Katana och GSX 1100-tråden

Ska kolla lite ikväll men tror jag har en 1100ES -83 panel , lite handtag finns nog också bla från 750.
Har även en 1100E -82 utan motor , fotpinnar o ev fälgar om du är intresserad.
Kan nog plocka ihop lite mer delar bland hyllorna då en rensning ska göras i vinter.
 
Hej,
Skulle behöva hjälp med en sak.
Har ett Vance & hines megafonsystem med kollektorn rakt under oljetråget, täckande oljepluggen.
Systemet har sett sina bästa dagar o jag är på jakt efter ett likadant, helst kromat. Vet någon om det fortfarande går att få tag på och ev artikelnummer och modell det gjordes specifikt till
PICT0309_2.jpg
 
Omöjligt att säga vilken modell det är till, från beskrivningen är det identiskt med det system jag hade på min Kawa GPz 1100 för 25 år sedan.... Och alla andra VH Megafon. Kolla vid VH om de fortfarande gör såna system, de har en hemsida och det finns ju ÅF här i landet (Motospeed).

http://motospeed.se/mcstreet/avgassystem/helsystem/4-1-megafon/

Edit, det var ju inte svårt att hitta ett sortiment alls.
 
Last edited:
Vet att V&H system 12001 och 12001P passar till min hoj, har tom haft streetversionen tidigare. Men min fråga var om någon har koll på ev artikelnummer för versionen där kollektorn är dragen mer mot mitten av motorn och inte till höger som 12001 är.
Kan det vara så att systemet jag har är till någon annan modell och modifierat.
Tycker mer om looken + lite bättre kurvfrigång med detta monterat

tacksam om någon har input om detta. Fick detta system ihop med en 81:a GSX 1100 jag köpte någon gång på 80-talet
 
Hej Mawarn, dom finns inte i V&H:s sortiment längre. Tyvärr.
det är många som skulle vilja ha ett nytt sådant. Det är bara "street" varianten, med kollektorn lite till höger under motorn, som finns kvar.
 
Hej Mawarn, dom finns inte i V&H:s sortiment längre. Tyvärr.
det är många som skulle vilja ha ett nytt sådant. Det är bara "street" varianten, med kollektorn lite till höger under motorn, som finns kvar.

Tack för infon, det var som jag misstänkte då. Har också hört att just detta system har utgått. Man kan fråga sig varför.
Hoppades att det kanske var designat till någon annan modell som jag missat...
Får väl försöka fixa till det jag har liggande då. En svets och blästermaskin kan många gånger göra underverk
 
Suzuki GSX 1325 1982

PICT0310.JPGPICT0310_.JPGPICT0311.JPG

Kan väl berätta lite om hojen när jag ändå är igång.
Motor byggd av McExpress 1997
1325 cc 10:1, MTC Bigblock
Topp portad av Erik Marklund, 31/27 mm rostfria ventiler
Cam-motion G4 kammar. Mikuni RS36, pingelkran
Accel spolar, Dyna-S tändning, Dyna RPM limiter
Bänkad av McExpress till drygt 180 hk på utgående axel, 135 Nm

Bästa ET 402 9.85, 230 km.....för väldigt länge sen:tungan (Tullinge 1997)

5,5 tum bakfälg från GSX-R 1100, framfälg 18" från R1100 -88
Framgaffel från R750 87
530 konverterad

Just nu står hon nedplockad då ett vevstakslager dog härom sommaren.
Har fått tag i en ersättningsvev, rakskuren med tillhörande Billet koppling som ska monteras under vintern.
Har ingen brådska. Hojsjukan botas numera med en Gixxer K7. Fantasktisk hoj det med men det är något speciellt med de gamla uppskrämda GSX motorerna

Mvh
Magnus
 
Tack för infon, det var som jag misstänkte då. Har också hört att just detta system har utgått. Man kan fråga sig varför.

V&H har tydligen inte ens jiggen kvar, dom brukar annars skryta med att dom kan göra alla gamla pipor på beställning. En katanapolare till mig mejlade och fråga för ett par år sedan. vi tänkte att vi beställer så många man måste för att dom ska ta fram gamla jiggen, men det fanns ingen jigg att plocka fram blev svaret :(

Jag kan tipsa om ett annat klassiskt rör som faktisk tillverkas igen, nu av annan tillverkare. Harris 4-1, det är inte så dumt det heller.


snygg hoj, den får du ta å plocka ihop i vinter så du kan sticka ut i sommar å hänga av lite RRRRR hojjar vid rödljusen :-)
 
Last edited:
IMG_0120.JPGIMG_0121.JPG

hej, jag har en fråga.
Upptäckte nu när jag rivit isär min motor att det är gjort en modifiering på "strainern" (vet inget svenskt ord för detta) vid oljetråget på motorn jag har kört under många år. Ingångarna till denna är ihoptryckta med tång.
Såg detta då jag har en annan botten liggande där öppningarna är öppna.
Verkar ju inte ha gjort någon skada då motorn har fungerat under nästan 20 års tid men är nyfiken på skälet till att det är gjort. Bättre oljetryck på andra ställen i motorn kanske?

Såg nu att det var motsvarande 2 hål upptagna på baksidan av denna. Då blir det mer klart. Antar att det minskar risken för att pumpen suger luft vid kraftig acceleration eller när man kör med framhjulet i luften:lol
 
Last edited:
IMG_0117.JPGIMG_0118.JPG

Har åtminstone konstaterat att jag behöver en ny vev
Hittat en begagnad preppad vev med rakskuren 1100 utväxling med rätt tapp o kolvbultsdiameter. Får även med passande Billet kopplingskorg

Men förutom lite metallflis i tråget så verkar allt annat ha klarat sig. topp, kolvar, cylinder o kammar ser helt OK ut. Ingenting har krockat med varandra
 
IMG_0123.JPGIMG_0124.JPGIMG_0126.JPGIMG_0127.JPGIMG_0129.JPGIMG_0130.JPG

Lite bilder från vinterns projekt att få liv i gamla Bettan igen.
alla motordetaljer tvättade och lackade, cylinderrad honad. kolvarna får hänga med ett tag till.
Toppen, nya fjädrar och tätningar, ventliler inslipade

Snart så kan man börja montera ihop grejerna igen. Ska bli en spännande vinter:lol
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top