade jag med en eller två gamla tjocka fiberlameller innerst, detta för att flytta ut hela paketet en aning och få jämnare slitage i korgen.
Jag tyckte det gav en något smidigare funktion i kopplingen, men gjorde ingen mer vetenskaplig utredning av det hela :tungan
 
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top