Katana och GSX 1100-tråden

Håller med RPM lover, det ser lite maffigt, typ Windjammer, ut med dessa intercoolers. Första frågan är väl om det behövs två, eller är det för symmetrin?

Det går inte att sätta ett lite mindre paket nertill, framför turbon? Eller där luftburken satt, fast det kanske blir onödigt litet och inte så kallt :rodnar
 
Tack för synpunkter, vill ha fler! Tycker också att de är stora. Känns som om de fejkade luftintagen på V-max är minimala. :-))
Två är för symmetrin. Att ha llk endast på ena sidan skulle väl antagligen se knepigt ut.
Jag kan ju göra dem smalare. På bilderna är dom 160 mm breda, jag kan åtminstone gå ner till 120 mm (kanske 100 mm) utan att llk flödar dåligt, har mätt arean i cellerna relaterat rörens area. Vill inte ha mindre area i llk än i rören.
Litet paket framför turbo? Hmm. Ska kolla i helgen men tvivlar på att det får plats, rätt tight mellan turbo och framtoffla.
Där luftburken satt sitter nu en plenumkammare. Men visst, en liten llk borde få plats där, frågan är bara om den skulle göra så mycket nytta. Som alla vet är det ju rätt varmt bakom puffran. Och måttligt luftflöde där bakom/innanför allt.
Det är tänkt att dom ska vara mattsvarta = framträder inte lika mycket. Å andra sidan kanske hojen har annan färg i framtiden och då står jag ju där igen....
 
Jon_G skrev:
Håller med RPM lover, det ser lite maffigt, typ Windjammer, ut med dessa intercoolers. Första frågan är väl om det behövs två, eller är det för symmetrin?

Det går inte att sätta ett lite mindre paket nertill, framför turbon? Eller där luftburken satt, fast det kanske blir onödigt litet och inte så kallt :rodnar

Det blir tok för stort Robban, när jag körde turbo hade jag "cellen"
mellan turbon och framhjulet. funkade bra !!!
 

Bifogat

  • COkatanaturboinst003.jpg
    COkatanaturboinst003.jpg
    70.5 KB · Visningar: 200
Robban du får ursäkta men jag tycker att det ser ut som en scooter. Personligen skulle jag hellre ta smällen att tappa några hästar, om det inte går att lösa på annat sätt. Men det kanske värmer skönt på höst o vinter.
 
Scooter? Så kan man ju inte inte se ut! :D
Jag klipper ner llk (dvs pappbitarna) i helgen till typ 100 mm så får jag se hur det ser ut.

SAMURAJEN:
Jag hade en liten llk under styrhuvudet tidigare men den var verkligen liten, effektiva frontytan var väl sisådär 100 x 150 mm. Problemet med den var att den gav ingen plats för oljekylare, okylaren satt innanför de vertikala rambenen. Där får man inte plats för en rejäl oljekylare.

Jaja, jag ska skissa vidare i helgen så får vi se hur det slutar. Tack alla för synpunkter. :tummenupp
 
Har måttat både kors och tvärs. Svårt att få plats med o-kylaren nån annanstans än under styrhuvudet (mellan styrhuvudet och grenrören, mellan de små sidkåporna). Alltså får det bli llk på sidorna men jag har kapat ner dem på bredden, de kommer att bli 120 mm breda (ev 100 mm), på bilden ett par inlägg tidigare är dom (dvs kartongerna) 160 mm. 100-120 mm gör att de inte blir lika påtagliga och jag får fortfarande en genomloppsarea samma storlek som utloppet ur turbon.
Så nu kanske knarren slipper likna Dumbo! :-))
 
Roger nu skall jag retas tillbaka :D
Startade upp min nypreppade motor i helgen :banana .....mmmmmm.. :tummenupp så nu är det bara bakfälgen kvar sen är jag klar.
 
Last edited:
RPM lover skrev:
Roger nu skall jag retas tillbaka :D
Startade upp min nypreppade motor i helgen :banana .....mmmmmm.. :tummenupp så nu är det bara bakfälgen kvar sen är jag klar.


:tummenupp Kul, gick den bra? vad är det, 1428cc låg komp? eller ?
:7peta Nu ligger det en 91á GSX1100F-motor i mitt garaget som skall in i Katana´n.
 
Last edited:
gixxer_1255 skrev:
:tummenupp Kul, gick den bra? vad är det, 1428cc låg komp? eller ?
:7peta Nu ligger det en 91á GSX1100F-motor i mitt garaget som skall in i Katana.

Japp gick klockrent..startade på första försöket..man blir ju lite nojig när man bytt mycket saker och täppt till lite kanaler..*tänk om jag glömt nåt*..men peppar peppar den har blivit varmkörd i en kvart så nu är det bänken som gäller(skämtar).
Känns bra att vara klar i god tid i år.

Det är en 1428:a med ett komp på 11,5:1.

Vad fasiken skall du stoppa i så nya saker i gammel bettan ?
 
fråga

RPM lover skrev:
Japp gick klockrent..startade på första försöket..man blir ju lite nojig när man bytt mycket saker och täppt till lite kanaler..*tänk om jag glömt nåt*..men peppar peppar den har blivit varmkörd i en kvart så nu är det bänken som gäller(skämtar).
Känns bra att vara klar i god tid i år.

Det är en 1428:a med ett komp på 11,5:1.

Vad fasiken skall du stoppa i så nya saker i gammel bettan ?
du kör med ganska milda kammar då va?med tanke på det"låga"kompet.
 
ktmjacke skrev:
du kör med ganska milda kammar då va?med tanke på det"låga"kompet.

Satte i ett gäng Web Cam 168 (Modified) körde med G8/G5 förra året och det var precis så det gick med G8 på orginal styrningar. Men tyvärr så såg insugskammen inget vidare ut vid inspektionen i höstas så därav nya kammar.
 
Last edited:
ok

RPM lover skrev:
Satte i ett gäng Web Cam 168 (Modified) körde med G8/G5 förra året och det var precis så det gick med G8 på orginal styrningar. Men tyvärr så såg insugskammen inget vidare ut vid inspektionen i höstas så därav nya kammar.
aha,där ser man.Själv körde jag med vasse hasses prostockkammar i den ena toppen(lärks gamla ps-topp).Och modified i den andra.Hade 13,5 komp o 1325cc till ps-toppen,11,5 1325cc i gatmotorn.Mata på bra hela vägen med ps-kammar,men den andra rovan gick nästan lika bra(läs lättare för piloten att hantera).
 
ktmjacke skrev:
aha,där ser man.Själv körde jag med vasse hasses prostockkammar i den ena toppen(lärks gamla ps-topp).Och modified i den andra.Hade 13,5 komp o 1325cc till ps-toppen,11,5 1325cc i gatmotorn.Mata på bra hela vägen med ps-kammar,men den andra rovan gick nästan lika bra(läs lättare för piloten att hantera).


Var därför som jag valde Web Cam eftersom den skall även rulla på gata.
 
Jag skruvade i mina sprojlans nya WEBCAM #168 igår. Nu ska bara rätt kamvinkel ställas in, sen är man redo för en testrepa. Körde med original kammar ifjol, så man undrar om det gör så mycket skillnad. Ska bli intressant.
 
Gradin skrev:
Jag skruvade i mina sprojlans nya WEBCAM #168 igår. Nu ska bara rätt kamvinkel ställas in, sen är man redo för en testrepa. Körde med original kammar ifjol, så man undrar om det gör så mycket skillnad. Ska bli intressant.

Har aldrig kört med orginal så jag vet inte men det gör säkert nån annan, har du skaffat rev limiter än eller blir det Dyna 2000 från staterna ?
När du hör nåt om en dag på strippen så slår du på stora bongo trumman :tummenupp
 
RPM lover skrev:
Har du skaffat rev limiter än eller blir det Dyna 2000 från staterna ?
När du hör nåt om en dag på strippen så slår du på stora bongo trumman :tummenupp

Har inte bestämt mig än vad det blir för limiter..vi får se. Men jag kör inte hojen utan en sådan. Blev lite väl skakis att jag hade krökt en ventil när jag missade 4:ans vxl på strippen ifjol :ajjabajja . Vill inte att det ska hända igen...
Självklart säger jag till när jag vet nåt ang. datum och plats för säsongens första strippkörning!! :tummenupp
 
svar

Gradin skrev:
Har inte bestämt mig än vad det blir för limiter..vi får se. Men jag kör inte hojen utan en sådan. Blev lite väl skakis att jag hade krökt en ventil när jag missade 4:ans vxl på strippen ifjol :ajjabajja . Vill inte att det ska hända igen...
Självklart säger jag till när jag vet nåt ang. datum och plats för säsongens första strippkörning!! :tummenupp
du kommer att märka att den drar lite längre,men om du vill få ut max av dina nya kammar bör du även höja kompet,då blir det märkbar skillnad.
 
ktmjacke skrev:
du kommer att märka att den drar lite längre,men om du vill få ut max av dina nya kammar bör du även höja kompet,då blir det märkbar skillnad.

Tjena ktmjacke
Ja, tyckte att den blev orklös vid 8-9000 rpm ifjol. Hoppas på bättre nu da.
Jag kör med 11.5 i komp nu. "Dom som vet" rekomenderar inte att köra med högre komp än det, om man fortfarande vill köra på avenyyyn och smiska plast....och det vill vi ju...eller hur.
Nästa "steg" blir väl att öka CC. Det kommer nog kisseKATen att gilla!
 
svar

Gradin skrev:
Tjena ktmjacke
Ja, tyckte att den blev orklös vid 8-9000 rpm ifjol. Hoppas på bättre nu da.
Jag kör med 11.5 i komp nu. "Dom som vet" rekomenderar inte att köra med högre komp än det, om man fortfarande vill köra på avenyyyn och smiska plast....och det vill vi ju...eller hur.
Nästa "steg" blir väl att öka CC. Det kommer nog kisseKATen att gilla!
Nej det e rätt,om huvudsakliga bruket består av gatkörning så är det ett lämpligt komp.Själv ville jag bli snabb på strippen o körde mest nån runda på gatan ibland.Så jag körde högkompat,krävde dubbla batterier för att starta,och allt som oftast small startkopplingen åt skogen.Så visst kostar det att bli snabb.*ler*
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top