Katana och GSX 1100-tråden

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Tack Viktor L, har letat länge efter sådana. Fick dessutom ett bra pris :)
Dom blir bra på nån av Katanorna, kanske med en nyinköpt 1230 motor, eller vad tror du ;)
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
WHAT !!!!!!!!!

Den siste idioten er ennå ikke født :)

Det man bruker å gjøre er å svetse igjen den ene inngangen og så snu dekselet 120grader slik at åpningen er ca rett bak eller rett å slett svetse om begge innsugsløpene slik at de peker bakover.


View attachment 434000View attachment 434001

hej, jag har en fråga.
Upptäckte nu när jag rivit isär min motor att det är gjort en modifiering på "strainern" (vet inget svenskt ord för detta) vid oljetråget på motorn jag har kört under många år. Ingångarna till denna är ihoptryckta med tång.
Såg detta då jag har en annan botten liggande där öppningarna är öppna.
Verkar ju inte ha gjort någon skada då motorn har fungerat under nästan 20 års tid men är nyfiken på skälet till att det är gjort. Bättre oljetryck på andra ställen i motorn kanske?

Såg nu att det var motsvarande 2 hål upptagna på baksidan av denna. Då blir det mer klart. Antar att det minskar risken för att pumpen suger luft vid kraftig acceleration eller när man kör med framhjulet i luften:lol
 
Last edited:

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Ort
Gefle
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Hej Mawarn, dom finns inte i V&H:s sortiment längre. Tyvärr.
det är många som skulle vilja ha ett nytt sådant. Det är bara "street" varianten, med kollektorn lite till höger under motorn, som finns kvar.

Köpte ett sånt 1986 till min 1100 enligt Klarkner på Speeden, så var det bästa systemet som fanns att köpa då..
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
View attachment 433965View attachment 433963View attachment 433964

Kan väl berätta lite om hojen när jag ändå är igång.
Motor byggd av McExpress 1997
1325 cc 10:1, MTC Bigblock
Topp portad av Erik Marklund, 31/27 mm rostfria ventiler
Cam-motion G4 kammar. Mikuni RS36, pingelkran
Accel spolar, Dyna-S tändning, Dyna RPM limiter
Bänkad av McExpress till drygt 180 hk på utgående axel, 135 Nm

Bästa ET 402 9.85, 230 km.....för väldigt länge sen:tungan (Tullinge 1997)

5,5 tum bakfälg från GSX-R 1100, framfälg 18" från R1100 -88
Framgaffel från R750 87
530 konverterad

Just nu står hon nedplockad då ett vevstakslager dog härom sommaren.
Har fått tag i en ersättningsvev, rakskuren med tillhörande Billet koppling som ska monteras under vintern.
Har ingen brådska. Hojsjukan botas numera med en Gixxer K7. Fantasktisk hoj det med men det är något speciellt med de gamla uppskrämda GSX motorerna

Mvh
Magnus

Var det den där man såg i BIKE för nåt år sedan?
 

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Appropå ingenting...
Det är inte någon här som har min gamla 105:a? Ny ägare december 2013, står i Uppsala och är avställd sedan 1990, enligt biluppgifter.se. Nyfiken som jag är, skulle det varit roligt att veta om den är totalt ombyggd och går på strippen eller står och samlar damm i originalskick eller... :)
 

Mawarn

Medlem
Gick med
18 Sep 2016
Ort
Rydboholm
Hoj
2 st Suzuki GSX 1100 1982 (1 1428 cc), GSXR K7 1000, GSXR 1316-86, Hayabusa 99 turbo
Slänger ut en liten fråga....
Någon som sitter på en Mikuni RS40 brygga o skulle kunna tänka sig att byta mot dylika RS36:eek:r.

Har genom alla år kört med dessa 36:eek:r och det har fungerat alldeles utmärkt. Skulle dock vara roligt att prova om man får ut det där sista flåset ur spisen med de större förgasarna
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Äntligen

Äntligen hittat en kaross till minimoton
 

Bifogat

  • DSC_1825.JPG
    DSC_1825.JPG
    204.1 KB · Visningar: 85

Mawarn

Medlem
Gick med
18 Sep 2016
Ort
Rydboholm
Hoj
2 st Suzuki GSX 1100 1982 (1 1428 cc), GSXR K7 1000, GSXR 1316-86, Hayabusa 99 turbo
Tips för att fixa till Startkopplingsproblem

Bilden nedan känner väl alla GSX åkare till...

IMG_0186.JPG

Har hittat skruvar i detta skick X antal gånger bakom rotorn
Har testat större storlek på skruvarna, olika kvalitet, 8.8/12.9. Spelar ingen roll, de har gått av ändå

Senaste (Sista?) gången jag hade isär det här pga av detta så tänkte jag, vad har jag att förlora. Jag nitar ihop paketet. Letade i Farsans gamla skruv o muttersortiment, hittade några nitar i passande storlek. Material vet jag faktiskt inte men de är ganska mjuka. Nitade ihop startkopplingen med rotorn med en 100-tons press som fanns tillgänglig där jag då jobbade. Detta var för ca 7-8 år sen. Har inte haft ett problem med startkopplingen sen dess

Nu var jag ju tvungen att dra av rotorn från min gamla numera tvådelade vev. Faktiskt ganska nyfiken på hur det såg ut där bakom

IMG_0184.JPGIMG_0185.JPG

Startkopplingen har inte rört sig en mm:lol
Däremot så har jag rätt bra åverkan på lagerytan där de 3 rullarna griper an mot startdrevet. Så det måste jag göra något åt

Ett tips till. Det går att rädda en lageryta som ser ut så här. Jag bytte ut de 3 rullarna dia 14 mm mot egentillverkade från ett hårdmetall styrstift dia 16 och svarvade ner lagerytan från original dia 52 mm till 51 mm när jag nitade ihop paketet senast. Om min matte är något så när online fortfarande så borde det finnas marginal att svarva lagerytan 1 gång till och fortfarande få rullarna att dra runt vevaxeln.

Har ingen koll på om denna lageryta från början är ythärdad och därigenom förstörd iom svarvningen. Jag vet däremot att det har fungerat bekymmersfritt för mig under rätt många år nu
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Jo den är härdad! Har också slipat ner ytan men den blev inte så vacker efter en säsong...
 

Mawarn

Medlem
Gick med
18 Sep 2016
Ort
Rydboholm
Hoj
2 st Suzuki GSX 1100 1982 (1 1428 cc), GSXR K7 1000, GSXR 1316-86, Hayabusa 99 turbo
Jo den är härdad! Har också slipat ner ytan men den blev inte så vacker efter en säsong...

Tack för svaret.
Då återstår att välja mellan att slipa en gång till o hålla koll på ytan eller fixa ett nytt drev med härdad yta o gå tillbaka till originalstorlek på de 3 rullarna
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 som suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Bilden nedan känner väl alla GSX åkare till...

View attachment 434297

Har hittat skruvar i detta skick X antal gånger bakom rotorn
Har testat större storlek på skruvarna, olika kvalitet, 8.8/12.9. Spelar ingen roll, de har gått av ändå

Senaste (Sista?) gången jag hade isär det här pga av detta så tänkte jag, vad har jag att förlora. Jag nitar ihop paketet. Letade i Farsans gamla skruv o muttersortiment, hittade några nitar i passande storlek. Material vet jag faktiskt inte men de är ganska mjuka. Nitade ihop startkopplingen med rotorn med en 100-tons press som fanns tillgänglig där jag då jobbade. Detta var för ca 7-8 år sen. Har inte haft ett problem med startkopplingen sen dess

Nu var jag ju tvungen att dra av rotorn från min gamla numera tvådelade vev. Faktiskt ganska nyfiken på hur det såg ut där bakom

View attachment 434298View attachment 434299

Startkopplingen har inte rört sig en mm:lol
Däremot så har jag rätt bra åverkan på lagerytan där de 3 rullarna griper an mot startdrevet. Så det måste jag göra något åt

Ett tips till. Det går att rädda en lageryta som ser ut så här. Jag bytte ut de 3 rullarna dia 14 mm mot egentillverkade från ett hårdmetall styrstift dia 16 och svarvade ner lagerytan från original dia 52 mm till 51 mm när jag nitade ihop paketet senast. Om min matte är något så när online fortfarande så borde det finnas marginal att svarva lagerytan 1 gång till och fortfarande få rullarna att dra runt vevaxeln.

Har ingen koll på om denna lageryta från början är ythärdad och därigenom förstörd iom svarvningen. Jag vet däremot att det har fungerat bekymmersfritt för mig under rätt många år nu

hu nu fick jag dåligt samvete när jag såg startkransen jag körde ju loss den en gång för dig:Bugar men jäkligt kul att gula faran håller på att evolvera ännu en gång:banana:banana:banana
 

Mawarn

Medlem
Gick med
18 Sep 2016
Ort
Rydboholm
Hoj
2 st Suzuki GSX 1100 1982 (1 1428 cc), GSXR K7 1000, GSXR 1316-86, Hayabusa 99 turbo
Effektkurva

Hittade mina gamla kvitton från 97 när min motor byggdes och bänkades av MCXpress.
Översatte den gamla printade tabellen från denna bänkning till en lite modernare graf i excel

2016-12-08 18_35_07-EZD117 Performance chart 1997.xlsx - Excel.png

Nu när jag renoverar denna motor mer eller mindre från topp till botten så har jag en fundering. Herr Brink har ju vid flera tillfällen i detta forum nämnt att Mikuni RS36:eek:r hänger med ung till 170 HK.
Tror ni, om det finns någon expertis kvar som läser denna tråd att jag kan få kurvan att fortsätta lite uppåt genom ett byte till RS38 eller 40?
Har ju kört med dessa 36:eek:r genom alla år, vore ju roligt att testa om man kunde få ut lite till....
Ser ju onekligen ut som om effektkurvan viker av något efter 9200 rpm. Kanske helt normalt men...

Bänkningen skedde i MCXpress bänk, lös motor med setup enligt graf

Annars så går renoveringen enligt plan förutom att det alltid kostar mer pengar än man tänkt sig. Men det är ju enligt plan, eller hur?
Väntar på ett gäng packningar frän nämnde herr Marklund. När dessa behagar dyka upp så kan den sista ihopmonteringen av motorn ske.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top