Katana och GSX 1100-tråden

bestyckningshjälp

Har köpt mig en GSX 1100E -83 som inte vill gå som den ska.Det som jag vet är gjort är exportkammar + RS36-or .När jag kör med 36-orna värkar den gå på 3cyl. mellan 2-3-tusen varv och inte ge den kraft som dom ska ge på högre varv. Provade ett par smothboore 33-or och när den väl gick så gick den riktigt bra (gick på bakhjulet både på 1an och 2an utan problem så jag tror den är borrad till 1168).Har kollat stiften och dom är blöta och svarta så den går nog fett 130 i Rs och 133 i smothbooren .Vad tror ni är lagom storlek på munstycken att börja med?

Mathias
 
Har köpt mig en GSX 1100E -83 som inte vill gå som den ska.Det som jag vet är gjort är exportkammar + RS36-or .När jag kör med 36-orna värkar den gå på 3cyl. mellan 2-3-tusen varv och inte ge den kraft som dom ska ge på högre varv. Provade ett par smothboore 33-or och när den väl gick så gick den riktigt bra (gick på bakhjulet både på 1an och 2an utan problem så jag tror den är borrad till 1168).Har kollat stiften och dom är blöta och svarta så den går nog fett 130 i Rs och 133 i smothbooren .Vad tror ni är lagom storlek på munstycken att börja med?

Mathias

Den går alltså ok med smottisarna? Isf gör rent 36:orna ordentligt ställ till original 17,5(minst) mittläge 125 och 1-1,5v på blandskruven från lätt bottnad. Att den bara går på 3 ibland låter mer som tändningsproblem/glapp i tändkretsen iofs.

/U
 
Den går alltså ok med smottisarna? Isf gör rent 36:orna ordentligt ställ till original 17,5(minst) mittläge 125 och 1-1,5v på blandskruven från lätt bottnad. Att den bara går på 3 ibland låter mer som tändningsproblem/glapp i tändkretsen iofs.

/U

Den går bara bra ett tag med 33-orna.Har börjat snegla lite på tänddelarna också .Det sitter dyna-spolar på .Har ett par andra spolar och byta med och ska prova dom så hör jag av mig.
Men varför är det mera kraft i 33-orna? Märker samma sak med min 1260cc motor .Har provat med Rs-38 men 33-orna är mycket trevligare på låg och mellanvarv tycker jag.Har även gått och svurit åt min 82-a med 1327cc-motorn ett par dagar .Den har startat så lätt och bra tills igår då det bara klickade i startrelät.Hittade felet förut . Jordkabeln som jag har mellan startrelät och motorn var mycket dålig. Nu startar den bra igen.
 
Den går bara bra ett tag med 33-orna.Har börjat snegla lite på tänddelarna också .Det sitter dyna-spolar på .Har ett par andra spolar och byta med och ska prova dom så hör jag av mig.
Men varför är det mera kraft i 33-orna? Märker samma sak med min 1260cc motor .Har provat med Rs-38 men 33-orna är mycket trevligare på låg och mellanvarv tycker jag.Har även gått och svurit åt min 82-a med 1327cc-motorn ett par dagar .Den har startat så lätt och bra tills igår då det bara klickade i startrelät.Hittade felet förut . Jordkabeln som jag har mellan startrelät och motorn var mycket dålig. Nu startar den bra igen.

Precis startström är nog så viktigt, har jag fått lära mig den hårda vägen. Bra jord det viktigaste. Rejäla hela kablar/skor/fästtpunkter helt enkelt.


Säg till om dina 36:or är till salu?

/U
 
Hallå allihopa.

Skrev tidigare i tråden om mina funderingar på att skaffa mig en GSX1100, och nu har jag gått och skaffat mig en 83:a.

Var å köpte diodblinkers till den och det fungerade ju naturligtvis inte, lamporna bara lös(blinkade inte).
Aha tänkte lilla jag då, ett effektmotstånd på pluskabeln till varje blinkers så relät tror det sitter en vanlig lampa där så kommer det bli kanoners.... inte!
Lamporna bara lyser precis som innan.

Motstånd införskaffades från elfa och ska vara på 6,8 ohm och tåla 20W, har jag gjort en tankevurpa någonstans?

MVH Adde
 
Hallå allihopa.

Skrev tidigare i tråden om mina funderingar på att skaffa mig en GSX1100, och nu har jag gått och skaffat mig en 83:a.

Var å köpte diodblinkers till den och det fungerade ju naturligtvis inte, lamporna bara lös(blinkade inte).
Aha tänkte lilla jag då, ett effektmotstånd på pluskabeln till varje blinkers så relät tror det sitter en vanlig lampa där så kommer det bli kanoners.... inte!
Lamporna bara lyser precis som innan.

Motstånd införskaffades från elfa och ska vara på 6,8 ohm och tåla 20W, har jag gjort en tankevurpa någonstans?

MVH Adde

Annars så finns det relativt små blinkers som syns bra med 21w glödtråd, se min hoj t ex. Då slipper man allt meck med xtra detaljer som kan ställa till det i elsystemet.
Rekomenderar det i s. Men 6,86 ohm är ju rätt annars.
/U
 
Biltemas blinkrelä funkar klockrent :tummenupp
42-140 har jag för mig.
Med tanke på deras kvalitet köpte jag två, men det första har funkat länge nu !
 
Jo, nu finns det lite mer bilder för de nyfikna...
IMG_1948.jpg

IMG_1933.jpg
 
Biltemas blinkrelä funkar klockrent :tummenupp
42-140 har jag för mig.
Med tanke på deras kvalitet köpte jag två, men det första har funkat länge nu !

Nu tror jag jag har löst problemet.....
Tog en sväng förbi Biltema och hittade blinkrelä för diodblinkers med rätt anslutningar och allt. :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
Åker ut imorrn och kollar hur det funkar.
Art nr är 42-200 och 42-201.
 
Nu tror jag jag har löst problemet.....
Tog en sväng förbi Biltema och hittade blinkrelä för diodblinkers med rätt anslutningar och allt. :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
Åker ut imorrn och kollar hur det funkar.
Art nr är 42-200 och 42-201.

Vad bra:tummenupp

/U

Jo, nu finns det lite mer bilder för de nyfikna...

Inte en dag för sent:klappar

Ser ut som att det blir en fika på Rosenhill till veckan?:tummenupp Vad blev det av Keihin41:orna? Antar att det inte är 36:orna so skymtar?
Då är det bara Kapten kvar att få fart på sin, eller föresten bara. Är ju en hel drös norrortsbor som möglar i garagen:D

/U
 
Last edited:
Det där 42-200 får man ju hosta upp 99,90:- för, rena rånet jämfört med mitt 42-140 som bara betingar 39,90:-
Tycker ni kostar på dedär gamla hojarna lite väl fina grejer ibland.... :D

Ser ut som att det blir en fika på Rosenhill till veckan?:tummenupp Vad blev det av Keihin41:orna? Antar att det inte är 36:orna so skymtar?
Då är det bara Kapten kvar att få fart på sin, eller föresten bara. Är ju en hel drös norrortsbor som möglar i garagen:D

/U

Njää, flyter iväg till Gotland inatt, får se hur det blir veckan efter..
41:orna behövde för mycket handpåläggning och 36:orna har inte flås nog för denna kontraption, det är spretans RS40:or... :cdevil

Apprepå det, är det någon som har munstycken att låna i storlek 160-180 ungefär för utprovningssyfte ?
De största jag har är 145 :gnissla
 
Last edited:
Det där 42-200 får man ju hosta upp 99,90:- för, rena rånet jämfört med mitt 42-140 som bara betingar 39,90:-
Tycker ni kostar på dedär gamla hojarna lite väl fina grejer ibland.... :D



Njää, flyter iväg till Gotland inatt, får se hur det blir veckan efter..
41:orna behövde för mycket handpåläggning och 36:orna har inte flås nog för denna kontraption, det är spretans RS40:or... :cdevil

Apprepå det, är det någon som har munstycken att låna i storlek 160-180 ungefär för utprovningssyfte ?
De största jag har är 145 :gnissla
Jag drar till Lickershamn på tisdag:)
 
Det där 42-200 får man ju hosta upp 99,90:- för, rena rånet jämfört med mitt 42-140 som bara betingar 39,90:-
Tycker ni kostar på dedär gamla hojarna lite väl fina grejer ibland.... :D



Njää, flyter iväg till Gotland inatt, får se hur det blir veckan efter..
41:orna behövde för mycket handpåläggning och 36:orna har inte flås nog för denna kontraption, det är spretans RS40:or... :cdevil

Apprepå det, är det någon som har munstycken att låna i storlek 160-180 ungefär för utprovningssyfte ?
De största jag har är 145 :gnissla

Spretans var det!
Hur mycket kubik har du nu och hur mycket plast är det i den toppen:D Om du ska ha så rejäla munstycken! Hur är dom bstyckade enligt manualen?
Låt höra:Bugar
Du har säkert sagt det men det har jag i s f förträngt!

/U
 
Jag drar till Lickershamn på tisdag:)

Där är det fint ! Tar du hojen med dig ?
Jag kommer hålla till i Åminne några dagar innan vi återvänder till fastlandet via Oskarshamn.

Spretans var det!
Hur mycket kubik har du nu och hur mycket plast är det i den toppen:D Om du ska ha så rejäla munstycken! Hur är dom bstyckade enligt manualen?
Låt höra:Bugar
Du har säkert sagt det men det har jag i s f förträngt!

/U

1500cc
11,2:1
Plast ? Näee, stora hål :näsblod
RS40 145/17,5 (org: 135/17,5) och 15mm trattar.
31/27 ventiler.
Åsså .37-kammar med kort duration plus alla hevvyduttypryttlar man kan trycka in i ett GSX-block...
 
Last edited:
Där är det fint ! Tar du hojen med dig ?
Jag kommer hålla till i Åminne några dagar innan vi återvänder till fastlandet via Oskarshamn.



1500cc
11,2:1
Plast ? Näee, stora hål :näsblod
RS40 145/17,5 (org: 135/17,5) och 15mm trattar.
31/27 ventiler.
Åsså .37-kammar med kort duration plus alla hevvyduttypryttlar man kan trycka in i ett GSX-block...
Ingen hoj!
145 munstycken,sitter 152.5 i min 1428a.
 
Där är det fint ! Tar du hojen med dig ?
Jag kommer hålla till i Åminne några dagar innan vi återvänder till fastlandet via Oskarshamn.



1500cc
11,2:1
Plast ? Näee, stora hål :näsblod
RS40 145/17,5 (org: 135/17,5) och 15mm trattar.
31/27 ventiler.
Åsså .37-kammar med kort duration plus alla hevvyduttypryttlar man kan trycka in i ett GSX-block...

Ja jädrans, här har det kostats på! Och till det en hjulbas som en 12' trampcykel:yoparty
fast med den kubiken så behöver du väl aldrig riskera att behöva dra rullen hela vägen....:D Så Gud förbjude hojen STEGRAR sig :banana

Är det byggt på den gamla rovan eller står den undanställd?

/U
 
Det där 42-200 får man ju hosta upp 99,90:- för, rena rånet jämfört med mitt 42-140 som bara betingar 39,90:-
Tycker ni kostar på dedär gamla hojarna lite väl fina grejer ibland.... :D

Men 42-140 lär ju inte funka så bra med diodblinkers utan motstånd, skönt att slippa hålla på med motstånd.
 
Sådärja nu funkar det efter mycket om och men.....
Kopplade in det nya relät och då funkade det inte alls, hände ingenting!
Biltemaskit var min första tanke men mätte ändå så jag hade 12V mellan plus och jord och det hade jag ju, kopplade in det gamla relät igen och då lös bara blinkersen som innan, vafan!

Orkade inte mer och slet bort larmet som ändå inte fungerade och funderade lite, det är samma anslutningar, det ska bara funka!
Mätte lite till och kom fram till att jorden till relät inte var som den skulle, drog en lös jord till relät och då funkar det.... Jippii!!!!!
Kopplade in det gamla relät bara för skoj skull, då blinkar blinkers snabbt som när en lampa e trasig inte bara lös som innan....
Nu ska jag bara köpa diodblinkers till i fram oxå.
 
Är det byggt på den gamla rovan eller står den undanställd?

/U

Ett foder är dåligt i 1327-raden så hela spisen är demonterad, vissa delar har återanvänts i den nya rovan, resten av bitarna väntar på andra, ännu ej påfunna projekt.

Men 42-140 lär ju inte funka så bra med diodblinkers utan motstånd, skönt att slippa hålla på med motstånd.

Jodå, funkar alldeles utmärkt utan motstånd !
42-200 fanns inte ens på den tiden jag köpte mitt relä.
 
Ja det var ju synd, då brände man 60 spänn i onödan.
Konstigt att dom säljer relä för diodblinkers när deras vanliga fungerar för det, eller egentligen inte... Dom vill väl tjäna pengar som alla andra..
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top