Katana och GSX 1100-tråden

Det var ett tag sen jag sjrev något här men nu kan jag väl visa att jag lever i af.

Katanan finns kvar och jag såg den sist igår.

Jag snackade med ena kompisen för en liten stund om den och det kanske är dags för att ta tag iden litegrann.

Vad skulle behöva göras då?
Jo. I princip allting som inte gjordes förra gången. Till att börja med plocka ner den och få ramen omlackerad med svart pulverlack.
SRAD svingen som sitter på behövs modifieras lite grann då kedjan släpar i lite på insidan av förstärkningen. Tar jag loss svingen, kapar bort en bit och svetsar om så kommer det löpa fritt utan att jag för sakens skull förstör svingen på något sätt.

Bakfälg behöver jag köpa en ny då den har en liten bula som jag inte stört mig på när jag kört men jag är inne på att pulverlacka fälgarna och då ska dom vara fräscha.

Nya förgasare behövs. Det har varit irritations momentet nummer 1 då den aldrig gått riktigt rent med 38órna som sitter på. Byte till nya 40ór lite nära till hands.

Omlackering av hojen behövs inte då karossen är helt ok.

Ifjol blev det bara 4 mil på hojen men nu gror tankarna och suget börjar komma tillbaka.
 
är det någon som har koll på vad det är för bakdel ?(årsmodell osv)
 

Bifogat

  • katanaug3.jpg
    katanaug3.jpg
    72.4 KB · Visningar: 696
gott nytt fart år!

Gott nytt år på er alla GSX- fanatiker

Mvh Danne
 

Bifogat

  • DSC00036.jpg
    DSC00036.jpg
    240.2 KB · Visningar: 198
vadå h-år

Grått nytt hår! :tummenupp

Vaddå hår det verkar ju rasa av dom flesta här...

Men va fan 2011 ska vi fixa en träff så vi får jämföra håret på Er hela gänget!!!

Tills vi ses igen gott nytt!!
Å skjut skumpa korken på grannen som inte hajar varför röret måste fara rensat hehe
:D:D:D:D:D:D:D:D:D
 
...även om jag inte har samma framförhållning inför säsongen 2011 som dig.

/Ingvar

Du verkar vara ungefär lika dålig som jag. :D

DSC_0016-18.jpg
 
nej,har samma längd o höjd som den ,men med orginal plast och sadel(nedskuren) bak.hittade den på nätet o föll direkt för stuket så kanske om dygnet får lite fler timmar.................
 
Nu måste jag fråga den samlade expertisen om råd.
Ska börja pyssla lite med "Macal":s Katana och han vill ha lite vassare bromsar på den.
Frågan är då, byta till Brembo/ISR eller behålla original-ok och kanske hitta lite aggresivare belägg.
Tanken är ju att den ska vara så original som möjligt, men originalgrejorna lever inte upp till standarden i maskin, svårt att stanna helt enkelt.
Den är ju inte helt standard, Öhlinare bak och småttisar, resten orört.
Jag kan inte ge honom rätt råd om vad som passar sig.
Ska han låta grejjerna sitta eller fläska på, ser det för moddat ut?
 
Jag hade nog bytt till modernare bromsok om jag skulle göra något.

Sen kan det nog inte bli "för moddat", du förbättrar ju bara hojen genom förändringarna. Nya fälgar, hjulupphängning osv. är ju att göra maskinen och dig själv en tjänst. Dels blir den roligare att köra och dels blir den säkrare. :)

Skulle även satsa på att göra något åt gaffeln. Andra fjädrar och ett förstärkningsstag mellan gaffelbenen.
 
Jag hade nog bytt till modernare bromsok om jag skulle göra något.

Sen kan det nog inte bli "för moddat", du förbättrar ju bara hojen genom förändringarna. Nya fälgar, hjulupphängning osv. är ju att göra maskinen och dig själv en tjänst. Dels blir den roligare att köra och dels blir den säkrare. :)

Skulle även satsa på att göra något åt gaffeln. Andra fjädrar och ett förstärkningsstag mellan gaffelbenen.

Well, själv skulle jag nog byta ut det mesta men originallooken är ju rätt charmig ändå
Fjädrar är införskaffat, vobbelstag e fegt :D
 
Ska börja pyssla lite med "Macal":s Katana och han vill ha lite vassare bromsar på den.
Tanken är ju att den ska vara så original som möjligt, men originalgrejorna lever inte upp till standarden i maskin, svårt att stanna helt enkelt.

Eftersom han redan har en R fälg bak så tycker jag att han kan satsa på det fram oxå. Jag har oxå R fälgar på min 83:a (finns bilder i mitt garage). Fram är det dessutom ISR skivor monterat samt 4kolvsok från en R som sitter med adaptrar på orginal gaffelben för att kunna behålla orginal framskärmen. Montera gaffelbenen i ett par 750 eller 1100 ES/EF kronor så är det klart. Glöm inte hjulaxeln.:tummenupp
Dom delarna är mycket billigare idag mot när jag gjorde detta på 90-talet.
Om han kan leva med att åka utan orginalframskärmen (eller gjuta en egen) så tycker jag att ni även byter ut gaffelbenen.
Den gamla orginalgaffeln är inte den vassaste kniven i lådan:)
Hör av er om ni vill komma å kolla.
 
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top