Katana och GSX 1100-tråden

:rolleyes: jäkla seriöst det där lär ju inte vara ett vettigt bolag nånstans om dom försöker med sånna utspel :fatta!
 
Seriöst eller inte men min tolkning är att de inte vill ha klass 7-hojar och därför sätter pris därefter.

Tycker dock det vore sundare att titta på vad det är för typ av förare. 39 bast och tog A-kort vid 17 års ålder. Har en hel hög hojar därhemma (lätt för dom att kolla i bilregistret). Inte gått på näbben i modern tid.
Låter det som den normale valpen som slår runt dag1?

FZR var för övrigt en "special klassad MC" (inklusive särskrivning) enligt Tennant.

Jaja, TH fick mig som kund istället och eftersom mina hojar inte har kostat en spänn för nåt fb sen jag var 17 och satte knarren i en filbytande bil så finns ju chansen att de blir nöjda.

För övrigt är vi rätt ot just nu.
 
Free at last!

Så undrar man ibland varför man håller sig med en 21 år gammal relik till hoj...
Ok, ni behöver inte svara för vi alla vet ju.....
Tog en 10mila runda idag. Körde 5 mil till/från farsan förra Söndagen, men idag en riktig njutrunda. Efter motorombyggnad så har den nu 1327 med steg2 topp och 28,5-24,5 ventiler och Modifiedkammar. Kör med Q8 plus(!) olja för att klara av inkörningen så fort som möjligt.
Körde mjukt och lätt men ibland bestämt men utan att komma upp i det varv som kammarna borde vakna av. Som det kändes, efter vintervilan förstås, så går den lika bra som ifjol -fast då var det fullt mot nu 3/4 gas och växla vid 7000. Vad borde hända efter det? Våta drömmar tills det upptäcks :hihi
Märkte att när jag låg i ca 150 på femman och vred på så åkte den iväg på ett sätt som förut kändes i mycket lägre fart, hmmm. LOVE IT! Om ca 80mil åker Red-Line oljan i och då ska den få bekänna färg, om jag törs... :D
Min trånga framtidssyn är just nu mycket ljus. Var bara tvungen att berätta.

/Chrille
 
Låter gott Chrille men i med den andra oljan nu och ut och gasa :rolleyes:
Fick ordning på min jädra broms igår(skönt..2 helger) så jag blir klar med min i veckan sen är det bara stödlager plattan som fattas så ska jag ut och testa och bänka......väntar så :yoparty
Angående 21 år gammal hoj så är det väl en "soul" som nya saknar eller ?
 
Hej Alla

Fick ett härligt samtal idag från min garagepolare, ´han sa att det varit en brand i huset där vi har garaget...jag såg hojarna ihopsmälta framför mig...

Det var lägenheten ovanför som brunnit... som tur var så var konsekvensen av branden bara att golvet var vattenfyllt :Bugar , men så låg är ju inte hojen att den tog stryk...vilken lättnad... :banana



Kat-Man
 
Hade ni fått in nån rök och sot från branden ? för i såna fall så kan det sabba lacken rätt bra lite beroende förstås på vad som brunnit men det blir en hel del roliga föreningar vid en brand.



Katana-mannen skrev:
Fick ett härligt samtal idag från min garagepolare, ´han sa att det varit en brand i huset där vi har garaget...jag såg hojarna ihopsmälta framför mig...

Det var lägenheten ovanför som brunnit... som tur var så var konsekvensen av branden bara att golvet var vattenfyllt :Bugar , men så låg är ju inte hojen att den tog stryk...vilken lättnad... :banana



Kat-Man
 
RPM lover skrev:
Hade ni fått in nån rök och sot från branden ? för i såna fall så kan det sabba lacken rätt bra lite beroende förstås på vad som brunnit men det blir en hel del roliga föreningar vid en brand.


Nej enbart vatten från lägenheten ovanför...säkert någ snubbe som somnat med ciggen i munnen...
 
Inte bara lack. All oskyddad stål rostar som fan och aluminium ärgar. Och det går fort så håll ett öga på klenoderna!
Been there done that!
Tog hem samtliga verktyg och körde dom i diskmaskinen. Fick trots detta kasta ett och annat. :gnissla
 
Precis kolla för det är även som Robban skriver (glömde det) det är därför som vi sätter in restvärde så snabbt som möjligt och även om det bara var vatten så är det släckvatten och det är inte RENT så håll koll eller gör rent.
Men vilken tur i oturen älsklingarna kunde ha varit borta...har du varit ute än ??
 
Ärade Suzukigurus :Bugar :Bugar :Bugar

1.
Blivit erbjuden att köpa en GSX1100 -82 med enkelsving och gsxr -90 gaffel och fälgar. (det är ett projekt, i princip färdigmonterat men aldrig varit i trafik). Jag har inte sett hojen ännu men funderar vad ett rimligt pris kan vara?
Kanske lite svårt utan bilder och info men säg att en GSX1100 går lös på ca 17-20 loppor.. hur mycket extra betingar en gsxrgaffel sving och fälgar?

2.
Sen är det så att killen har ett turbokit färdigt för montering till hojen. Helt ny mc-turbo med grenrör och vattenkylning samt förgasartjosan inköpt i USA. Han vill ha 7000:- för kitet. Rimligt? Nån som vet vart man kan man köpa liknande grejer på internet så jag kan jämföra pris?

3.
Det är en sugturbo, vad innebär det?

Har inte pratat med killen själv...En kompis till en kompis.. Därför har jag lite bristfällig info. men ni kan ju dra några höftskott? :tummenupp
 
Jabben skrev:
Ärade Suzukigurus :Bugar :Bugar :Bugar

2.
Sen är det så att killen har ett turbokit färdigt för montering till hojen. Helt ny mc-turbo med grenrör och vattenkylning samt förgasartjosan inköpt i USA. Han vill ha 7000:- för kitet. Rimligt? Nån som vet vart man kan man köpa liknande grejer på internet så jag kan jämföra pris?

3.
Det är en sugturbo, vad innebär det?

2.
Det låter som om det vore ett Mr Turbo kit, jag har ingen erfarehet av dom men jag tycker det värkar inget att ha, 7000kr är iofs ett hyfat pris det kan det kanske var värt. Vattenkylning???!! eller vatteninsprutning kanske? :confused:
Jämföra priser, ett MC-Xress turbokit kostar nästan 40000kr.

3.
Sugturbo. Turboaggregatet sitter under tanken och suger in luften genom en förgasare. Det normala sättet är att ha aggregatet hängande på grenröret framför motorn och trycka in luften genom orginalförgasarna/insprutningen.


Hur kul är det att köra omkring med ett glödhett turboaggregat mellan benen? :kocko
 
Last edited:
Jabben:
Jag har en tryckturboanläggning som jag kan tänka mig att sälja.
Bevisligen god nog för i trakten av 200 pållar (uppskattat)/0,9 bar, säkert mer men jag har inte vridit upp den mer. Turbo med wastegate, laddluftkylare, grenrör, avgassystem (rostfritt men behöver poleras för att bli fint). Div slangar o rör, plenum, etc. Orsaken till att jag kan tänka mig att sälja är att jag nog vill bygga lite värre ändå.
Skicka pm om det är intressant så kan vi höras per tel.
 
Jabben skrev:
Ärade Suzukigurus :Bugar :Bugar :Bugar

1.
.. hur mycket extra betingar en gsxrgaffel sving och fälgar?

Jag fick tag på min framdel (USD-gaffel, fälg med däck) för summa summarum 6500 har jag för mig. På skroten ska dom ha en hel förmögenhet. Privat kostar en 5.5" bakfälg väl från 1500 och uppåt, och en sving runt tusingen, rätta mig om jag har fel.
 
Last edited:
Tack för alla svar.
Turbokonvertering blir nog ett vinterprojekt (på sommarn ska man ju köra)... Att lära mig är nog den primära anledningen, effektökning är sekundärt, därför bygger jag nog hellre eget än köper ett färdigt kit... Men man vet aldrig (Anteknar att Robban har turbo till salu).
Sen lämpar sig en 1100 lite bättre för turbokonvertering än den 750 som jag har. Hojbyte kanske...
Läste en artikel om turbokonvertering på mc, karln hade använt en saab 9000 turbo... Det blir ganska billigt om man hittar en fin turbo på skroten och svetsar grenrör själv.
En turbo som suttit på en 2 liters motor passar väl ganska bra på en mc? Jag menar avgasflödet blir ungefär samma eftersom en mc varvar bra mycket mer.
Eller ska man lattja tag på en turbo som suttit på en liten japsare typ nissan sunny eller något?
En del turbos marknadsförs som rena mc-turbos. Är det någon skillnad mot "bilturbo". Jag kan bara tänka mig att dom kräver mindre flöde för att börja arbeta och eventuellt att dom klarar ett högre varvtal? Kanske bara är bluff och båg...
 
Jabben skrev:
Turbokonvertering blir nog ett vinterprojekt (på sommarn ska man ju köra)... Att lära mig är nog den primära anledningen, effektökning är sekundärt, därför bygger jag nog hellre eget än köper ett färdigt kit... Men man vet aldrig (Anteknar att Robban har turbo till salu).

Jag hade också planer på att bygga turbo själv, men efter att ha köpt ett Turbo-kit från MC-Xpress så är jag glad över att jag köpte färdigt. Det är många misstag och överakningar man slipper, sedan är det nog ganska svårt att på första försöket få en lika tajt installation. Marklund har nog lärt sig lite på dom 20år han hållit på med turbo. Så skall man åka turbo bör man nog handla av Andersson, MC-Xpress eller Ronny på NC-Racing. Om man inte gör som jag gjorde hittar ett beg kit från någon av dessa tillverkare.
 
Till er med mer koll än mej.
Vad gäller vid 7/11 byggen. Är det någon som inte lyckats besiktiga sin hoj. Kan någon försöka upplysa mej, eftersom jag precis håller på med motorbyte. Chassi, bromsar mm är ju identiskt mellan 750 och 1100. Så vad kan dom säga igentligen.
 
- Crille
Det är som du säger det är fanimej porr...*s*...var ute första svängen idag med bettan efter vinterns trimmning och ombyggnation, var ute en halvtimma och luftade hojen gick som en klocka.
Blir nog någon hyfsad lugn mil till innan spjället åker i botten... :hihi
Men man mår ganska bra nu med en öl i näven också.
Glad påsk på er
 
RPM lover skrev:
Precis kolla för det är även som Robban skriver (glömde det) det är därför som vi sätter in restvärde så snabbt som möjligt och även om det bara var vatten så är det släckvatten och det är inte RENT så håll koll eller gör rent.
Men vilken tur i oturen älsklingarna kunde ha varit borta...har du varit ute än ??

Jo vi hoppas på att allt gått bra,

Jag har inte hämtat hojarna än de är fortfarande i Linköping, men jag ska ta hem dem till Borlänge på söndag på trailern. Sen ska jag lufta dem...är lite sugen.. :D

Trevlig kväll"""

Kat-Man
 
Fråga 1:
1100E kan byggas om till Kat med hjälp av Kat-komponenter såvitt jag förstått. Kan man på nåt sätt ta reda på om en Kat har varit en Kat från början eller om det är en ombyggd E?

Fråga 2:
Exakt vad är det som skiljer förutom tank, plast och generator (svänghjul är mindre på Kat)?
Sadel?
Bakljus?
Strålkastare? Jag vet att E finns med runt ljus men det kanske finns nån variant av E med Kat-strålkastare?
Chassie och motor är väl exakt samma?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top