Katana och GSX 1100-tråden

Jag vet inte exakt hur det ser ut men det låter som om du ska satsa på något smalare lager. De brukar finnas i olika bredder.

Gradin:
630 men jag är än så länge en bra bit från att börja peta ihop drev etc.
 
Jon_G skrev:
Hallå!

Jag ska byta sving på min till en 750's (från en 89-90 tror jag) och en 5.5" bakfälg. Vid infästningen är den nya svingen 5-6mm bredare än original. Jag antar att det går bra att fräsa bort lagomt mycket på varje sida.

Nu till min fråga: invändigt, hur gör man där? Köper jag nållager av annan bredd eller blir det bäst om man fräser ur några extra mm även där?

Som vanligt, tacksam för svar!
Jag minns inte riktigt, men jag tror att jag "bara" fräste av svingen ~3mm på varje sida och flyttade in lagrena. Sedan så tog jag inre distanserna (3st) från original svingen, nå´t sånt va det :va . Jag behövde inte köpa nya iallafall. Lycka till! // Gradin
 
Robban_C skrev:
Har svarvat av drevnavet så att jag bara har nån millimeter eller så mellan kedja och däck. Och nån eller ett par millimeter mellan drev och stötdämparfjäder (kan ju skilja mellan olika dämpare), kedjan får med andra ord inte plats utan utflyttning av stötdämpare.
Som det ser ut med ögonmått när man siktar längs med drevet så får jag lov att kapa ur (eller klämma) ramen med sisådär 10 mm för att säkert ha frigång. Och använda offsetdrev.
Skumt att vi verkar få olika trångt i det som borde vara likadana hojar.

Robban_C Jag Föreslår att du svarvar ytterligare någon mm(det ska va tajt)och byter till 530. Ev. flytta däcket 1-2mm åt höger om det inte räcker. Gör ingenting på ramen(om den ska bli original nångång i framtiden)
 
Gradin skrev:
Jag minns inte riktigt, men jag tror att jag "bara" fräste av svingen ~3mm på varje sida och flyttade in lagrena. Sedan så tog jag inre distanserna (3st) från original svingen, nå´t sånt va det :va . Jag behövde inte köpa nya iallafall. Lycka till! // Gradin

:va det ser ut att vara en kant invändigt på varje sida, trodde att den skulle fungera som stopp för lagren? Det talar alltså emot att bara kunna flytta in lagrena. Vilket jag dock hoppas att man kan eftersom jag redan skaffat nya lager :tummenupp
 
Kurre:
Jag har tänkt på följande varianter:
Däckets skuldra (övergången, "hörnet", mellan däckssidan och mönsterytan) kan man alltid kapa 3-4 mm med kapen.
Fälgen kan man ju alltid flytta några millimeter åt höger, det finns gott om plats och det viktiga är ju att fälgen pekar rakt mot framhjulet.
Det börjar bli tunnt gods i drevnavet men det går alltid att svetsa i lite material mellan skruvarna på insidan (gjutningen är ju försänkt mellan skruvarna).
Men är en 530 verkligen smalare än en 630? Jag har för mig att det i stort sett inte skiljer nånting.
Ja, jag har tänkt på det där med original. Men det känns inte jätteviktigt, det är rätt mycket redan som inte är original (dock sånt som går att återställa genom att skaffa fram rätt delar). Men jag har hört talas om att Kat var numrerade. Vet inte om det stämmer men det finns ingen speciell numrering kvar till min knarr i alla fall. Självklart går ju en modifierad ram också att återställa men det är ju så att säga en större operation.

Jon_G:
Återigen utan att veta exakt hur det ser ut. En sån där kant som är innanför lagren bearbetas oftast genom svarvning i en fräsmaskin, man använder ett ursvarvningsverktyg (dvs ett roterande svarvstål). Rätt knölig operation som kräver en lite större (högre) fräsmaskin eftersom svingens bredd + höjden på ursvarvningsverktyget blir ju säkert typ 3-400 mm tillsammans.
Har man en riktig verktygsfräs så kan man ju oftast vinkla spindeln kors och tvärs. Då kan det lösa sig även i en mindre maskin genom att lägga svingen med tvärröret (dvs lagren) längs med bordet och vinkla spindeln horisontellt längs bordet. Lättare att spänna upp svingen stadigt också.
Men som sagt, jag vet inte exakt hur det ser ut.
Den enkla varianten är ju att fräsa ur kanten lite med en geting och roterande fil, inte lika elegant men _mycket_ enklare. :tummenupp
 
Jon_G skrev:
:va det ser ut att vara en kant invändigt på varje sida, trodde att den skulle fungera som stopp för lagren? Det talar alltså emot att bara kunna flytta in lagrena. Vilket jag dock hoppas att man kan eftersom jag redan skaffat nya lager :tummenupp

På min -89:a 750 sving så var det bara att ta en hylsa och knacka in lagren en 3mm ungefär och du skriver att du tror du har en sån sving eller -90:a.
Annars får du väl stoppa in och mäta med ett skjutmått hur långt du har till kanten men kolla först om du har en kant.
 
Robban_C skrev:
Har svarvat av drevnavet så att jag bara har nån millimeter eller så mellan kedja och däck. Och nån eller ett par millimeter mellan drev och stötdämparfjäder (kan ju skilja mellan olika dämpare), kedjan får med andra ord inte plats utan utflyttning av stötdämpare.
Som det ser ut med ögonmått när man siktar längs med drevet så får jag lov att kapa ur (eller klämma) ramen med sisådär 10 mm för att säkert ha frigång. Och använda offsetdrev.
Skumt att vi verkar få olika trångt i det som borde vara likadana hojar.

Robban_C du kan även ta bort material på gummisidan av ryckutjämnarn, så du får in den längre i fälgen. (måste även korta distansen som är där)
 
Last edited:
Japp, men som sagt, kedjan slickar tofflan redan idag.
Har gjort en egen distans eftersom fälg och ryckutjämnare (drevnav) inte hör ihop. Hade liksom inget drevnav till fälgen.
Den ordinarie distansen till de här nyare fälgarna är för övrigt svår att korta, det finns i stort sett inget material att ta av.
Jaja, det där ligger nere ett tag nu eftersom jag har en massa andra jobb att ta hand om de närmsta veckorna. Men det lutar åt min gamla 5" fälg över sommaren.
 
Robban
Ser att du letar lite cylinder och kolvar Timrå ninjan har ett gäng 1260 kolvar till salu.
Du får PM:a honom och fråga

För alla tvivlare..*s*... så är soppa kranen på väg tillbaka.
 
Last edited:
1100e

Då har man joinat gixerklubben, blev en 1100e-83
så nu sneglar man runt om nån har exportkammar eller en breddad bakfälg i byrålådan ??

:tummenupp
 
RPM lover:
Söker antagligen större men söker även cylinderblock. Men jag har noterat. :tummenupp

jolio:
Suz 1100 EF bakfälg kanske? Breddad till 5". Men den ligger inte i nån byrålåda. :D
Släng iväg ett pm om det är av intresse.
Edit: Har även motsvarande framfälg men den är 16". Och inte 5" bred. :D
 
Robban_C skrev:
RPM lover:
Söker antagligen större men söker även cylinderblock. Men jag har noterat. :tummenupp

Med orginal 80-83 cylinderblock er 1260 ( ca 83mm foder ) det største man kan ha uten å risikere at man borrer igjennom aluminiumen. Har sett 85mm foder men det er skjeldent at det går bra.

på 84-88 cylinderblock kan man borre til 85 mm foder ( 80mm kolvar = 1327 kubikk ) men har og sett 87mm foder ( 82mm kolvar = 1398 cc ).

Over det må man bruke BIG BLOCKS. De siste til Wiseco er OK.
 
Nja tänkte försöka behålla orginal looken så jag letar en
breddad orginal gsx fälg-83 fast det kanske inte finns :kocko

ingen som har trimmkammar till salu ??



jolio:
Suz 1100 EF bakfälg kanske? Breddad till 5". Men den ligger inte i nån byrålåda. :D
Släng iväg ett pm om det är av intresse.
Edit: Har även motsvarande framfälg men den är 16". Och inte 5" bred. :D[/QUOTE]
 
Svingbyte ?

Hej allihopa !!

Har precis upptäckt tråden till min förtjusning.
Jag har köpt ett 18-4,5 tums bakhjul som ska monteras på originalkatanan.
Möjligen har frågan diskuterats på forumet(orkar inte läsa igenom allt just nu) tidigare...men är det värt besväret att köpa/montera en modernare sving ?
Vilken årsmodell är mest lämpad ? Har hört att -88 ska ha snarlika dimensioner(=vara lättmodifierad).
Vinner man nåt i stabilitet? Passar bromsok mellan olika årsmodeller?

Husägare från 1:a mars, så nu ska ombyggnaden ske....
 
Yngve skrev:
Med orginal 80-83 cylinderblock er 1260 ( ca 83mm foder ) det største man kan ha uten å risikere at man borrer igjennom aluminiumen.
När jag byggde min motor förra året så rekommenderade Roger på Motospeed max 1290 på det cylinderblocket, men jag har hört att 1327 kan gå också.
 
bippen skrev:
När jag byggde min motor förra året så rekommenderade Roger på Motospeed max 1290 på det cylinderblocket, men jag har hört att 1327 kan gå också.

Inte att rekomendera. Jag vet 4st som har haft 1327cc i 80-83 cylindrar som har haft problem. Fodrena tittar ut mellan flänsarna på några ställen(med olje läck som följd vid varvning). Men det är juklart om man lägger ned lite arbeten så går det att ha 1428cc med extra tjocka foder också, fast då la han någon typ av 2-komp. plast mellan varje fläns på hela cylindern(han trädde på flänsarna över fodrena)
 
CC och Kontaktannons

HEj alla!

Vilka problem... :hihi Varför kan man inte nöja med normal Cc :va ... he he,

Söker MC-folk (gärna med Katana, GSX) i Dalarna som vill vara med och åka i sommar, jag flyttar upp till Borlänge den 1april.


Kontaktannons:
"Man med 2 sköna japanska damer i garaget, en i originalskick och en lätt plastikopererad söker likasinnade ägare för garagekvällar och sköna turer runt om i länet!"

/Kat-Man


KatanaKurre skrev:
Inte att rekomendera. Jag vet 4st som har haft 1327cc i 80-83 cylindrar som har haft problem. Fodrena tittar ut mellan flänsarna på några ställen(med olje läck som följd vid varvning). Men det är juklart om man lägger ned lite arbeten så går det att ha 1428cc med extra tjocka foder också, fast då la han någon typ av 2-komp. plast mellan varje fläns på hela cylindern(han trädde på flänsarna över fodrena)
 
Jo, jag har en polare som har en 1327:a i tidig originalcylinder och mycket riktigt så ser man fodret mellan flänsarna.

Och det är en BB cylinder jag söker. :tummenupp
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top