Katana och GSX 1100-tråden

Hej! Någon som vet var man köper offset-drev 17kugg 530kedja.Ska sitta på en GSX-motor -82.
 
suzuki skrev:
Hej! Någon som vet var man köper offset-drev 17kugg 530kedja.Ska sitta på en GSX-motor -82.

Kawa har drev med offset som har samma splaints som suzuki.
Men varför ha så stort framdrev? Gå hellre ner på bakdrevet!
Det finns risk för kedjan att ta i övre-bakre motorfästet.
 
Last edited:
Hmm...har hört om kawadrev med rätt splines i 630, aldrig till 530....vore kul om det var så !
Vilken kawamodell ska man titta efter ?


Apropå snörmetoden brukar jag använda ett långt snöre som räcker till båda sidorna samtidigt, mitten av snöret sitter tejpat på bakhjulet.
Ändarna fäster jag i ett par stolar på lagom höjd.
På detta sätt kan jag flytta vardera snöret lite i taget och samtidigt justera framhjulet, man ser direkt om snörena kan placeras symmetriskt intill framhjulet eller inte.
Är framhjulet inte rakt syns det också och kan korrigeras direkt.
Knöligt att beskriva alla möjliga scenarior i text men det ger sig rätt snart när man väl står där.
 
Last edited:
Hallå Freaks !

Ska ni höra en "overkill" historia min Pingel kran började läcka som bara den så jag skeppade den till Pingel (USA)för lagning, seriöst eller hur ? :D
Och dom antingen lagar den eller byter ut den enligt min kontakt Todd Ross men innan ni idiot förklarar mig så låt mig tala om vad hela kalaset går på.
205 svenska kronor för allt inklusive min frakt dit 72.50.

Cooooooolt va ? :tungan
 
Robban_C skrev:
Är den? Jag utgick från att den är symmetrisk och placerade alltså hjulet mitt i enligt främre änden på svingen, dvs vid däckets skuldror.
Det enda du kan förutsätta är nog att svingupphängningen är centrerad i ramen. Då kan du loda centrum och därifrån centrera hjulet för att se vad som får plats. Svingen är förskjuten för att ge plats för kedjan.
Jag har kollat på en lös sving och det skiljer en cm eller så.
 
Biker66 skrev:
Hmm...har hört om kawadrev med rätt splines i 630, aldrig till 530....vore kul om det var så !
Vilken kawamodell ska man titta efter ?s

GPZ 750 tror att det är -83-84 ca 6mm offset ,men det är 630 delning.
Har åkt med det med en breddad R -86 fälg.
Funkade bra på den tiden.

Har ett 13 kuggs drev med 5/8 offset liggandes om nån är intresserad,630.
Blir otroligt rappt.
 
bippen skrev:
... Svingen är förskjuten för att ge plats för kedjan ...
Åfan. Då kunde dom ju ha passat på att förskjuta ordentligt! :-))
Jag kom på hur jag skulle göra på väg ut till garaget igår kväll, tog lite fyrkantrör på var sida av baktofflan + en tving. Då visade det sig att bakhjulet pekar rakt fram (dvs rakt mot framhjulet) när det sitter symmetriskt i svingen. Samma sak som snöre under knarren med andra ord.

Jaja, hursomhelst så är bakfälgen centrerad (och rakt fram) vare sig man mäter däcksskuldra mot sving eller skuldra mot bakram, stötdämpare etc. Men ingen plats för kättingen. Platsbristen går ju att åtgärda, men till hur mycket jobb? Får fundera på om det är värt allt jobbet.
Fast det blev ju lite fett med 190-toffla bak förstås! :-))
 
Har pratat med några mc-försäljare om dom säljer offset-drev men bara fått svaret nej.Någon som vet någon firma som säljer eller någon som kanske har ett till salu (530 15-16kugg).ilken sorts låsmutter ska man ha ,har sett 2st olika varianter.
 
Jag har ännu inte försatt mig i din situation men är ju på god väg som du säkert förstår. :-)

Jag skulle nog satsa på att svetsa på en krans på ett annat drev (självklart ett slutkört). Svarv underlättar, då kan man svarva ansatser för centrering av kransen.
Men detta förutsätter ju lite resurser som inte alla har.
 
Offset-drev finns ju att köpa från t.ex. Schnitz/Orient/Cope/Carolina Cycle i USA. Dollarn är billig och frakt med UPS går på fem dagar.
 
Suzuki GSX 1100EF

Funderar på att pga, försäkringarna gå och köpa en gammal suzuki
skulle gärna höra vad ni har för synpunkter för/emot
vad gäller dom gamla gsx1100 till 83 i jämförelse med
en 84ás ef, har ingen erfarenhet själv av 84-es


jocke
 
svar

jolio skrev:
Funderar på att pga, försäkringarna gå och köpa en gammal suzuki
skulle gärna höra vad ni har för synpunkter för/emot
vad gäller dom gamla gsx1100 till 83 i jämförelse med
en 84ás ef, har ingen erfarenhet själv av 84-es


jocke
Från 84 har dom fyrkantiga ramrör ist för runda.På motorsidan är toppen lite annorlunda i ventilkåpsutförandet.Es har halvkåpa medans ef har helkåpa.Sen e det ju en massa smådetaljer som skiljer oxå.
 
suzuki skrev:
Har pratat med några mc-försäljare om dom säljer offset-drev men bara fått svaret nej.Någon som vet någon firma som säljer eller någon som kanske har ett till salu (530 15-16kugg).ilken sorts låsmutter ska man ha ,har sett 2st olika varianter.

Om drevet hamnar längst ut på splaintsen, ska man svarva av muttern på insidan. Original muttern är ursvarvad på insidan för splaintsen. Om drevet hamnar långt ut så tar inte låsningen på originalmuttern i utgående axen.
 
Last edited:
Hmm..Jag kör med extra distanser innanför drevet och svarvade ner urfräsningen på muttern så låsningen skulle ta.
På det sättet minskar inte drevets anliggningsyta mot splinesen, Överförsiktigt kanske, men är man fjollig så... :tungan
 
jolio skrev:
Funderar på att pga, försäkringarna gå och köpa en gammal suzuki
skulle gärna höra vad ni har för synpunkter för/emot
vad gäller dom gamla gsx1100 till 83 i jämförelse med
en 84ás ef, har ingen erfarenhet själv av 84-es


jocke
Fram tom 83 har dom synliga stötdämpare ( en på varje sida), som en riktig motorcykel ska ha.
 
Senaste rapport om 6" baktoffla:
Problemet med byte av bakhjul ligger ju alltså i att centrera fälgen. Att rikta den framåt är ju inga problem men den ska ju gärna sitta i centrum också. Och problemet låg ju alltså i att definiera centrum på hojen. Snöre styrhuvud->kutslås var ju en variant.
Men jag ställde hojen rakt (vattenpass på bakramen) och hängde ett litet lod i var yttersida av bakramen direkt bakom stötdämparna. Sen mätte jag mot fälgkanten. Detta borde vara ett rätt exakt mått om man utgår från att bakramen är symmetrisk och i våg relaterat resten av hojen (vilket den verkar vara). Det trista är att även med denna metod verkar min fälg vara centrerad = får inte dit kedja utan att ändra ramen i framkant (vertikala ramrören). :-((
Och jag som sålde min 5,5" bakfälg! :huvet

Till råga på allt fick jag lossa bakdämparna något för att lodsnöret (sytråd) skulle hänga fritt rakt ned. Då visar det sig att förre ägaren tydligen fått slut på M10 x 1,25 mutter till bakdämparna. Och alltså har den @£€{ tomten dragit dit en M10 x 1,5 mutter istället! Gängor åt helvete alltså! Så nu åker jag på att tillverka nytt fäste och byta ut det gamla! Faan!
Tänk att en liten gänga kan förta så mycket lust och ambition!
 
Robban_C skrev:
Senaste rapport om 6" baktoffla:
Problemet med byte av bakhjul ligger ju alltså i att centrera fälgen. Att rikta den framåt är ju inga problem men den ska ju gärna sitta i centrum också. Och problemet låg ju alltså i att definiera centrum på hojen. Snöre styrhuvud->kutslås var ju en variant.
Men jag ställde hojen rakt (vattenpass på bakramen) och hängde ett litet lod i var yttersida av bakramen direkt bakom stötdämparna. Sen mätte jag mot fälgkanten. Detta borde vara ett rätt exakt mått om man utgår från att bakramen är symmetrisk och i våg relaterat resten av hojen (vilket den verkar vara). Det trista är att även med denna metod verkar min fälg vara centrerad = får inte dit kedja utan att ändra ramen i framkant (vertikala ramrören). :-((
Och jag som sålde min 5,5" bakfälg! :huvet

Till råga på allt fick jag lossa bakdämparna något för att lodsnöret (sytråd) skulle hänga fritt rakt ned. Då visar det sig att förre ägaren tydligen fått slut på M10 x 1,25 mutter till bakdämparna. Och alltså har den @£€{ tomten dragit dit en M10 x 1,5 mutter istället! Gängor åt helvete alltså! Så nu åker jag på att tillverka nytt fäste och byta ut det gamla! Faan!
Tänk att en liten gänga kan förta så mycket lust och ambition!

Vad har du för avstånd mellan kedja och däck, minska avståndet så myck det bara går. På min tävlings hoj (7x17fälg med 190 däck) Var det största problemet att kedjan tog i stötdämparen.
Jag tog bort 2-3mm från svingen(originalsvingen) och 2-3mm från stötdämparen och brickade ut stötdämparen från kedjan. Kedjan klöste i ramröret men det gick. Det var "kontokorts" passning överallt.
 
Last edited:
KatanaKurre skrev:
Vad har du för avstånd mellan kedja och däck, minska avståndet så myck det bara går. ...
Har svarvat av drevnavet så att jag bara har nån millimeter eller så mellan kedja och däck. Och nån eller ett par millimeter mellan drev och stötdämparfjäder (kan ju skilja mellan olika dämpare), kedjan får med andra ord inte plats utan utflyttning av stötdämpare.
Som det ser ut med ögonmått när man siktar längs med drevet så får jag lov att kapa ur (eller klämma) ramen med sisådär 10 mm för att säkert ha frigång. Och använda offsetdrev.
Skumt att vi verkar få olika trångt i det som borde vara likadana hojar.
 
Hallå!

Jag ska byta sving på min till en 750's (från en 89-90 tror jag) och en 5.5" bakfälg. Vid infästningen är den nya svingen 5-6mm bredare än original. Jag antar att det går bra att fräsa bort lagomt mycket på varje sida.

Nu till min fråga: invändigt, hur gör man där? Köper jag nållager av annan bredd eller blir det bäst om man fräser ur några extra mm även där?

Som vanligt, tacksam för svar!
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top