Katana och GSX 1100-tråden

Tjohoo! Toppackningen håller nu tätt efter byte till en Cometic stål / fiberpackning. Skönt! Nu kan jag börja avverka lite mil på den. Ska köra upp den här tanken sen blir det oljebyte och bankörning till veckan.

Dock bestämde sig min mätare för att spontan-dö. Allt fungerar utom LCD displayen och shiftlightsen. Får ta och ringa till England imorn... :död
 
Visst mötte jag Dig på väg norrut utefter Havsbadsvägen tidigare i kväll? Hojen såg i alla fall ut att gå bra...;-)
 
normal temperatur

Hej alla,

Jag har nu avverkat dryga 120km på min katana tills den plötsligt inte ville gå mer. :) den manuella kamkedjestäckaren villa lossna av sig själv och böja insugventilerna. :)
Nu är de dock fixade men en sak som slog mig var att temperaturen på hojen när jag var ute och körde låg på runda slängar 100 grader. Är det vanligt på 1390cc cylindrar? Kör inte på högkomp kolvar eller något sånt så det känns lite i överkant. när jag parkerade hojen efter en lagom lång sträcka vill etemperaturn gå upp till 120grader för att sedan sjunka.

Vad är ok och vad är oroväeckande när det gäller temperatur på dessa hojar? borde jag vara orolig eller skall jag kanske byta till en större kylare?
 
120 skulle jag nog säga är den övre gränsen man vill ha i spisen. Då går den väldigt varmt, i alla fall om det gäller en vanlig gatmaskin.

Min ligger nog kring 100 grader skulle jag tippa om man ger den lite stryk. :)
 
120 skulle jag nog säga är den övre gränsen man vill ha i spisen. Då går den väldigt varmt, i alla fall om det gäller en vanlig gatmaskin.

Min ligger nog kring 100 grader skulle jag tippa om man ger den lite stryk. :)

Längre bak i tråden kan man läsa att folk tycker att det är ok upp till 140 grader. Ingen som vet med säkerhet om 120 är ok eller inte?
 
Längre bak i tråden kan man läsa att folk tycker att det är ok upp till 140 grader. Ingen som vet med säkerhet om 120 är ok eller inte?

Har du en kylare? Fungerar den i s f. Är den bara luftkyld så är det i a f ingen konstig temperatur. Bra eller dålig kan man ju diskutera, men det får någon annan svara på. Ett är i a f säkert och det är att varm olja är bättre än kall. Och vatten förångas ju vid ca: 100 grader och sådant vill man ju bli av med. Men en övre gräns där molekylerna slås sönder och inte fungerar som det är tänkt finns ju förståss.

/U
 
Kolla vad just den olja ni kör på har för maximal arbetstemp.
Det är ett bra riktmärke att inte gå över.

Jag körde på Motuls 300v, kommer inte ihåg om det var rekommenderad max arbetstemp. på 120 el. 140grader, men fungerade utmärkt i gammel gsx.
 
Katana till salu

Funderar på att sälja min Katana, har bara kört 5 mil senaste två åren.
Nybesiktigad.
Bilder finns i mitt garage eller på gsrecycle.se
Pris 38' eller bra bud
/Kenneth
 
Någon som vet vilka krafter för att montera på topplock samt lageröverfall? har för mig att det var runda slängar 40nm för topplocksbultarna och ca:20 på kamlager överfallen. En länk till användarmanual eller information eftersökes :)

Har du en kylare? Fungerar den i s f. Är den bara luftkyld så är det i a f ingen konstig temperatur. Bra eller dålig kan man ju diskutera, men det får någon annan svara på. Ett är i a f säkert och det är att varm olja är bättre än kall. Och vatten förångas ju vid ca: 100 grader och sådant vill man ju bli av med. Men en övre gräns där molekylerna slås sönder och inte fungerar som det är tänkt finns ju förståss.

/U

Jodå, det sitter en kylare på, den skall fungera vad jag vet, men kan det vara så att slangingångarna skall vara på ovansidan av kylaren för bästa resultat?
 
Last edited:
Någon som vet vilka krafter för att montera på topplock samt lageröverfall? har för mig att det var runda slängar 40nm för topplocksbultarna och ca:20 på kamlager överfallen. En länk till användarmanual eller information eftersökes :)



Jodå, det sitter en kylare på, den skall fungera vad jag vet, men kan det vara så att slangingångarna skall vara på ovansidan av kylaren för bästa resultat?

Har du rätt lock vid oljefiltret ?
 
10 augusti

Kan det bli väldigt många hojar på Sveavägen igen... Vore kul att få se så många som möjligt av Er där...

La in ett event i kalendern så att ingen missar det :tummenupp

//NH
 
har precis köpt mig en gsx 1100- 84 lite ombygd :)
är det ngn som ligger på ett effektsystem samt förgasare ?
 
Last edited:
Långsamt byggande men snabb hoj

Efter att ha samlat delar i många så är nu bygget hopsatt och testat.
Alla pengar på motorn och mekaniska grejjer. Inget för utseendet
Lite "lugnt" till att börja med.

Vev: Svetsad
Topplock: 84-87ans modell. Marklund portat
Cylinder: V&H big block, 1428
Kolvar: Wiseco 13.5 följde med blocket så jag körde spacer alla turbo för att sänka kompet. Inte idealt, men bra för plånboken jfr med nya kolvar
Cam: Web Cam hot street cam
Kamkedjesträckare: Manuell
Förgasare: Mikuni RS 40
Koppling: Stark
Avgas: V&H
Toppsmörjning; Hemgjord mha slangar från hydraulfirma

DSC00257.jpg


=
tyvärr har jag ingen varvräknare än. Eftersom den som finns skall frivas av vajer från toppen. Men det finns inte på "nya toppen".
Förslag på elektronisk varvräknare ?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top